VMBO -> HAVO?

Ik zit nu in mijn examenjaar van vmbo, en we hebben net ons 1e rapport gekregen. Nu stond er ook bij; Je hebt je niet aangemeld voor de havo, misschien is dat wel een goed idee.

Nu zit ik een beetje te twijfelen. Op het MBO zou ik nog niet weten wat ik zou willen doen, (Misschien dokters -/apothekersassistente) maar naar de havo, dan zou ik dat het liefst op een andere school doen, maarja, welke dan?

Wat zouden jullie doen?

(Ohja, ik zit nu al helemaal ‘ieh, examens!’ en dat dan nog een keertje…)

Ik zou lekker verder gaan met de HAVO, zeker als je (nog) niet weet wat je anders zou willen doen. Verschil tussen mbo-banen en hbo-banen is volgens mij best wel groot… but I don’t really know :’)

Als je denkt dat je het havo gewoon aankan, dan zou ik havo doen.

Ik werd ook neergezet op VMBO/HAVO. Uiteindelijk toch doorgestroomd naar vmbo-tl en daarvoor geslaagd. Ik ben na de zomervakantie begonnen met de havo en het is lastig. Op vmbo worden antwoorden sneller goed gerekend, met 50% heb je een voldoende en de vraagstellingen zijn bijna dezelfde als in het werkboek. Bij de HAVO moet je harder werken, zelfstandiger, je moet 75% goed hebben om een 5.5 te hebben, je antwoord moet echt het goede antwoord zijn anders fout. De leraar(es) boeit het niet als je niet oplet, het is dan je eigen schuld.

Maar je hebt er veel meer aan dan vmbo. Vind ik tenminste.
Veel meer keuze uit opleidingen, en zo kun je toch nadenken over wat je wilt!;]

Als je nog niet zeker weet wat je wilt doen en je bent een goede VMBO-T leerling zou ik zeker havo gaan doen. Met HBO kan je zoveel meer mee bereiken dan MBO!

ja ik weet niet wat voor cyfers jy nu haalt maar goed here my story
ik heb ook tl gedaan en na de examens alles een 8 en een 9 dus dat leekw el netjes voor de havo dit heb ik dan ook gewoon gehaald afgelopen jaar
myn ervaring op de havo is dat ze echt veel sneller door de stof gaan ze leggen minimaal uit en je moet zelf aan de bel trekken wanneer er iets niet lukt
als jij denkt dat je dit aankan, ja dan zou ik het gewoon doen. na de havo kun je dan naa rhet hbo gelyk en daardoor ben je eerder op je eindpunt van de studie

als je nu best wel veel werk eraan doet om deze cijfers te halen, dan raad ik het je niet aan want dan krijg je het op de havo echt zwaar…

De banen die beschikbaar worden zijn echt meer en “beter” dan op vmbo, niks ten nadele bedoeld, want dat ligt er natuurlijk ook aan wat jij leuk vindt! :wink:
Maar als er zoiets bij staat zou ik nog eens goed met je mentor gaan praten want ik zou het dan echt wel overwegen.
Ook is het met de huidige arbeidsmarkt beter om langer door te studeren en zeker op dit niveau als je dat kan!

Ik deed zelf eerst HAVO/VWO en kon gymnasium doen, dit heb ik gedaan omdat ik zelf zoiets had van: als ik het kan, waarom niet?

ik zou zelf het mbo doen. je kan daarna nog hbo doen namelijk. en als je van het mbo komt kom je al in aanmerking voor goeie banen. en vergeet niet dat als je van de havo komt je alleen nog maar je middelbarediploma hebt. daar heb je haast niets aan :wink: en stel dat je helemaal geen zin hebt in je hbo. dan heb je dus al je mbo gedaan en kan je een prima baan krijgen.

ik zou het gewoon doen! wij zijn thuis opgevoed met het idee ‘probeer het hoogste dat je kan te halen, je kan altijd nog een stapje lager’. Dus mocht je na de havo geen zin in hbo hebben, kan je altijd nog een mbo opleiding gaan doen, maar de keuze voor vervolgstudie is dan groter. En als je straks bedenkt dat je een hbo opleiding wil doen, dan is de weg vmbo - mbo - hbo langer dan nu havo doen.

