Vervolgopleiding STRESS :S

Hoi,

Ik zit in 4 havo en volgend jaar doe ik eindexamen. Ik zit heel erg met de vraag wat ik daarna moet gaan doen. Ik dacht aan journalistiek, alleen het probleem is…de school waar ik heen wil, daar gaat niemand die ik ken naartoe.
En het ligt ook nog eens twee uur reizen van mij vandaan, dus ik zou dan al op mijn 17e op kamers moeten. In een vreemde stad…
Dat idee staat me best wel tegen. Maar ik vind het wel een leuke studie, en de school lijkt me ook wel gezellig.
Er is ook nog een andere opleiding bij mij in de buurt, iets minder speciaal maar dan kan ik wel gewoon nog thuis blijven wonen enzo.

Hebben jullie tips? Ik weet niet zo goed waar ik voor moet kiezen.

xoxo,
Yess.

Volg àltijd je hart op het vlak van studies. Dat je niemand kent, is helemaal niet belangrijk. Je maakt sowieso vrienden! 17 is ook niet echt heel jong om op kamers te gaan en de meeste studenten studeren ver weg van huis (:

Het is al gezegd: volg je hart, dat is het allerbelangrijkste dat je kunt doen. En als je begint te studeren, je zult verstelt staan van hoe snel je mensen zult leren kennen. Het is beter om niet te kijken naar de omgeving of hoeveel mensen die je kent naar dezelfde school gaan, maar naar de opleiding. Want studeren zul je in je eentje doen en die diploma is ook alleen voor jou, dus kies je opleiding goed uit, eentje die je écht leuk lijkt!

Succes met de keuze!
Oh en een tip voor volgend jaar. Bezoek zo veel mogelijk open dagen en mee loopdagen van de scholen en opleidingen die je leuk lijken. Dat helpt echt in je keus! Je kunt nu al, als het goed is, de open dagen in je agenda noteren. De meeste open dagen beginnen vanaf November (oktober misschien ook al)

Weet je… Ergens heen gaan waar je niemand kent is JUIST goed.
Zoveel vriendinnetjes van me zijn gaan doen wat anderen ook deden omdat dat veilig was, maar ik ben er van overtuigd dat je sneller contact maakt en iemand aanspreekt als je alleen bent, je moet dan wel.
Dus doe vooral niet wat vriendinnen ook gaan doen om maar niet alleen te hoeven zijn want daar krijg je later spijt van.
Als journalistiek jouw ding is, ga er dan voor. Ondanks de afstand!
En mocht je nou over 10 jaar denken ‘‘dat was het toch niet helemaal’’ dan heb je nog een heel leven voor je om iets anders te gaan doen right? :slightly_smiling_face:

Ik werd in juli 17 en ging in september ook op kamers! En het ging allemaal prima :slightly_smiling_face: Dus als je die studie echt heel graag wilt moet je het gewoon doen volgens mij =) Het ligt er ook wel een beetje aan welke kamer je kiest. Ik zat in een huis samen met twee andere studenten en een hospita. We kookten enzo wel gewoon voor onszelf. Dus als je bijv zoiets gaat zoeken in die stad zit je wel op kamers maar ben je nog niet helemaal op je eigen aangewezen :stuck_out_tongue: Wat je wel hebt als je helemaal in je eentje ergens zit, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat dan allemaal gaat.
Het is toch belangrijker een studie te kiezen die je het leukst lijkt (vooral voor de toekomst)

Dat ja. Ik had precies hetzelfde, maar ik vond het heerlijk om ‘opnieuw’ te beginnen.

Maak je alsjeblieft geen zorgen om dat je niemand kent die erheen gaat. Dat is hartstikke logisch en zulke stappen moet je gewoon maken in je leven!

Als dat per se de enige school is waar je heen wilt: go for it. Ik wilde naar geen andere school dan de HKU (voor fotografie), en als ze me niet hadden toegelaten, zou ik het volgend jaar gewoon weer opnieuw hebben geprobeerd. Want ik wilde gewoon nergens anders heen.
Misschien koppig, en niet iedereen om me heen vond het even slim, maar ik heb er bijna niet over getwijfeld en het is voor mij de juiste keuze geweest.

