vinger verbrand

oke ik was net aan het koken, en toen ik klaar was wou ik dus het gasfornuis schoonmaken, dus ik wil die ijzeren dingen optillen, niet aan gedacht dat dat gloeiend heet was, en nu is is mn vinger verbrand…
10 min onder lauw water heb ik gedaan, nu er een boterhamzakje met ijsklontjes omheen tegen de pijn.
maar weten jullie nog iets anders tegen de pijn?
want mijn pijngrens is heel laag en dit doet nu echt heel veel pijn.
ik stond net gewoon springend in mn kamer… :frowning_face:

niet aanstellen xd
nee grapje uhm is het gewoon eerste graadsverbranding, dan moet koelen meestal wel voldoende wezen, anders kan je er ook van die brandzalf op smeren(maar ja dat moet je dan ook maar net in huis hebben)
is het nu alleen dan rood, of ook blaren ofzo?

er komt nu wel een blaar ja.
ik voel me nu zo zielig xD

Je kunt, ja, die brandzalf…
Erm, verder iets van creme ofzo.
Paracetemol?
Verkoelgevall

Aftersun? :grinning_face_with_smiling_eyes:

ja die brandzalf hebbeb we niet meer,
en het is f*cking zondag :rage:
maar ik had meteen mn moeder gebeld en die zei dat die blaar vanavond gewoon doorgeprikt moet worden dat de pijn dan weg is.

Ijsklontjes?:ok_woman:

Ik heb een keer m’n hele hand verbrand in de oven, en toen had ik ook geen zalf om erop te smeren.
Doe er een pleister op. :grinning_face_with_smiling_eyes:
Maar ik weet niet wat helpt behalve die zalf, je moet misschien maar even googlen of er iets anders is wat helpt ofzo…

als d’r blaren op staan, dan moeten die toch dicht blijven of heb ik net die les met ehbo niet opgelet?

LOL ik weet hoe je je voelt… gister in mijn vinger gesneden omdat ik zo graag komkommer wilde eten >_>
heb je geen zalf tegen brandwonden?

die blaar moet je niet openprikken, dan kunnen er bacteriën in

ja dat heb ik nu dat verzacht gelukkig wel een beetje!
maar die zalf hebben we niet nee

ze zeggen toch altijd dat je juist niks op brandwonden moet gaan lopen smeren?
of zit ik nu helemaal mis?

Tweedegraads brandwonden (verder onderverdeeld in oppervlakkige en diepe tweedegraads brandwonden). Bij een tweedegraads verbranding treedt er blaarvorming op; er vormt zich vocht tussen de opperhuid en de lederhuid. Deze blaarvorming is in het algemeen vrij pijnlijk. Wanneer grote oppervlakken verbrand zijn, is de pijn vaak extreem. Belangrijk is dat, hoewel een deel van de huid is vernietigd, er toch nog delen van de opperhuid gaaf zijn gebleven. Hierdoor kan er na loslating van de wondkorstjes uit zichzelf nieuwe huid over de wond groeien. De genezing duurt, afhankelijk van de diepte van de brandwond, enkele dagen tot vier of vijf weken. De haarwortels en zweetkliertjes liggen diep in de huid. Zolang slechts een deel hiervan behouden blijft is wondgenezing mogelijk. Wel ligt het gevaar van wondinfectie op de loer. Indien dit gebeurt kan de oorspronkelijk intact gebleven huid toch nog verwoest worden, waardoor vorming van nieuwe huid wordt verhinderd. Indien dit gebeurt zijn de vooruitzichten zeer ongunstig.

ik denk hierbij dus aan dat je net een oppervlakkige tweede graadsverbranding hebt, omdat je wel enkele blaren hebt, zal eens verder kijken wat er ook alweer met die blaren moet gebeuren.

dat klopt, maar met eerste graadsverbrandingen dan mag het wel, omdat het dan verkoelend en pijnverzachtend werkt.

U hoeft geen arts te bellen als het om een klein brandwondje gaat, bijvoorbeeld op een vinger. Houdt de wond dan zo lang mogelijk onder lauw stromend water.
Smeer niks op de wond, ook geen (brand)zalf. Bedek de wond na het koelen met een steriel gaas, een schone theedoek of een schoon laken.

Ohjee, ik weet wat je bedoelt en het doet heel erg pijn ><’

Tandpasta opsmeren, dit zorgt ervoor dat de brand eruit trekt.

:flushed:

Jaa klopt. Tandpasta,
dat doen ze ook altijd bij brandnetels

ja maar een brandnetel en brandwond vind ik wel iets anders?