Vitamine B12 of multivitamine?

Hoi hoi! Ik ben sinds een half jaar bezig met afvallen en het eten van minder vlees. Ik eet nu incidenteel (1 keer per week ongeveer) nog vlees. Sinds een week voel ik me een beetje suf, moe etc. na wat research denk ik dat het te maken kan hebben met een vitamine tekort (ijzer/vitamine b12).

Ik heb zojuist multivitamine compleet a-z van de kruidvat gehaald. Hier zit 2,5 μg vitamine B12 in en 14 Mg ijzer. Nu heb ik ook vegan vriendinnen die puur vitamine b12 pillen slikken (2 keer per week) van 1000 μg. Maar omdat ik niet vegan ben en wel iedere ochtend ontbijt met havermout met melk en regelmatig nog kaas en yoghurt eet en vleesvervangers, vraag ik me af waar ik beter aan doe.

Zou ik voldoende hebben aan een multivitamine?

Je hebt maar 2,8 ug per dag nodig, de rest plas je gewoon uit. Het is niet hoe meer vitamine, hoe beter want bij ‘te veel’ plas je het gewoon uit. Dus met die 2,5 ug die jij per dag neemt aan B12 heb je echt zat.

Zo zou ik dus ook denken, maar ik begrijp dan niet waarom veganisten aangeraden wordt die specifieke pillen te nemen met de dosering van 1000?

@roomfortwo Ja weet ik ook niet, misschien omdat je het verspreid over een halve week en helemaal geen dierlijke producten binnenkrijg. Jij drinkt nog melk, eet nog eieren etc. Als je dat allemaal verliest dan heb je al helemaal geen bron van B12 meer. Ook denk ik dat je als je 1 pil verspreid over meerdere dagen dat je dan echt wel wat ‘verliest’ als het ware. Ik zou gewoon met je dagelijkse multivitamine blijven doen, zou goed zat moeten zijn!

Ja ik wilde eerst proberen of de pilletjes me wat uitkomst kunnen bieden. Ik ben onwijs bang van naalden (nog nooit bloed laten prikken). Ik denk inderdaad dat ik nog genoeg binnen krijg uit melk en dergelijke, dus zal een weekje de multivitamine aankijken en daarna mocht het niet verbeteren, de huisarts bezoeken…

Je kan inderdaad beter bloed laten prikken. Sowieso zitten er ook vitamines in die multivitamines waar je wel te veel van binnen kan krijgen en ik vraag me ook af of je überhaupt een tekort hebt aan B12.

Niet zomaar iets slikken! Meten is weten. Je kan namelijk ook teveel B6 bijv. binnenkrijgen wat schadelijk is. En je bloedwaardes zullen nu vals uitvallen als je een multi/ of B12 supplement slikt.
Ik zou dan even stoppen voor een maand ofzo of langer zodat je een betrouwbaar resultaat krijgt.

Als jij pas sinds een half jaar pas minder vlees eet dan kan je echt niet zo snel een B12 tekort of ijzer tekort hebben. Je hebt een voorraad B12 in je lever voor ± 3 jaar. Als je gewoon voldoende (vleesvervangers met B12), kaas, zuivel en ei eet dan is de kans dat je een tekort krijgt zeer klein.
Ik zou als ik jouw was gewoon je bloed prikken op ijzer, vit. B12, B11, vit. D.
Het kan ook zo zijn dat je B12 niet goed wordt opgenomen.
Ik zelf had een B12 tekort, omdat mijn lichaam het niet goed opnam terwijl ik wel vlees/vis/ei/zuivel etc. at. Ik krijg nu levenslang B12 injecties op recept omdat pillen niet werken bij een opnameprobleem.
Ik was ook altijd bang voor naalden, maar ja gezondheid gaat voor.

Van die 1000 neem je maar een klein deel daadwerkelijk op.

ik slik zelf deze:
https://www.vitaminstore.nl/health/voedingssupplement/vitaminen/B-12-Cyanocobalamine-1000-mcg-Solgar-Vitamins-vitaminen-vitamine-B12-B-12/P1289
zuigtablet is sowieso beter geloof ik in het geval van b12, want dan wordt het beter opgenomen. (geldt geloof ik niet voor alle vormen van b12 maar dat weet ik zo ff niet)

en deze voor ijzer:
https://www.vitaminstore.nl/Health/Vitaminen-en-mineralen/mineralen/Iron-Gentle-Bisglycinate-20-mg-Solgar-Vitamins/P824

b12 kan in mijn ogen echt geen kwaad als je dat erbij zou slikken. Beter een tekort voorkomen, dan een tekort moeten genezen. en b12 is wateroplosbaar en plas je dus weer uit bij een overschot.
In die multivitamine zit gewoon niet genoeg aan b12. Dus die kun je beter laten zitten.

Vitamine C bevordert de opname van (non-heem)ijzer. Dus door fruit/groente/sap(/producten met vitamine c) te eten/drinken bij een maaltijd zorg je er voor dat je lichaam meer ijzer opneemt uit die maaltijd. Dus dat zou je ook nog kunnen proberen voordat je ijzer bij gaat slikken (mocht je dat willen gaan doen). Maar het beste is wel als je eerst bloed laat prikken op je ijzerwaardes voordat je ijzer bij gaat slikken.

Ik slik zelf dus wel ijzer bij. maar dat is omdat ik naast dat ik geen vlees eet, ook nog eens heel zware menstruaties heb.

Die multivitamine zou ik echt achterwege laten. Omdat bepaalde mineralen enzo elkaar remmen in opname etc. Dus wat je dan uiteindelijk daadwerkelijk binnen krijgt is maar moeilijk te zeggen. Wellicht krijg je dan juist iets binnen wat je al genoeg binnen krijgt of juist teveel.

!!!MAAR: IK BEN DUS GEEN ARTS. DUS VOOR HET BESTE ADVIES GEWOON NAAR JE HUISARTS GAAN!!!

Bedankt! heb me er toch maar overheen gezet en zojuist meteen bloed laten prikken. Morgen de uitslag :slightly_smiling_face:

https://b12-institute.nl/diagnose/valkuilen/

Lees hier even dit bericht voordat je van plan bent om extra vitamine b12 gaat gebruiken.

reclamelink verwijderd

Ben wel benieuwd of je daadwerkelijk tekorten had en of/wat je gaat bijslikken?

Ik ben ook heel benieuwd wat eruit kwam, als je al een week multivitamines slikte dan zit er al een behoorlijke hoeveelheid in je bloed, niet handig.
NOOIT iets slikken zonder bloed te testen!

reclame

Hoelang raadt jij aan om even niets te slikken voordat je gaat testen? Een maand?