vetpercentage

Heeey,
vandaag ben ik begonnen met fitness samen met mijn zus, na 2,5 jaar niet meer hebben gesport ( op fysio na dan, de laatste 8weken om weer met begleiding kracht op te bouwen aangezien ik geen spiertje meer had)
Ik heb een tijd niet meer gesport doordat ik ondergewicht had en ook geen puf meer gehad aangezien ik echt geen energie had door het weinig eten.

Momenteel eet ik weer goed en genoeg, en ik zit ook weer na lange tijd weer op een gezond gewicht ;
rond de 55 kilo. Maar nu moest ik vandaag mijn vetpercentage via een soort weegschaal op de sportschool meten en ik schrok me kapot mijn vetpercentage lag rond de 8,1/8,2
Nu weet ik dat dat de teweinig is, maar ik weet ook dat als ik in vet aankom het wss op mijn buik komt te zitten.

Nu is mijn vraag hebben jullie tips om wat in vetpercentage aante komen, maar ik wil eigelijk niet mijn spieren verliezen en ook niet echt alles op mijn buik… Of heeft iemand hier ervaringen mee?

xliefs.

Ik denk dat je het beste je VP kan laten meten door een professional met een handmatig ding. Die weegschalen zijn niet echt betrouwbaar en kunnen veel afwijken.

Verder heb ik niet echt tips om aan te komen in vetpercentage maar er is een algemeen aankomen topic, ik denk dat je het daar kan vragen.

Erg laag, maar zoals donna al zegt de weegschaal is over het algemeen niet betrouwbaar. Laat het misschien voor de zekerheid met een huidplooi meter doen. Hoe lang ben je trouwens?

Daarnaast aankomen in alleen vp is makkelijk in theorie maar moeilijk uit te voeren. Wat je moet doen in zo’n geval is uitgebalanceerd eten maar boven je onderhoud. stel jij heb 2000 kcal nodig om te functioneren dan ga je er 2300 kcal eten dit zal je wel in combinatie met fitness moeten doen. Wordt ook wel bulken genoemd in fitness wereld.

Alhoewel dit niet erg simpel is, misschien een betere optie eenmalige afspraak te maken met een dietist!

Daarnaast zal je als je juist traint en eet geen spieren verliezen. Wel iets massa aankomen maar dat train je later weer weg :wink:

Ja aankomen momenteel vind ik wel erg moeilijk denk ik… Ik eet nu rond de 2500 op een dag en als ik sport dan eet ik daarvoor ook wat bij. Verder ben ik momenteel wel gericht op gezondeetpatroon met hierbij uitzonderingen in bv het weekend, feestjes,uitgaan of als ik gewoon echt zin heb in een keer iets lekkers. (Maar ik moet zeggen veel gezonde voeding is ook lekker, maar het vult wel!)
Mijn lengte is trouwen 1,67 á 1,68.
Naar de dieetiste ben ik vrijdag nog geweest maar aangezien ik een gezond bmi had en goed eetpatroon, vond ze het allemaal wel goed tenzij als ik over een paar maanden nog niet mijn periode had…

Ik denk als je aankaart dat je graag een iets hoger vetpercentage wil, de dietist je vast wel wil helpen. Tenminste, dat zou ik wel doen. (maar ik ben nog in opleiding haha).

Vetpercentage van 8 hoeft niet per se slecht te zijn, zolang je maar niet nog meer naar beneden gaat doordat je nu gaat sporten. Blijf gewoon goed eten, ik denk dat het vanzelf wel weer terug komt hoor. :slightly_smiling_face: Ga in ieder geval niet alleen maar aan de hamburgers, dat zijn verkeerde vetten en die komen alleen maar in je bloedvaten terecht, daar schiet je ook niets mee op.

Je wilt een hoger vetpercentage maar je wilt je spieren niet verliezen…
A: Je kunt je spieren niet verliezen, die kunnen niet zomaar oplossen.
B: Zo’n weegschaal meet met name je vetmassa in je onderlichaam, je hebt ook een apparaat wat je in je handen houdt, die meet met name het VP in je bovenlichaam.
Dus voor een betrouwbaarder beeld kun je je VP via huidplooimeting laten meten.
C: Als je gewoon opvolgt wat je dietist zegt dan komt het allemaal vanzelf goed. En mocht je er geen vertrouwen oid in hebben vraag het dan aan hem/haar, een dietist heeft namelijk meer verstand van voeding en vetpercentages dan dit forum.

ik zou het nog wel een keer na laten meten met een huidplooimeting. want die 8 procent is wel erg laag, en komt ook niet echt overeen met je lengte/gewicht/en met hetgene wat je zegt over je spieren. die weegschalen zijn niet altijd even nauwkeurig. ik heb laatst achter elkaar met een weegschaal (zo 1 die je in je handen vast moet houden) en met de huidplooimeting me vet laten op meten en het scheelde 7.5 procent.
dus misschien is het helemaal niet zo extreem laag als die weegschaal zegt.

verder is met vet aankomen het zelfde als met afvallen, je kan helaas niet kiezen waar het bij komt.

Ik zou het opnieuw laten meten. Als jij een gezond gewicht hebt, en al 2.5 jaar geen greintje sport hebt gedaan, lijkt me niet dat je vetpercentage zo laag kan liggen. Het gewicht moet ergens vandaan komen.

dankjewel voor de reactiess!
ik wil nu eigelijk wel de huidplooimeting doen idd, maar ik denk niet dat ze die hebben waar ik fitness. Ik ga het maandag denk ik toch wel even navragen, want wat diana al zegt, ik geloof niet dat het zo laag kan zijn. Maar ik weet wel sowieso dat het aan de lage kan tis.
Ik denk dan dat ik maar weer wat probeer aan te komen, vind dit wel toch een lastige omdat ik dacht na 15maanden ofso eindelijk klaar te zijn met aankomen. Maarja als ik ook meer vormen wil, zit er maar 1 ding op.