Vmbo-K

Hey meiden ik ben een meisje van 13 jr , en ben 1x blijven zitten nu zit ik in gr 8
maar mijn leerkrachten zeggen dat ik vmbo-k heb en mijn ouders willen echt heel graag ( en dan ook heel erg) dan ik mavo heb ik twijfel nu ook tussen 2 mavo scholen mijn ouders werden ook boos op de leerkrachten want ze helpten me niet enzo vond ik zelf ook wel de juffrouw steunt me niet ze zegt ; we zijn gwn eerlijk tegen de school waar jij naar toe moet wij zeggen dat je k hebt en dat iis het ook?! dus mij boeide het geen ene reet wat ze zei en ben toen op internet sites gaan opzoeken waar ik op kan oefenen ( mijn moeilijkste vak :wink: rekenen en de k-scholen zijn echt kut scholen en zijn kinderen die ik niet mag en ik ben bang dat ze me gaan pesten ofzo :blush: en dus de cito uitslag kan mij als enige helpen , nu weet ik niets meer te doen … weten jullie misschien tips om me wat beter te gaan voelen , ik bedoel mij ouders willen echt geen kind dat k heeft ; dus weten jullie ook tips waardoor mijn ouders zich een beetje minder boos kunnen gaan voelen als ze zien dat ik k heb? :flushed:

Wat een rotouders. Ze moeten je accepteren wat voor niveau je ook doet. Kom met een verhaal dat je mensen die kent die op VMBO zijn begonnen en uiteindelijk op de universiteit zijn terechtgekomen, of dat je ontzettend creatief bent en beter met je handen bent. Succes!

Maar kan jij mavo wel aan? Dat moet je ook even bij jezelf nagaan. Je kan niet beter doen dan je best natuurlijk maar als jij straks op de mavo zit en jou best doen is niet genoeg dan zal je nog spijt krijgen

O meisje toch… zelf volg ik momenteel een opleiding tot leerkracht op de basisschool. Ik ken jouw juf natuurlijk niet, maar geloof me de meeste juffen/meesters willen echt het beste voor “hun” kinderen. Ik kom zelf vanaf het vmbo en ben toen havo gaan doen(pas na mijn eind examen) en als ik je advies mag geven: je kunt beter in niveau klimmen dan dalen! Je kunt vanaf vmbo-k echt nog wel naar Mavo doorstromen als je dit aankunt. Wanneer je het niet kan en je moet terug van mavo dan werkt dat alleen maar demotiverend.
Geloof me maar dat je juf echt wel verstand heeft van wat jij aankunt. Zelf was ik een laatbloeier en het bleek pas later op de mavo dat ik veel makkelijker leren dan mijn klasgenoten en dat ik eigenlijk wel een hoger niveau aankon. Toen ik twaalf was, was ik echter een doorsnee mavist. Ik leek precies goed voor dat niveau en haalde gemiddelde cijfers wanneer ik mijn best deed. Toen ik op mijn zestiende naar 4 havo ging bleek ik daar één van de betere leerlingen te zijn.
Met dit verhaal wil ik zeggen dat de school waar je nu advies voor krijgt waarschijnlijk op dit moment het beste is voor jou. Dit kan echter nog veranderen en je kunt groeien en doorstromen. Doe gewoon je best en veel succes met je cito! :upside_down_face:

“ik bedoel mij ouders willen echt geen kind dat k heeft”

Lekkere ouders heb je daar :’)

Volgens mij kan jij beter op zoek gaan naar andere ouders die wel een een kind willen die k heeft.

pff ouders horen gewoon trots te zijn op hun kind, ik bedoel het belangrijkst is toch dat je je best doet

Je ouders horen je gewoon te respecteren en te steunen hierin, verder zou ik gewoon je best blijven doen en je niet laten demotiveren hierdoor!

