Vervolgopleiding "te" creatief?

Ik weet eigenlijk niet of er een algemeen topic is over het zoeken naar een vervolgopleiding, zo ja: linkje aub?

2 jaar geleden was ik begonnen aan een creatieve opleiding. Ik wist altijd al dat ik iets in die richting wilde doen maar wist niet precies wat dan, en was daarom begonnen met een brede opleiding. Deze opleiding richtte zich veel op mode, etaleren, kunst etc. We moesten daarbij veel musea bezoeken, en veel “knutselwerkjes” maken. En dat beviel mij niet zo. Ik kan ook niet precies zeggen waarom ik de opleiding niet leuk vond, ik vond het gewoon niet echt een uitdaging. Daarom ben ik er na een half jaar mee gestopt en ben nu eerst havo gaan doen. Aankomend jaar doe ik examen, maar ik weet nog steeds niet wat ik voor HBO opleiding ik wil gaan doen.

Ik zoek steeds in de richting van journalistiek/film en televisie, maar als ik dan naar de toekomst kijk ben ik bang dat ik daar zo weinig mee kan. Veel van die beroepen zijn freelance, de eisen voor de opleidingen zijn ontzettend hoog en de opleidingen heel zwaar, en uiteindelijk heb je niet heel veel kans op een goede baan denk ik. Zeker niet als er steeds meer bezuinigd word in die sector(en).

Nu weet ik niet zo goed hoe ik verder moet. Ik zit vast aan een Economie en Maatschappij profiel, en hierdoor heb ik het idee dat veel opleidingen ook al uitgesloten zijn. Ik ben nu voor de zoveelste keer aan het zoeken naar wat mijn mogelijkheden zijn, maar er is zo ontzettend veel keuze in opleidingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil ook graag wat open dagen bezoeken maar nog niet alle open dagen voor volgend jaar staan op de sites vermeld.

Ik weet dus gewoon even niet meer hoe ik het moet aanpakken, en wat ik buiten die creatieve sector zou kunnen/willen doen.
Hoe hebben jullie die keuze gemaakt? En wat kunnen jullie mij aanraden?

Ik denk niet dat je je heel druk hoeft te maken over je profiel hoor… Creatieve opleidingen hebben geloof ik nooit echt eisen qua vakken enzo. Kijk, zonder bio wordt het moeilijker om bioloog te worden, maar je kunt in de vakantie ool altijd een vak volgen om die toch nog te halen. Dan moet je alleen wel even nagaan hoe graag je voor de opleiding wilt gaan.

Mijn tips verder, bezoek inderdaad open dagen, vraag aan kennissen/vrienden/familie wat zij denken dat je sterke punten zijn en waar zij jou zien (misschien zeggen ze iets waarbij je zukt denken “waarom heb ik dat zelf niet bedacht”). Ook heel belangrijk, ga op zoek op internet. Kijk welke mogelijkheden er zijn, je kunt niet beginnen aan een opleiding als je niet week of ie uberhaupt bestaat. Doe van die testjes, kijk op fora om te kijken wat mensen van opleidingen vinden. …

Je hebt gelijk over de televisie etc opleidingen, ik ga in september film design aan de hku studeren en het is zwaar. Je moet echt goed zijn om later groot te worden. Maar zo’n opleiding doe je alshet je passie is. Ik kijk elke dag films, lees heeel veel op internet (toen ik op vakantie was miste ik imdb et meest en niet mijn maik of facebook…), als klein kind liep ik met camera rond en in mijn vriendenkring sta im bekend als het meisje dat alles van films weet… En mijn kamer is ook een kleine videotheek… :stuck_out_tongue: ik wil van mijn hobby mijn beroep maken, en ik wil natuurlijk groot worden maar als ik alleen al op de set mag staan ben ik erg gelukkig. Dus ga na, waar wordt jij van gelukkig?

Ik heb ook een creatieve studie, maar niet zo creatief dat je er geen reet meer mee kan als de culturele sector inzakt. Ik doe een communicatiestudie voor de creatieve branches, dus ook entertainment (TV/Film) en daarnaast krijgen we ook copywriting wat enigsinds vergeleken kan worden met een zeer beperkt deel van journalistiek. Ik heb het echt hardstikke naar mijn zin!
Hier is de link, dan kan je zelf even lezen:
http://www.fontysaci.nl/opleidingen/co_iemes/studie.html

Oh, maar als er dan dus geen werk is in de culturele sector, dan ben je ook nog altijd opgeleid tot algemeen communicatieadviseur, waardoor je gewoon bij een bedrijf kan gaan werken of bij een reclamebureau en dergelijke

ik wilde al heel vroeg ook iets creatiefs doen… eerste wilde ik binnenhuis architect worden. maar toen ik bij de opleiding gekeken had vond ik dat toch niet meer zo leuk. heb toen ook op grafisch gebied gekeken en dat vond ik veel leuker. dus dat ben ik gaan doen en heb de opleiding ook helemaal afgemaakt.

ik twijfel nu alleen of ik wel het goede heb gekozen… omdat grafisch op het moment heel slecht is.

ik doe communicatie en media design, creatief maar wel heel breed en niet alleen maar dingen maken.

Ik zit zelf op het grafisch lyceum en daar kun je best veel creativiteit kwijt in opdrachten. Je krijgt ook best veel vrijheid. En niet zoveel geknutsel want het is meer achter de computer.

Dat lijkt me ook wel interessant!
Op welke locaties is die opleiding? Alleen in Tilburg?

Jep, dat is misschien wel een nadeel. Dit is er echt alleen in Tilburg. Ik weet niet waar je helemaal vandaan moet komen, maar ik heb klasgenoten die elke dag vanuit roermond komen, en die vinden dat nog wel te doen.
Het is wel een super gezellige knusse school waar je je zo thuis voelt :slightly_smiling_face:

Het valt overigens wel te vergelijken met de opleiding Media en entertainment van het NHTV. Maar dat is dan wel alleen het entertainment gedeelte, en dat is ook geen communicatie. Dus misschien is het toch niet zo gelijk :stuck_out_tongue: