Vlotter en duidelijker praten

Goedenavond Dames,

Dit is de eerste keer dat ik het forum gebruik en dus ook de eerste keer dat ik een topic open. Ik heb geen idee of over dit onderwerp al een topic is, als die er is graag een linkje daarnaartoe dan lees ik daar wel naar de reacties.

Sinds een poosje realiseer ik me dat ik wat monotoon en binnensmonds praat. Ik probeer dit te verbeteren, heb onder andere gegoogled naar tips maar veelal vind ik dingen zoals ga maar naar een logopedist. Ik ben echter een arme student en aangezien logopedie niet vergoedt wordt, heb ik daar geen geld voor. Daarom vraag ik de hulp van de vele girlscene-leden.

Hebben jullie tips/tricks/advies om duidelijker, enthousiaster, vlotter te praten?

Ik hoor het graag!!

Boeken hardop lezen, probeer de emotie die getoond moet worden te laten horen in je stem.

Zingen heeft mij als klein kindje geholpen, haha.

Het enige wat ik kan bedenken is om hardop (iemand) te gaan voorlezen om je spraak te oefenen?
Sorry ik heb hier niet echt verstand van maar dit is een goedkope manier.
Succes, :flushed:

Na een wijntje praat ik altijd makkelijker :’)
Nee slechte tip sorry. Up voor jou

hahahaha^^

Met een wijntje op gaat het praten bij mij ook een stuk sneller, maar of het daar duidelijker van wordt betwijfel ik zeer.

Veel oefenen? Hardop voorlezen voor jezelf helpt en daarna (ook) oefenen met iemand die je vertrouwt, misschien een vriendin of familielid?

Er veel om denken, vragen aan mensen waar je veel mee praat of ze je wel aanspreken als je het weer gaat doen en gesprekjes oefenen.

Ik heb zelf heel veel moeten verbeteren aan mijn spraak omdat ik vroeger mijn zin heel langzaam en zeurderig eindigde zeg maar, en ik praatte ook heel monotoon. Werd er ook mee gepest op de basisschool. Ik ben hier heel veel op gaan letten en ik heb er nu helemaal geen last meer van