Verwijderd -

.

Misschien is het een goed idee om met een psycholoog of psychiater te gaan praten? Iedereen zou je graag willen helpen maar dat is best moeilijk. Ik zou ook niet weten wat ik anders tegen je moet zeggen behalve dan dat er echt wel betere tijden gaan komen.
Ik zit zelf ook al jaren aan de antidepressiva bijvoorbeeld en ben recent begonnen met behandelingen op de paaz afdeling,
Schaam je in ieder geval niet voor je zelf, en het is ook niet erg om hulp te zoeken en te krijgen.

En dat je het hier zet, het is fijn om met mensen te praten die er niks van af weten en je niet veroordelen. Ik heb ook zoveel topics gestart op deze site. Er is altijd wel iemand die een goede tip heeft.
Hou vol, en doe geen gekke dingen. Je mag er gewoon zijn :hugs:

Ik denk dat je hiermee naar een psycholoog moet en snel ook.
En hoewel je er niet om vraagt, dit moet je niet doen. Het lost niks op, en je blijft enkel over met littekens die je zullen herinneren aan een moeilijke tijd.
Je hebt verschillende copingmechanismes zoals het schrijven van namen van mensen die om je geven op je benen, o.i.d.
Maar ga s.v.p. zo snel mogelijk naar de psycholoog.

Awh! Dat vind ik echt heel erg lief van je :flushed:
Maar hoe doe je dat? Praten met een psycholoog of psychiater?
Moet je toestemming van je ouders hebben (ik ben 16) ?
En wat kan je dan allemaal verwachten? Ik heb namelijk geen idee wat een psycholoog of psychiater doet :cold_sweat:

Hoelang doe je dit al? Ik heb daar ook heel veel last van gehad. Ik heb het 5 jaar zowat dagelijks gedaan.
Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik toen heel veel steun kreeg van vrienden. Ik ben zo ontzettend vaak teruggevallen, het ging in stapjes. Van elke dag, tot wekelijks, tot maandelijks en zo ben ik nu bijna 3 jaar verder.
Mijn tip? Praat erover. Zoek alsjeblieft hulp, al is het maar met een vertrouwenspersoon op school of ook echt professionele hulp. Ik weet dat dit een enge stap is, maar praat er alsjeblieft over want nu ik terugkijk had ik zoveel littekens kunnen besparen. Elke dag als ik naar mijn arm kijk voel ik me zo klote, want nu ik er op terug kijk was het zo onnodig en ik heb het gevoel alsof mensen constant naar mijn littekens staren.
Zoek contact op met jouw vriendin die nu in Spanje zit. Praten kan al zoveel stress opluchten.

Er zijn wel meerdere meiden hier op gs die hier last van hebben (gehad). Als je het doorleest merk je echt dat je niet de enige bent, het is een hele nare verslaving maar je kan het echt overwinnen. :slightly_smiling_face: http://forum.girlscene.nl/forum/beauty-health-hair/algemeen-automutilatietopic-4-255975.0.html

Mag ik wel even zeggen dat ik je bericht best triggerend vind? Ik bedoel dit absoluut niet gemeen hoor, ik snap echt dat je jouw ei kwijt wilt maar pas alsjeblieft een beetje op wat je zegt ivm andere meiden triggeren die bezig zijn met clean blijven etc. :slightly_smiling_face:

niet citeren alsjeblieft!

-

-

^Kan je mijn citaten weghalen aub? :slightly_smiling_face:

Sorry! Ik ben nieuw op deze site… Hoe doe je dat :flushed: :flushed:

linksboven aan je bericht klik je op ‘‘verander’’ en dan haal je mijn tekst weg.

Maar als je wilt kan ik je wel een privé bericht sturen, dan kunnen we daar praten. :slightly_smiling_face:

Je gaat naar de dokter, je ouders hoeven niks te weten. Maar uit ervaring is het fijn als je ouders je er bij kunnen steunen. Mijn moeder praatte wel eens apart met mijn therapeuten en psychologen om mij beter te begrijpen. En binnenkort moet ik ook eens op de paaz mijn moeder of opa/oma meenemen ondanks dat ik 22 ben. Je vergeet veel van je jeugd en je leven, dus vandaar dat dat gewoon handig is.

Een psycholoog of psychiater is er voor jou, je hoeft niet te praten over dingen waar je niet over wilt praten maar ja als je nergens over wilt praten dan kan je niet gaan. Je moet heel open en eerlijk zijn. Deze mensen veroordelen jou niet en willen je beter maken. Ik heb last van depressies en daar gaat het vooral over bij mij. Om mijn innerlijke structuur terug te vinden, kijken waar het vandaan komt. En ondanks dat ik vanaf mijn 15de al bij verschillende instanties en psychologen en psychiaters ben gaat het nog steeds niet helemaal oke. Maar het duurt gewoon lang en het is een lang proces.

