Vloeibaar/gepureerd voedsel

Ik had hier eigenlijk een vraagje over, heb nu voor de tweede keer deze maand botbeschadiging als gevolg van een operatie aan de kaak, kan dus niet goed eten en pureer alles wat ik eet met de staafmixer. Maar ik bedacht me vandaag opeens, zal je afvallen als je gezond eet, maar je pureert het eten gewoon tot een gladde moes?

waarom zou je daarvan afvallen?
zolang je dezelfde hoeveelheid voedingswaarde binnenkrijgt blijf je gewoon op gewicht.
ijs en water zijn ook andere vormen maar hebben nog steeds dezelfde formule

Nee. De voedingswaarde blijft hetzelfde. :wink:

Snickers kunnen denk ik best in de blender hoor, haha.

met wat kwark erbij krijg je denk ik nog best een lekker papje haha

Omdat het sneller verteert.

dat heeft niks met de vorm van voedsel te maken, maar met de celstructuur.
planten hebben celwanden, dat is moeilijker te verteren voor ons darmkanaal waardoor je dus ook meer uitpoept en minder aan de voedingswaarde (als in kcal) hebt, dierlijk materiaal bevat geen celwanden en zijn dus makkelijker en sneller te verteren.

het is wel zo dat je gepureerde dingen meestal gezonder maakt dan een boterham met hagelslag omdat je er veel groente en fruit door kan doen.

Het heeft wel degelijk ook te maken met de vorm. Als je het in gepureerde vorm eet, heeft het relatief een veel groter oppervlakte waaraan verteringsenzymen kunnen komen. Als jij bijvoorbeeld je eten niet goed kauwt, heeft dat invloed op de efficientie van vertering. Maar dit doet natuurlijk niets af aan het feit dat (hemi)cellulose inderdaad slechter verteerbaar is dan glucose of vetten.

Gepureerd eten vult meestal minder omdat je het minder kauwt maar eerder direct doorslikt, door te kauwen krijgen je hersenen eerder een signaal dat je vol zit en dat duurt normaal ook wel 20 minuten… gepureerd eten dat eet(/drink) je waarschijnlijk sneller… Je kunt wel proberen het echt in te speekselen net alsof je het eten echt eet en kauwt

Je zou kunnen afvallen omdat je langer verzadigd blijft van soep dan wanneer je precies dezelfde dingen los eet. Dus daardoor heb je minder behoefde aan tussendoortjes en daar zou je door kunnen afvallen.