Ik weet eigenlijk niet of er een algemeen topic is over het zoeken naar een vervolgopleiding, zo ja: linkje aub?
2 jaar geleden was ik begonnen aan een creatieve opleiding. Ik wist altijd al dat ik iets in die richting wilde doen maar wist niet precies wat dan, en was daarom begonnen met een brede opleiding. Deze opleiding richtte zich veel op mode, etaleren, kunst etc. We moesten daarbij veel musea bezoeken, en veel “knutselwerkjes” maken. En dat beviel mij niet zo. Ik kan ook niet precies zeggen waarom ik de opleiding niet leuk vond, ik vond het gewoon niet echt een uitdaging. Daarom ben ik er na een half jaar mee gestopt en ben nu eerst havo gaan doen. Aankomend jaar doe ik examen, maar ik weet nog steeds niet wat ik voor HBO opleiding ik wil gaan doen.
Ik zoek steeds in de richting van journalistiek/film en televisie, maar als ik dan naar de toekomst kijk ben ik bang dat ik daar zo weinig mee kan. Veel van die beroepen zijn freelance, de eisen voor de opleidingen zijn ontzettend hoog en de opleidingen heel zwaar, en uiteindelijk heb je niet heel veel kans op een goede baan denk ik. Zeker niet als er steeds meer bezuinigd word in die sector(en).
Nu weet ik niet zo goed hoe ik verder moet. Ik zit vast aan een Economie en Maatschappij profiel, en hierdoor heb ik het idee dat veel opleidingen ook al uitgesloten zijn. Ik ben nu voor de zoveelste keer aan het zoeken naar wat mijn mogelijkheden zijn, maar er is zo ontzettend veel keuze in opleidingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil ook graag wat open dagen bezoeken maar nog niet alle open dagen voor volgend jaar staan op de sites vermeld.
Ik weet dus gewoon even niet meer hoe ik het moet aanpakken, en wat ik buiten die creatieve sector zou kunnen/willen doen.
Hoe hebben jullie die keuze gemaakt? En wat kunnen jullie mij aanraden?