vervolgopleiding

Ik heb mij een tijdje geleden ingeschreven voor de opleiding Journalistiek. Nu ga ik ook meedoen aan de decentrale selectie. Natuurlijk ben ik me daar nu al aan het op voorbereiden. maar als ik deze niet haal ( + de loting ook niet )
dan heb ik vrijwel geen idee wat ik anders kan gaan doen.
Dit is echt een opleiding waar ik al sinds de 3e graag naartoe wil…
Hebben jullie misschien nog ideeën?

up, zit ook in zo een situatie. :S

bij Journalistiek is er geen loting?
ik heb voorlichting over die opleiding gehad en die zeiden duidelijk dat er geen loting was dus?

er is wel een loting. Die in Utrecht

upupup (:

Bij journalistiek is er toch geen sprake van een loting maar van een selectie?

Hoe dan ook - misschien Nederlands? Ik weet niet of je nu vwo doet, maar met een universitaire bachelor Nederlands kun je daarna een tweejarige master journalistiek doen, meen ik.

journalistiek is wel een lotingstudie geloof ik ja.
misschien iets van communicatie gaan studeren?

Ik doe op dit moment Havo. Dus een universitaire studie zit er (jammer genoeg) niet in voor mij.

-communicatie lijkt me daarintegen niet zo leuk. Een aantal onderdelen wel (maar dat is dan weer de journalistiek kant). Me vriendin studeert het en heb dus haar boeken in kunnen kijken en verhalen gehoord.

-zelf zit ik nu te denken aan een tussenjaar… maar ik weet niet wat ik daarin moet gaan doen

zelf leek communicatie me wel leuk,
zijn er slechte verhalen, en zo ja, wil je me die vertellen?

tussenjaar lijkt mij dan weer niet slim, volgens mij raak je dan echt van het leren af zegmaar…

Journalistiek is wel loting ja. Mijn broer deed dat in Tilburg, maar daar is het aantal aanmeldingen en het aantal plaatsen ongeveer gelijk, waardoor er nooit echt sprake is van loting. In Utrecht ligt het aantal aanmeldingen vele malen hoger dan het aantal beschikbare plaatsen, waardoor er dus weldegelijk loting is.

Ik moet overigens wel zeggen dat de journalistiek studies niet altijd zo goed zijn. Ik weet niet hoe het in Utrecht zit, maar m’n broer zat dus in Tilburg en daar was het echt bagger. Hij had geluk dat hij twee goede stages had (eentje bij de lokale krant in Zeeland en eentje bij RTL Nieuws) en in principe heeft hij daar al z’n kennis opgedaan, niet met de studie zelf…

Als je communicatie niet leuk vind zou ik het ook niet weten eigenlijk ;o tussenjaartje is wel leuk, beetje reizen & werken misschien?

Nee er zijn weinig slechte verhalen. Maar gewoon puur de stof sprak me weinig aan.
Toevallig het laatste ptoject van me vriendin was een oude traditie van Holland een nieuw leven in blazen.
kan echt heel erg leuk zijn hoor, maar ik wil gewoon zo graag schrijven en praten. En dan zijn dat soort dingen niks voor mij.
Zij is wel helemaal weg van de opleiding en heeft zeker weten de goeie keuze gemaakt :slightly_smiling_face:

-daarom zit ik ook te twijfelen met een tussenjaar… maar dan zou ik graag bij een tijdschrift iets willen vinden, hoewel dat weer ongelooflijk moeilijk is om te vinden !

oh ja in Tilburg is er bij de opleiding Journalistiek geen loting!
ik weet niet of je dichtbij woont maar anders kan je daar terecht!

Ik woon in haarlem, dichtsbijzijnde is Utrecht…
En kamers, daar heb ik jammer genoeg nog geen geld voor.
daarbij staat Utrecht erg goed aangeschreven :slightly_smiling_face:

Ik zou toch meerdere scholen inschrijven als je het echt wilt. Geld voor een kamer is er nog niet, maar denk er wel aan dat je wel studiefinanciering krijgt en een baantje erbij en dan kom je er wel. Ik heb precies hetzelfde.

Die in Zwolle schijnt ook wel goed te zijn :]

Mijn ouders zullen niks gaan betalen… Als je uitrekent krijg je ongeveer 280 (ofzo?) stufi. En een baantje. Ik hou er rekening mee dat ik veel met mijn studie bezig zal zijn.
een kamer huren kost tegenwoordig al snel minimaal 300 euro. Dan heb je nog eten dat je moet betalen en telefoon + uitgaanskosten. Ik denk dat ik voorlopig daar nog niet meer rond kan gaan kome. Verder heb ik ook nog meubels nodig voor me kamer. Lijkt me ook erg handig haha :slightly_smiling_face:

Tilburg staat ook goed aangeschreven hoor!
Daar hebben ze ook “les” in leegstaande panden waar kranten in hebben gezeten enzo, geen diee meer wat je daar precies moet doen, maar dat was wel erg nuttig, ook voor de ervaring enzo

Uhmmm hoelang is het reizen dan? van Haarlem tot Tilburg?

van Haarlem naar Tilburg is 2 uur reizen. van station tot station. Dus in totaal zal ik ongeveer 2.5 uur kwijt zijn. Dus in totaal 5 uur aan reizen. Vind ik erg veel persoonlijk…

Tilburg is niet zo heel goed… niet zoals Utrecht iig.

Zou ik idd niet doen… ik studeer in A’dam en ga nog elk weekend terug naar m’n ouders in Zeeland. Dat is ook zo’n 2 - 2.5uur reizen en zelfs daarvan word ik al gek. En dat is alleen nog maar in het weekend… elke dag zou ik echt niet trekken!

ja ik reis sowieso al elk weekend 1.40 uur naar me vriend.
daar heb ik weinig problemen mee.
maar om elke dag 2 uur te reizen vind ik wel erg.
naar utrecht ben ik in totaal 1.5 uur kwijt. van huis tot school.
dus dat vind ik wel kunnen :grin: