Vervolgopleiding, verkeerde keuze?

Ik wil heel graag als vervolgopleiding Detailhandel doen. Maar me leraren zeggen dat ik meer aankan en ik door kan studeren en dan naar hbo kan enzo… maar hbo wil ik sowieso niet. Ik haal goeie cijfers, maar ik wil gewoon met mijn 18e klaar zijn. En nu mensen om me heen zeggen dat detailhandel saai voor me gaat worden enzo ga ik twijfelen, maar ik wil het wel heel graag vanaf het begin al. Ik ben bang dat als ik de opleiding volg uiteindelijk misschien toch een andere opleiding wil ofzo. Ik ben ook al naar open dagen geweest met verschillende opleidingen en daaruit leek me detailhandel het leukste… wat denken jullie? En heeft iemand meer info over detailhandel en de opleiding daarvan?

xx

Je moet gewoon doen wat JIJ leuk vindt, niet wat anderen vinden dat je moet doen.

Dit ja. Alsjeblieft.
Je gaat heel veel spijt krijgen als je het niet doet.

Waarom wil je op je 18e al klaar zijn?

Inderdaad. Ik ben 18 en net begonnen op de HBO omdat ik eerst HAVO heb gedaan. Maar goed, als zij dat graag zo wilt.

Als jij voor jezelf goed kan verwoorden waarom je detailhandel kan doen, dan moet je er voor gaan. :slightly_smiling_face:
Het kan idd zo zijn dat je de verkeerde keuze maakt, maar daar pas achter komt als je de opleiding doet, maar dan kan je als het goed is voor februari dat schooljaar nog verwisselen van een andere opleiding.
En ben je misschien alsnog op je 18e/19e klaar. :slightly_smiling_face:

Doe wat je wilt doen. Anders word je nooit gelukkig.
En hee, je bent jong! Je kan altijd nog wat anders gaan doen als het toch niet bevalt. En werken kan je je hele leven nog :slightly_smiling_face:

Ik denk eerlijk gezegt dat je beter via havo naar hbo detailhandel kan of gewoon na mbo detailhandel nog een opleiding doet, want ik weet niet of je dat gister gezien hebt op tv, maar mensen die na een mbo opleiding werk zoeken, die vinden dat in deze tijd heel moeilijk omdat mbo-geschoold werk wordt overgenomen door gastarbeiders(?), weet niet helemaal zeker, maar in ieder geval wordt dat werk overgenomen. Mensen met géén opleiding (vakkenvullers, etc) en mensen met een HBO/WO opleiding die hebben hier geen last van…

bedankt voor jullie reacties! ik denk dat ik eerst gewoon die opleiding ga doen en dan kan ik inderdaad nog bedenken wat ik erna wil doen… misschien doe ik alsnog een opleiding erachteraan en als ik het toch niet leuk vind kan ik alsnog wisselen van opleiding… Inderdaad ik ben ook wel bang dat ik na mijn studie geen baan kan vinden met die opleiding haha. Maar weet je wat het ook is? er zijn zooo veel opleidingen, echt moeilijk gewoon om te kiezen… haha maarja ik zie wel :slightly_smiling_face: xxx

Wil je bol of bbl gaan doen?