Vietnamese loempia

Hoi allemaal

Ik wil graag vietnamese loempia’s maken (vegetarisch - maar dan laat ik gewoon de kip weg) en ik kan geen goed recept online vinden. In ieder geval niet een recept van de afhaal loempiaatjes van zo’n kraampje - die ik echt heeeeeerlijk vind!

Weet iemand hoe ik ze op de goede manier kan maken en wat er allemaal in gaat?

Dank je wel!
ps. Ik had ook een keer een loempia met doorzichtige sliertjes erin - weet iemand wat dat is? :grinning:

Dames, ik heb een recept + uitgeprobeerd (jammie!)
Het is wèl het vegetarische recept, dus de vleesetende dames zullen nog eventjes moeten wachten tot ik tijd heb om die er ook op te zetten (:

Nodig (voor 50 loempia’s):
1 kleine krop ijsbergsla
700 gram wortels
1 bos lente-ui
-1 ui

• 2.5 theelepel zout
  • halve theelepel peper
  • 3 eetlepels sojasaus - (heb ik in oriental shop gekocht)
  • 1 eiwit
  • 1 pakje “spring roll” (dat zijn de loempia vellen, er zitten er 50 in, dat moet wel genoeg wezen :grinning: ?)
  • 1 kwastje of gewoon de achterkant van een lepeltje

*haal de loempia vellen uit de vriezer en leg er na 30 min. een warmvochtige doek overheen. (niet te vochtig!)

1. snij de ijsbergsla in kleine reepjes.
  2. volle theelepel zout erover heen, lekker mixen (gewoon met de handen) met de ijsbergsla en vervolgens wassen met water.
  3. Schep de ijsbergsla over in een vergiet, zodat het uit kan lekken.
  4. Snij de lente ui in kleine stukjes/plakjes.
  5. Snij de ui in kleine stukjes.
  6. Snij de wortel(s) in kleine reepjes.
  7. gooi alles samen in een bak en gooi er vervolgens 1.5 eetlepel zout, 0.5 eetlepel peper en 3 eetlepels soja saus bij
    Goed mengen!
    :sunglasses: Alles opnieuw in een vergiet - vervolgens iedere keer een groente pakken, uitknijpen (om van 't overtollige water af te komen), en in een droge bak doen.
  8. Scheidt het ei van zijn dooier, we gebruiken alleen eiwit!
  9. Pak een loempia vel en leg het als een ruit voor je neer. ( een punt naar jou toe gewezen, een punt naar je af en twee naar de zijkant).
  10. Pak een beetje groenten (niet te veel, niet te weinig) en leg dat verticaal bij de punt die naar jou toe wijst.
  11. Vervolgens pak je de punt en vouw je 't helemaal om het hoopje groenten heen.
  12. rol het nu op tot je bij de twee punten komt. Vouw punt voor punt het zo ver mogelijk naar 't midden van 't rolletje op. Nu heb je een soort vijfhoekige vorm.
  13. Pak je kwast/lepeltje, doop het in t eiwit en verdeel dit over het resterende stuk loempiavel wat nog opgerold moet worden.
  14. Nu helemaal oprollen.
  15. Wees maar trots op jezelf!

Het frituren is niet zo moeilijk:
Zet de fituurpan op 200 graden ( Ik heb maar 190 graden - is ook goed!)
Zodra deze is opgewarmd, doe je er een aantal - niet teveel, dan gaan ze aan elkaar plakken - in.
Zodra ze bruinig worden haal je ze eruit.
Laat ze even uitlekken op een bord of schaal met keukenpapier
Tadaaa je kan ze opsmullen :grinning:

Eet smakelijk!

Taugé!

tauge zijn die sliertjes. en ik ben ook wel benieuwd :grinning:

Is dat taugé? Dat is toch ‘beige’ ?

Die zijn lekker! En die sliertjes dat is tauge. Maar ik heb ook geen idee hoe je ze moet maken.

Oke nou dat zal wel goed wezen :grinning: Nu nog wachten op een goed recept :grinning:

@CUPCAKEKID Nee dat is taupe :grinning_face_with_smiling_eyes:

http://www.youtube.com/watch?v=MzdsKE62XrU

misschien is dit een idee?

ik zag de titel en kreeg er meteen zo zin in!!!

hmm je zal ze in ieder geval niet zo krijgen als de vietnamezen denk ik hoor haha!

@ xBumblebee: Nee dat sowieso hahaha, maar altijd proberen :grinning:

@ Diamondust: Ja ik heb er dus ook ontzettende zin in, hahaha

Nu heb ik er inderdaad ook zin in haha!

Volgens mij is er speciaal Loempia deeg ofzo. Je kan ook filodeeg gebruiken, denk ik. En ik weet niet of bij jou een chinees in de buurt is, maar anders ga je ze eens bestellen. En bestudeer goed wat er allemaal in zit, haha :slightly_smiling_face:
Met dat filmpje kom je ook wel ver denk ik…

@ Simooontjuhh, ik ben van plan om naar de aziatische supermarkt hier te gaan, daar hebben ze van alles! je hebt al van die loempiadeegvellen te koop, dus ik hoef niet zo creatief te zijn om die zelf in elkaar te flanzen. Ik moet eigenlijk een keer naar zo’n vietnamees kraampje gaan (lees: geen chinees - dat zijn weer andere loempia’s) en 't idd bestuderen, maar ik kom dan waarschijnlijk nog niet verder omdat ik niet weet wat alles is haha

Ah dat is zo lekker he:D

Oeh lekker:$

Oh wauw! Je kunt ze ook gewoon in de Ah halen hoor? Ik haal daar ook altijd vega chinese loempia’s

die slierten koopt mijn mama ook om in haar loempias te doen. Alles mengen (gesneden groenten,vis, die slierten, kruiden…) en dan moet je zo van dat klein vierkant bladerdeeg kopen, dat leg je in een ruit; vervolgens een beetje ‘beslag’ in het midden dan rol je het op en op het einde vouw je de buitenkanten naar binnen en vastplakken met eigeel/water. Dan ofwel in de oven ofwel frituren. Alé, zo maakt mama ze :grinning:

Dat deeg is filodeeg en die sliertjes is gewoon groente (taugé dus).
Verder nog wat andere julienne groenten. Witte kool en wortel met name.
Maar het hoofdingrediënt is dus inderdaad taugé. Meer groenten zit er tegenwoordig niet in. Prei zat er vroeger ook meer in.
Verder zal er volgensmij niet echt in hoeven. Ja, bepaalde kruiden. Maar ik weet niet hoe die heten.
Oprollen en frituren! En nu heb ik zin in loempia’s xD

edit: hoe ik ze ooit gemaakt had, was het met filodeeg. Maar officieel hoort het wel met speciaal loempiadeeg. Dat kan je halen bij de toko