Vervolgopleiding

Ik weet niet of dit de juiste manier is maar…
Dit jaar doe ik eind examen in het VMBO, volgend jaar ga ik naar het MBO alleen ik heb hier nog een paar vragen over;

1. Hoe krijg je je klas te horen? krijg je dat te horen via een introductiedag, via een lijst of zie je dat gewoon in de klas?
  2. Iedereen heeft het over dat je zoveel zelfstandigheid krijgt op een vervolgopleiding, is dat nou écht zo? of valt de stap van de middelbare school naar de vervolgopleiding mee?
  3. Krijg je ook zo verschrikkelijk veel boeken als op de middelbare school? of ligt dat aan de vervolgopleiding die je hebt gekozen?
    Verder; Heeft er iemand nog tips voor dit? Ik maak me er aardig druk om… :blush:

Laat natuurlijk ook je eigen vragen over een/je vervolgopelding achter! :beer:

Ik heb 2 jaar geleden een jaar MBO Verpleegkunde gedaan. Ik kreeg toen thuis een brief met een klasnummer en op de eerste dag werden de mensen per klasnummer geroepen dus dan zat je bij je klas. Het is veel meer zelfstandigheid maar het is niet zo dat ze je in het diepe laten vallen, je hebt altijd nog je SLB-er maar (bij mij) boeide het niemand of ik wel of niet leerde want ze vinden het je eigen verantwoordelijkheid. Omdat ik Verpleegkunde deed had ik wel veel boeken maar dat ligt natuurlijk aan je opleiding.

Ik zit ook op het MBO, maar ik kreeg alles via de post. Toen we de inloggegevens kregen voor de site, konden we daar alle brieven lezen. Ook wanneer de introductiedagen waren, welk lokaal je moest zijn etc.
Bij mijn opleiding krijg je gewoon een planner of eventueel te horen wat het huiswerk is en/of wanneer de toets is.
Het enige zelfstandige is, is dat je gewoon bijblijft! Dat is het enige wat je moet doen. Je krijgt gewoon uitleg, als je dat wilt. Maar onthoud, je zit er voor jezelf! JIJ moet het diploma halen. Of je lessen skipt, is je eigen probleem.

Ik heb elk jaar 4/5 theorieboeken, waar we het hele jaar meedoen, en dan heb je nog een boek nodig voor Nederlands, rekenen en engels. Dus bij mij valt het mee :slightly_smiling_face:

Ik kreeg mijn klas tijdens de introweek te zien, maar al wel een deel ook tijdens het intake gesprek.
En bij ons was het ook zo van, het maakt niet uit of je dingen niet inleverd of maakt, maar als je het aan het einde van het schooljaar nog niet hebt ingeleverd zit er de kans in dat je blijft zitten. Ik doe zelf geen verpleegkunde maar ik heb in het eerste jaar vier boeken moeten aanschaffen en deze alle jaren gebruikt. En waarschijnlijk krijg je wel een kluisje, dus daar zou ik wel gebruik van gaan maken.

En wat PurpleLily hierboven ook al zei, jij zit er voor je opleiding en jij moet je diploma halen. Waarschijnlijk is de helft van jou klas het type persoon die afhaakt of slordig om gaat met schoolwerk etc. Dus probeer je vooral te concentreren op je eigen werk en wat jij wilt bereiken!

Precies ^

Ik begon met een klas van 25, we zijn nu nog maar met 11.
Toch zijn er genoeg mensen die niet alle toetsen hebben gehaald. Ze gaan wél over, maar omdat ze nog niet alles hebben gehaald qua toetsen, komen ze in de problemen bij hun examens en doen ze langer over hun opleiding of ze stoppen ermee. =’]

Wees verstandig en hou alles goed bij! :slightly_smiling_face: Gezellig praten met andere klasgenoten is geen probleem, maar probeer niet achter te lopen.