En als je twee uur moet reizen, ‘moet’ je niet per se op kamers, ik denk dat de meeste thuiswonende studenten wel minstens 1 à anderhalf uur kwijt zijn om op hun school te komen. Dus je hoeft niet meteen op kamers, vooral niet als je dat wilt. Maar waarschijnlijk lijkt dat idee je ook wel veel leuker tegen de tijd dat je er eenmaal daadwerkelijk studeert etcetera.

Zoals de anderen hier zeiden: volg je hart! :slightly_smiling_face:

DOEN!

Als die opleiding je leuk lijkt moet je ervoor gaan! Je leert sowieso wel nieuwe mensen kennen, je hoeft je geen zorgen te maken dat je niemand kent. En ik snap wel dat het eng is om op kamers te gaan als je 17 bent.

Anders kun je het proberen en als het niet werkt/ je heimwee hebt, je gewoon thuis gaat wonen en gaat reizen.
Of je probeert eerst de opleiding te volgen terwijl je thuis woont en dus moet reizen, en als dat echt niet lukt, kun je altijd nog op kamers gaan (en ben je misschien ook weer een jaartje ouder en ken je misschien weer nieuwe mensen van school)

Bijna iedereen is alleen en kent niemand als ze met een nieuwe opleiding beginnen, ook jouw nieuwe klas straks, je zit allemaal in hetzelfde schuitje.

Zeker die ene opleiding kiezen! En dat je niemand kent is helemaal niet erg, de rest uit je klas zal waarschijnlijk ook niemand kennen en meestal start je het eerste jaar met een introductieweek waarbij je dus ook iedereen goed leert kennen :slightly_smiling_face:.

Dank jullie wel voor jullie hulp!
Ik ga die studie doen, en mocht het me niet bevallen, dan kan ik altijd nog voor 1 februari stoppen en voor iets anders kiezen =)

Journalistiek is niet echt een opleiding waar je veel aan hebt, maar als er echt geen andere studie is die je aanspreekt, zou ik er voor gaan!

Ik zou voor de opleiding gaan. Bij je studiekeuze gaat het niet echt meer om of er mensen die je kent heen gaan.

Daarnaast ging ik ook op mijn 17e op kamers en het is niet echt heel anders dan als je ouder bent hoor. Ja het is eng, maar ik denk dat het op je 18e of 21e net zo eng is.

Ik zou er wel goed over nadenken of je journalistiek echt wil kiezen (vanwege de lage baankans op dit moment, maar goed als het je droom is moet je er echt voor gaan. Ik raadt je sowieso aan er dingen naast te doen zoals een studievereniging, studentenraad, bijbaan in de media, extreem goede stages (in het buitenland) of een honours program. Dan profileer je jezelf.)

In welke stad zou je die opleiding willen doen als ik vragen mag?

Je hebt er wel veel aan… het is alleen even zoeken voordat je het gevonden hebt. De baankans mag dan wel laag zijn, maar het betekent niet dat je niets aan de opleiding hebt.

Ben het helemaal eens met WinterFairy.

En je maakt écht wel nieuwe vrienden joh, de eerste dag is misschien wat spannender als je niemand kent, maar je bent vast niet de enige die ‘alleen’ is en niemand kent. je maakt echt snel nieuwe vrienden, dat moet je echt niet als een probleem zien. :slightly_smiling_face:

Inderdaad. Ik heb het nog nagevraagt, en het antwoord was dat er minder voltijd banen zijn. Maar je kunt altijd nog freelanche werken (bijv. op maandag en dinsdag bij de ene krant, en op woensdag en donderdag bij een dagblad) of bijv bij de tv meehelpen.
Er is zeker nog wel werk te vinden hoor. (jaja ik heb me er in verdiept xD)

@LaConasse: In Tilburg :slightly_smiling_face:

Het maakt niks uit of je iemand kent! Naar mijn school gaan heel veel bekenden, maar ik kom bijna nooit iemand tegen, omdat het zo groot is. Ik ging ook in m´n eentje naar een vreemde klas etc.
Je leert snel genoeg mensen kennen etc.
Ga vvoor je studie! Je moet doen wat je leuk vind.