Wow ben ik de enige die dacht dat mavo niet meer bestond?
Wat is dat dan voor niveau? Hebben mn ouders het wel eens over maar dacht altijd dat dat iets uit het stenen tijdperk was ofzo :p.
Plus je juf weet het denk ik wel en kijk gwn wat er uit je cito komt. Anders moet je gewoon heel hard werken om niveau hoger te doen. Moet je er voor over hebben.

Mavo is volgens mij vmbo tl en gl

Je ouders moeten het accepteren en horen niet zo te doen.

Wat jammer dat je ouders zo negatief denken over vmbo-k. Ik kan me voorstellen dat je dat niet prettig vindt en daarom graag naar mavo wil gaan. Er is echter niks mis met vmbo-k en je juf wil echt het beste voor je. Als het goed gaat met je cijfers kun je altijd nog een niveau hoger. Ga binnenkort langs open dagen van middelbare scholen. Misschien verandert je beeld dan, neem je ouders ook vooral mee!

Bij ons was Mavo het zelfde als vmbo tl maar dan met een extra eindexamen vak. Maar misschien dat dat per school verschillend is. Bij ons hebben ze de mavo toen nieuw leven ingeblazen om de overstap naar havo makkelijker te maken.

Wat vervelend dat je ouders zo negatief zijn.
Maar ik zal je het verhaal van mijn zusje eens vertellen.

Mijn zusje was op de basisschool echt geen goede leerder. Ze vond het lastig en had extra aandacht nodig, en dat was er niet. Ze is toen begonnen op vmbo-basis met lwoo (leerwegondersteuning). Na een maand of drie is toen de lwoo eraf gehaald omdat het supergoed ging.
Na 1,5 jaar is ze overgestapt op vmbo-kader en daar heeft ze uiteindelijk eindexamen in gedaan.
Toen is ze een mbo-3 opleiding gaan doen. En ze had het daar zo ontzettend naar haar zin, dat ze, vanaf maart, mag overstappen naar niveau 4. Dan zit ze dus uiteindelijk toch nog op mavo niveau. Terwijl ze is begonnen op basis-lwoo.

Dus geloof me meisje, alles komt goed. Als je echt wil, dan kun je uiteindelijk echt wel bereiken wat je wil. (of in jou geval, wat je ouders willen… maar laat ik daar maar niet over beginnen).

Niet negatief over jezelf denken, wie weet vind je het werksysteem op de middelbare wel superprettig en mag je al snel alsnog naar de mavo.
En ook al is dat niet zo, je bent heus geen minder persoon als je kader doet.

Bekijk het positief: als die K-scholen zo kut zijn moedigt dat je aan om heel hard te werken zodat je naar 2mavo kan en dus naar een leukere school

Ik ken meerdere mensen die dat gedaan hebben hahaha en die waren geweigerd voor een mavo/havo/vwo school en toen hadden hun ouders hen expres op een stomme kaderschool gezet

Dus gewoon een jaartje laten zien dat je beter kan en vooral oefenen, oefenen en oefenen!

Als je op een slechte school zit, en je daardoor bijvoorbeeld niet veilig voelt in de klas, kan dat je werk en cijfers erg beïnvloeden. Ik haalde in mijn vorige klas alleen maar onvoeldoendes, nu zit ik een niveau hoger en het gaat prima! Maar je gaat dus niet harder werken in een slechte leeromgeving, omdat dat je concentratie verstoord. Maar als je gewoon een normale klas hebt, waar niet met dingen naar leraren wordt gegooid (of dat soort dingen) dan moet je, met een beetje inzet, mavo wel kunnen halen.

Ik vind het ook gewoon echt raar dat je ouders kader niet accepteren. Je bent wie je bent en daar kunnen zij niks aan doen. Niet aan jezelf twijfelen en gewoon je best doen, dan komt het goed!

Dat kan inderdaad, maar ik ken mensen die daadwerkelijk daardoor zo hard gingen leren dat ze daar weg konden. Het hangt idd ook wel af van je omgeving want als je op een pauperschool zit zonder structuur is het onmogelijk om hoe dan ook tl te halen als je kader doet.