Vlotter en duidelijker praten

Goedenavond Dames,

Dit is de eerste keer dat ik het forum gebruik en dus ook de eerste keer dat ik een topic open. Ik heb geen idee of over dit onderwerp al een topic is, als die er is graag een linkje daarnaartoe dan lees ik daar wel naar de reacties.

Sinds een poosje realiseer ik me dat ik wat monotoon en binnensmonds praat. Ik probeer dit te verbeteren, heb onder andere gegoogled naar tips maar veelal vind ik dingen zoals ga maar naar een logopedist. Ik ben echter een arme student en aangezien logopedie niet vergoedt wordt, heb ik daar geen geld voor. Daarom vraag ik de hulp van de vele girlscene-leden.

Hebben jullie tips/tricks/advies om duidelijker, enthousiaster, vlotter te praten?

Ik hoor het graag!!

Boeken hardop lezen, probeer de emotie die getoond moet worden te laten horen in je stem.

Zingen heeft mij als klein kindje geholpen, haha.

Het enige wat ik kan bedenken is om hardop (iemand) te gaan voorlezen om je spraak te oefenen?
Sorry ik heb hier niet echt verstand van maar dit is een goedkope manier.
Succes, :flushed:

Na een wijntje praat ik altijd makkelijker :’)
Nee slechte tip sorry. Up voor jou

hahahaha^^

Met een wijntje op gaat het praten bij mij ook een stuk sneller, maar of het daar duidelijker van wordt betwijfel ik zeer.

Veel oefenen? Hardop voorlezen voor jezelf helpt en daarna (ook) oefenen met iemand die je vertrouwt, misschien een vriendin of familielid?

Er veel om denken, vragen aan mensen waar je veel mee praat of ze je wel aanspreken als je het weer gaat doen en gesprekjes oefenen.

Ik heb zelf heel veel moeten verbeteren aan mijn spraak omdat ik vroeger mijn zin heel langzaam en zeurderig eindigde zeg maar, en ik praatte ook heel monotoon. Werd er ook mee gepest op de basisschool. Ik ben hier heel veel op gaan letten en ik heb er nu helemaal geen last meer van

vraag anderen of ze erop willen letten en je willen corrigeren. Zo hebben we dat bij mn zusje ook gedaan, die praatte ook onduidelijk. Uiteindelijk hebben we haar wel naar logopedie gestuurd en bleek er een medische oorzaak achter te zitten en is ze geopereerd, maar we blijven haar er nu nog steeds op wijzen.

Dames dank jullie wel voor de tips!
Ik ga ermee aan de slag!

Als jullie nog meer weten hoor ik het graag ^^

Misschien kan je je zelf opnemen als je voor leest? Zodat je hoort wat je ‘fout’ doet en waar je je nog in kan verbeteren. Voor de rest heb ik niet echt tips, surrie.

Wat hierboven is genoemd. De tip van hardop een boek te lezen vind ik wel erg goed.
Presenteren op school helpt mij wel, omdat ik er zo steeds aan herinnerd wordt. Ik zie dat jij ook een arme student bent, dus misschien kun je eens helpen op open dagen en groepjes begeleiden en uitleg geven over de opleiding? Bij ons op school is die mogelijkheid er namelijk, maar ik weet niet of dat bij jou op school ook kan.

Wordt logopedie helemaal niet vergoed? Ook niet een aantal keer?

Iig, inderdaad voorlezen en zo. Presentatielessen, of mss acteerlessen zelfs wel.

Bij mijn verzekering wordt logopedie alleen vergoedt als je een medische reden hebt om naar logopedie te gaan. Dat is bij mij niet het geval…

Probeer inderdaad veel hardop voor te lezen.

Misschien helpt het ook om op zangles te gaan, bedenk ik opeens.

Dit doe ik ook! En om m’n Engelse uitspraak te verbeteren lees ik ook Engelse boeken hardop want mijn t’en en r’en zijn verschrikkelijk.

Enorm bedankt iedereen!

Ik ben recentelijk begonnen met hbo studie, presenteren zal vaak genoeg nog gebeuren waarschijnlijk! ^^