vinden wij onszelf 'mooier' dan dat wij zijn?

Ik was benieuwd naar hoe wij ons zelf zien nou is de vraag hoe jij jezelf ziet: onder gemiddeld, gemiddeld of boven gemiddeld

ik las ooit ergens dat mensen geneigd zijn zichzelf knapper te vinden dan dat ze/we daadwerkelijk zijn.

‘‘mooi’’ is voor iedereen anders, maar het gaat erom of jij jezelf mooier vindt dan menig mens/vrouw die je ziet op straat etc

Hmm… Ik vind mezelf op wel oké, niet lelijk maar ook niet buitengewoon knap.

Dear god, I hope not. Als ik minder mooi ben dan dat ik mezelf nu vind, dan zie ik er echt uit als een trol.

dat dacht ik ook toen ik dat ergens las, had lieverd het tegenovergestelde gehad

Precies. Net zoals ik laatst ergens las dat vrijwel alle vrouwen zichzelf als 5 kilo slanker zien dan dat anderen hen zien. Toen kromp ik ook een beetje ineen.

ze zeggen dat dat in ons zit, van vroeger uit iest met dat we boven anderen willen staan,en een beter gevoel over ons zelf willen hebben weet eigenlijk niet precies in welke zin dat stond, en had het vluchtig gelezen maar erg positief klonk het niet. van die kilo’s las ik ook ergens een keer ja :’) leuk

Ja echt hoor. Ik heb dan van die dagen dat ik mezelf er echt verschrikkelijk uit vind zien. Leuk om te weten dat ik daarbovenop dan nog eens lelijker en zwaarder ben dan ik op dat moment al zie, hahaha.

:grinning_face_with_smiling_eyes: :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik dacht juist dat je er mooier uitzien dan dat jij jezelf in de spiegel ziet. Ook omdat je altijd vanuit dezelfde hoek naar jezelf kijkt ofzoiets. Op foto’s zie je er ook heel anders uit.

ik vind mezelf in de spiegel niet verkeerd, terwijl ik 900 van d 901 fotos lelijk vind van mezelf :’) maar ik hoop dat het zo is! zou best eens vanuit een ander iemand naar mezelf willen kijken haha

Ik denk dat die tendens de laatste jaren eigenlijk omgekeerd is geworden. Vroeger vond je jezelf misschien mooier dan je eigenlijk bent, maar tegenwoordig heeft iedereen zo’n laag zelfbeeld door reclames en streefdoelen die onmogelijk zijn, dat ik juist zou denken dat je jezelf lelijker ziet. Omdat je je dus altijd vergelijkt met modellen enz.

Zo was ik er bijvoorbeeld ook van overtuigd dat ik veeel te dik was, want ik had hier en daar toch vet hangen en anderen dat blijkbaar niet hadden. En toen ik naar de dokter ging, bleek mijn gewicht en bouw perfect te zijn. Je had ook een paar jaar geleden een programma op tv, waar een vrouw zich in een rijtje van andere vrouwen moest plaatsen op basis van bouw. En al die vrouwen in dat programma schatten zichzelf veeeel dikker dan ze eigenlijk waren.

Ik heb ooit ergens gelezen (weet geen bron meer, dus correct me if i’m wrong) dat je jezelf mooier in de spiegel ziet uit zelfbescherming. Je hersenen willen dat je zo gezond en positief mogelijk bent (over jezelf).

Ik vind mezelf wel erg knap eigenlijk, maar ik heb ooit zo’n laag zelfbeeld gehad dat ik dacht ja dit kan eigenlijk niet langer meer zo. Ik heb mezelf dus gedwongen om naar mijn pluspunten te kijken en ondertussen zie ik geen eens minpunten meer. Nu vind ik mezelf echt knap, en dat meen ik ook echt haha.

Met andere vergelijk ik mezelf nooit, schoonheid is zo subjectief. De een houdt van een groot neusje, de ander van een kleine, de een vind blond mooi en de ander vind zwart geweldig.

Als ik moet kiezen zou ik zeggen boven gemiddeld, maar waarschijnlijk denken vele andere daar weer anders over.

Ik vind het wel interessant, ik las ook ooit ergens dat vrouwen steeds mooier worden. www.nu.nl/wetenschap/2049310/vrouwen-worden-steeds-mooier-mannen-niet.html

Precies dit

Maar heeft dit ook niet iets met de puberteit te maken? Ik heb pas een college gehad over de puberteit en adolescentie en daar vertelden ze dat het heel typisch is voor jongeren om zichzelf nét iets mooier mooier/beter/leuker te vinden dan anderen. En dat onzekerheid dus voornamelijk te maken heeft met het gevoel dat je niet mooier/beter/leuker bent dan anderen.

Ik vind mezelf gemiddeld, al zie ik echt heeeel veel meisjes die ik duizend keer mooier vind dan mezelf. En dat van in de spiegel wel oké zijn en op de foto een monster zijn herken ik ook altijd heel erg maar dat steek ik op niet fotogeniek zijn :stuck_out_tongue:

Ik probeer daar niet teveel over na te denken. :slightly_smiling_face: