verwacht te veel van mezelf.

Hay meiden,

iedere keer als ik een toets gemaakt heb wil ik perse een 8.5 of hoger halen t liefst zelf een 9…
als dit niet gebeurd raar ik down en voel ik me een mislukkeling. ik voel me sws al dom omdat ik vmbo kader doe en al mijn vriendinnen doen havo…
ik wil zo graag hoge cijfers halen maar dat lukt gewoon niet altijd hoe hard ik er ook voor werk,
herkent iemand dit of weet iemand hoe ik me minder down kan voelen als ik gewoon een 7 haal ofzo?

liefss

Vroeger moest en zou ik ook per se hoger dan een 8 halen, maar dat lukt niet altijd. Je moet het gewoon accepteren dat een 6 of een 7 ook een goed cijfer is. Een 5,5 heet niet voor niks een voldoende en een voldoende is goed. Wees niet zo streng voor jezelf. Meer dan je best kan je niet doen. Af en toe eens een slecht cijfer halen is menselijk. Dat jij nou toevallig lager zit dan je vriendinnen betekent niet gelijk dat je een mislukkeling bent, want dat is niemand. :slightly_smiling_face:

Gewoon relativeren en jezelf beseffen dat een 7 ook nog een mooie voldoende is. Als je heel hard hebt geleerd en je haalt een 4 dan mag je huilen :slightly_smiling_face: .

Edit: daarbij kan niet iedereen hetzelfde niveau. Zolang je maar je best doet op het niveau dat je kunt is het goed.

In welk jaar zit je ? Want als je in de eerste zit dan went dit wel.

:grinning_face_with_smiling_eyes:
Maar wel waar

zit in me examenjaar…

Misschien doe je juist te veel? Dit kan ook.
Stop 2 uur voor je naar bed gaat sowieso met leren. Je hebt ook ontspanning nodig. En alleen maar achter elkaar doorleren is ook niet goed…
nja ik weet niet hoe je leert?

Ik ken het gevoel! ik zit ook in het examenjaar!