Vicieuze cirkel puist-litteken etc.

Okee, ik heb het hele acnetopic doorgespit maar kon echt geen antwoord op mijn vraag/probleem vinden. Ook andere topics hielpen mij niet.
Mijn probleem is dus dat ik sinds het laatste halfjaar vanuit het niets puisten heb gekregen. Ik had altijd een mooi zacht puistloos velletje, maar sinds dus een halfjaar geleden niet meer. Het begon met een paar puisten, en daar deed ik dan meestal niks op. Maar het werd van kwaad tot erger, en ik ben toen ook meer foundation en al die zooi gaan gebruiken. Nouja, het werd dus nog erger. En als ik nu in de spiegel kijk zonder foundation ben ik een enorme puistenkop. En het jammere is dat ik er superonzeker van ben geworden. Maar mijn probleem is dus, dat ik ook heel veel rode vlekjes heb. Littekentjes zegmaar. Ik pulk niet echt aan mijn huid, eet gezond etc. Maar toch heb ik littekens, maar daartussen ook weer puistjes. Nu is mijn vraag dus, wat kan ik hier tegen doen? Ik kan wel littekencreme gebruiken (wat vaak vrij vet is) maar dat zorgt weer voor extra puistjes in dat gebied. En ik kan wel agressieve middelen tegen puistjes gebruiken, maar dat zorgt weer voor extra rode vlekjes. Ik zit nu dus echt in een dilemma, en jullie zijn eigenlijk een beetje mijn laatste hoop wat betreft producten aanraden. En is het raar om naar de dermatoloog/huisarts te gaan? Want volgens mijn moeder valt het allemaal wel mee maar ik voel me gewoon zwaar kut bij mijn hoofd en vind het helemaal niet meevallen. Ik wil een huid zoals ik altijd had =|

Nja, wat ik heb geprobeerd:

• Garnier pure lijn (hielp niet, irritatie)
  • Clearsil (buchtzooi)
  • Benzylperioxide ofzoiets (van de huisarts, kreeg ik megarode plekken van)
  • Bio-oil tegen de littekens (kreeg ik meer puisten van, 2mnd volgehouden toen gekapt)
  • Slakkengel ( 1mnd geprobeerd, hielp zero)

Right, ik ben dus vrij wanhopig. Dus euh, help?!

Ennn nog een vraagje, hoe staat dat met zon en puistjes? Want volgens mijn moeder is in de zon goed voor je puistjes maar ik las dus net dat je daar alleen maar meer puistjes van krijgt? XD

van zon drogen je puistjes uit en krijg je er dus minder,
verder kan ik je niet helpen sorry.

Probeer dermalogica, echt heel goed spul !
Het reinigt vrij mild, dus droogt niet echt uit, maar maakt wel goed schoon.

Zon is in bepaalde mate goed voor je huid, de zon droogt de puistjes wat uit. Je huid wordt echter ook dikker, wat weer minder goed is voor je puistjes.
Maar bij mij helpt de zon (ook in overmaat) gewoon goed.

Tea Tree olie. ik had eerst een vette huid met acne maar na een jaartje is dat een normale zuivere huid geworden. Poof!

Thanks voor de tip!
Maar, ik heb een vrij droge huid van mezelf (en toch zoveel puisten X|), is dat dan niet te agressief? Ik bedoel, trekken de rode vlekjes/littekens daar ook van weg? :slightly_smiling_face:

neeeeeeee de zon is een false vriend voor de huid! het lijkt je huid uit te drogen, maar de zon laat je huid tot 25% meer talg produceren… staat op vichy.nl ofso
dan heb ik nog een dilemma voor je: alle zonnebrandcrèmes zijn vet, waar je dus weer puisjes van kunt krijgen.

Tea tree olie is zeker een aanrader!

Tea Tree olie helpt bij mij ook echt! en als je een droge huid hebt. kan je je huid met een hydraterende creme. die is niet te vet een word vaak goed opgenomen door je huid.

soms was ik mijn gezicht er nog mee, en daar heb ik geen enkel probleem van. Misschien moet je anders opzoek gaan naar een product voor gemengde huid met tea tree in? Of enkele verschillende producten kopen, kan je afwisselen :3

Als je van een puistje een wondje maakt kan je er een zalfje Calendula op smeren (gewoon bij de drogisterij). Dat is een soort zalfje wat bijna alles wat wondjes betreft kan genezen, sommige heel langzaam en anderen heel snel. Als ik gewoon een klein puistje heb doe ik er ook niks op, maar als het groter is of ik heb er aan gezeten dan doe ik dit er meteen op! Het helpt wel, het lijkt sneller te genezen dan normaal. Ik heb het ook op oudere littekens etc. gebruik en die lijken ook minder te worden.

Als je van de zomer nog altijd last ervan heb dan raad ik je aan om een paar keer de zee in te springen! Zout water is goed voor wondjes en bultjes. Zonnen, ach dat is goed voor je puistjes maar toch niet goed voor de rest van je huid? Maargoed, kan natuurlijk ook helpen.

Iets wat ook schijnt te helpen is btw een sauna. Dat opent de poriën en dat is gezonder van je huid, ik weet niet of het bestaande puistjes behandeld maar het helpt zeker bij het voorkomen. Familielid van me heeft het geprobeerd en ik geloof niet dat ze nog echte last heeft van puistjes. Je hebt zo’n gezicht-sauna apparaat zodat je het gewoon thuis kunt doen :0 verder adviseer ik vooral veel water te drinken :3

UPJE… ik heb hier namelijk ook last van!

Sowieso naar de dermatoloog gaan, die heeft veel meer overzicht over de werking van je huid. De dermatoloog heeft mij iig heel erg geholpen, ik probeerde eerst ook vanalles, maar meestal verergerde het juist.

noooooo, de zon is slecht voor je huid , op het eerste zicht lijkt het je huid uit te drogen maar dat is niet zo , de zon bevordert de talg productie net , het is wel zo dat als je huid bruiner is , de rode vlekjes minder opvallen , wat ik absoluutkan aanraden ( en ja ik spreek uit ervaring ) is roaccutane , ik had namelijk zelf ook veel last van puistjes dus ben ik naar mijn dermatoloog gestapt , roaccutane zijn pilletjes die ervoor zorgen dat je puistjes VOOR DE REST VAN JE LEVEN verdwijnen , je mag het wel alleen pakken bij ernstige gevallen van acne want het is zeer belastend voor je lichaam !

Dermatoloog!
Ik had ook veel acne en het maakte me ook zooo onzeker. Ik heb echt àlles gebruikt, àlles. En toen ben ik naar de dermatoloog gegaan, die heeft me een antibioticakuur voorgeschreven, de meeste puistjes verdwenen en om de laatste restjes nog wat weg te krijgen kreeg ik de pil ( diane).
En nu heb ik af en toe nog een pukkel op m’n kin, maar meer niet. Echt, de dermatoloog gaat zoveel meer doen dan al die middeltjes die veel beloven maar niets doen…