Zelf snijd ik niet en nooit gedaan, maar ik denk dat ze jou dan gaan begrijpen waarom je het doet en je helpt met een beter zelfbeeld te krijgen. Ik vind zelf dat je echt moet gaan want het is niet oke dat je snijd. Je word er alleen maar beter van.

En het verschil tussen psychologen en psychiaters is wat ik uit ervaring heb ondervonden: Psychologen kijken meer naar hoe jij het zelf kan oplossen en proberen jou handvatten te geven hoe je dingen anders kan doen. Vaak kreeg ik de vraag hoe denk jij er over, wat vind je er van, hoe denk je dat dit anders kan. Die laten je naar je zelf kijken denk ik. Psychiaters mogen medicijnen voorschrijven en waar ik ben geweest is meer dat hun kijken hoe kan ik dat meisje beter maken hoe kan ik haar helpen. Zelf heb ik bij veel psychologen en therapeuten gelopen en bij nog maar twee psychiaters, de eerste gaf mij alleen maar medicijnen, de antidepressiva, de tweede daar heb ik alleen nog maar een intake bij gehad. Dat is de psychiater in het ziekenhuis op de paaz.

Je moet sowieso hulp gaan zoeken. Op school kan je ook regelen dat je met een maatschappelijke werker kan praten, je kan naar de huisarts gaan met of zonder je moeder. Maar begin er gewoon zo snel mogelijk aan. Kijk naar mij, ik ben al bijna 7 jaar in therapie. Hoe later je begint, hoe later je je normale leven weer kan oppakken en ‘normaal’ kan functioneren. Ik ben momenteel werkeloos en niet instaat om te werken en dat gun ik jou niet. Dus zoek hulp! En je mag mij altijd noten als je ergens over wilt praten of je hart wilt luchten. Kan niet beloven dat ik je met alles kan helpen want ik ben zelf ook nog niet ‘beter’. Maar je hart luchten kan al fijn zijn!

De afgelopen maanden, zo rond november, heb ik weer een terugval gehad. Het gaat met pieken en dalen. Mijn huis is een tering rommel, ik heb geen ritme, geen werk, kan niet eens werken, kan het niet eens opbrengen om mijn thuisstudie af te maken. Kom het liefste niet uit bed, en heb nu de was die in de wasmachine zit maar voor de tweede keer gedraaid omdat ik van de week geen zin meer had om het op te hangen en dan gaat het stinken. Ik ga hem zo wel ophangen, anders heb ik voor morgen geen schoon ondergoed of washanden en handdoeken. Ik leef momenteel van heel ongezond makkelijk kant en klaar eten, wat ik van plastic bordjes eet met plastic bestek omdat die keuken mij een rotzorg kan zijn. Dus ga aub hulp zoeken!

Als het goed is is het weg?
En heel graag! Kan je me ook vertellen hoe je dat doet hihi

^Ik heb je een vriendschapsverzoek gestuurd! Dit kan je als het goed is helemaal rechtsbovenin in je scherm zien, en anders heb je er waarschijnlijk een email over :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt voor je berichtje!
Moet ik mijn huisarts dan gewoon opbellen en vertellen wat er aan de hand is?
En word ik dan doorverwezen naar een psycholoog of psychiater?
En word dit ook vergoed of zitten er geen kosten aan vast?

^Gewoon je huisarts opbellen dat je last hebt van een verslavingsprobleem en depressieve klachten hebt en je graag op gesprek wilt komen. Als je op gesprek komt dan word je doorverwezen, dan krijg je een brief mee.
Het word (als het goed is) vergoed! :slightly_smiling_face:

Ja je maakt gewoon een afspraak en dan ga je zitten en vertel je ALLES aan je dokter. En die verwijst je dan door. Kan zijn naar een therapeut, of de GGZ of een soort gelijke instelling. Stel je gaat naar de GGZ en na een aantal maanden voel je je daar niet fijn of begrepen kan je altijd ergens anders naar doorverwezen worden. Ik heb de viersprong, GGZ en verschillende onafhankelijke psychologen gehad en ben nu bij de paaz.

Het word vergoed want je bent nog geen 18. Als je 18 bent is dit vaak verbonden aan je eigen risico. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen want ik ben collectief verzekerd, heb een pakket waar je wat meer betaald zonder eigen risico.

Als je word doorverwezen ontvang je van de instelling of psycholoog een brief met de afspraak of je word gebeld, dat wijst zich uit vanzelf. Reken er niet op dat je meteen word doorverwezen naar de psychiater.