Ik zou het gewoon doen. En je hoeft nu ook nog niet te weten wat je dan wilt, daar heb je dan weer een paar jaar de tijd voor :slightly_smiling_face:

ik zit nu in HAVO5 en ben ook doorgestroomd nadat ik me diploma had gehaalt…
ik vind het reuze meevallen ! moet je nagaan dat mijn school havo op vwo niveau haalt en ik er ook nog best goed voor sta…
Doorstromen is wel beter als mbo vind ik, want ik vind mbo scholen vaak niet zo goed…

En bij mbo heb je de kans dat je na 2/3 jaar gewoon klaar ermee bent als je mbo diploma hebt, omdat je dan denkt eindelijk klaar dat je geen zin hebt om aan een HBO studie te beginnen, maar als je havo gaat doen dan moet je wel HBO gaan volgen om een baan te kunnen vinden buiten de banen om die je zonder diploma kan beoefenen.

Ik bedoel dus dat ze op mijn school HAVO op VWO niveau geven ;p

Ik ben ook van VMBO-tl naar de Havo gegaan (ik doe 4 en 5 Havo in 1 jaar) en ik vind het echt super makkelijk. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. En geloof me, zo eng is examen doen niet, het valt best wel mee :wink:

Ik ben begonnen op havo, toen vmbo en nu weer havo. En de havo is een makkie.

Ik zou het doen als je cijfers ernaar zijn. En zelfs als je uiteindelijk een MBO-studie gaat volgen, staat het natuurlijk heel goed op je cv voor toekomstige werkgevers. Je hebt gewoon een stuk meer opties als je havo doet en als je het gewoon in twee jaar op je oude school kunt doen, lijkt het me haalbaar als je nu ook goede cijfers haalt.
En als je nog niet weet wat je wilt gaan doen voor opleiding, heb je op die manier toch weer 2 extra jaren om erover na te denken.

Edit: oja, en examens zijn echt niet zo eng, dat praten mensen elkaar gewoon aan. Ik was voor het eerste examen ook wel een beetje zenuwachtig, maar ik zat daar en ik dacht, goh, is dit het nou? Het is gewoon een toets, maar dan in een wat grotere zaal.
En nu dit jaar moet ik weer examen doen (VWO) en ik maak me er echt totaal niet druk om. Het is niets bijzonders, je moet je alleen goed voorbereiden. Dus laat je door die examens niet tegenhouden, hoor!

Dankjewel iedereen. Ik ga zeker nog eens met mijn mentor praten. Even voor de duidelijkheid mijn cijfers; 1e rapport nu pas :slightly_smiling_face: (Ik doe er trouwens nu nog niet zo heel veel aan…)

Nederlands: 8 (8.5)
Engels: 8 (8.1)
Aardrijkskunde: 8 (8.1)
Economie: 7 (6.5)
Wiskunde: 7 (7.1)
Scheikunde: 8 (8.1)
Biologie: 6 (6.0)
Maatschappijleer: 9 (8.7)
Tussen haakjes is gemiddelde van SE/PTA.

Ik zit nu in 5HAVO. Veel mensen die ik ken komen van het VMBO en hebben het nu echt héél zwaar!
Je moet echt zeker weten dat je het WILT en dat je het KAN. Ook al sta je nu zo goed op je rapport; moeilijk ga je het echt krijgen. HAVO is écht pittig!!

Mijn tip: Denk er heeeel goed over na. Ben je er klaar voor om 2 jaar lang écht voor school te knokken, of doe je t liever op je gemak.
Het is echt zo zonde als je 1 of 2 jaar weggooit, terwijl je dan al een MBO opleiding had kunnen volgen…

Succes!

ik zeg doen!

Havo 4 is pittig, zeker voor de VMBO’ers.
Havo 5 valt reuze mee.

Ik zou het doen, gewoon voor knokken dan heb je straks een papiertje met wat meer mogelijkheden.

Wel doen! Geeft je gewoon meer mogelijkheden.

Sowieso doen! Het geeft je inderdaad meer mogelijkheden later.