Vervelende thuissituatie

Hallo allemaal
Ik heb een beetje een probleem en weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee aan moet. Mijn moeder is sinds een paar jaar geleden altijd maar boos. Ze klaagt de hele dag door. Vooral over wat ik en mijn zusje allemaal niet goed doen en als we daar dan tegen in gaan gaat ze tegen ons schreeuwen. Soms begint ze ook met dingen te gooien of begint ze te huilen en scheldt ze mij of mijn zusje uit. Af en toe zegt ze ook dingen als dat ze wou dat ze dood was. Ze heeft ook een paar keer geroepen dat het beter was als ik en mijn zusje niet zouden leven. Ik en mijn zusje hebben al een vrij laag zelfbeeld en met een moeder die dingen roept als dat we dom zijn, wordt het er natuurlijk ook niet beter op.

Ik vind het nogal een vervelende situatie en heb ook al meerdere keren met mijn moeder geprobeerd te praten en ook een aantal keer voorgesteld om met een psycholoog te gaan praten. Ze heeft erg veel meegemaakt in haar leven Ze heeft bijvoorbeeld als kind leukemie gehad en een tijdje geleden huidkanker. Nu kampt ze met erge obesitas en de gevolgen daarvan. Behalve mijn oma heb ik geen vader of familie waar ik bij terecht kan. Mijn oma heeft ook al meerdere keren geprobeerd te praten met mijn moeder. Verder loop ik zelf ook al tijdje bij een psycholoog. Zij heeft ook een gesprek met mijn moeder gehad. Dit allemaal zonder resultaat. Ik vraag me daarom af of iemand een idee heeft hoe ik deze nare situatie kan verbeteren. Ik wordt er namelijk gek van dat mijn moeder zo doet en ik wil haar helpen.
xxxx

Misschien kunnen jullie een tijdje bij je oma gaan wonen ?
Verder zou ik ook geen oplossing kunnen bedenken.

Ojee zeg, wat een enorm lastige situatie! Hoe oud ben je, als ik vragen mag?

Je moet je moeder in laten zien dat het zo niet kan, maar omdat ze zelf een heleboel heeft meegemaakt is dat niet erg gemakkelijk. Een psycholoog zou natuurlijk het beste zijn maar als je moeder niet meewerkt heeft dat ook geen zin.

Als het heel erg wordt, kun je misschien naar jeugdzorg gaan. Ik denk (weet ik niet zeker) dat ze jou dan wel helpen een oplossing te vinden.

sterkte.

Ik ben 16 jaar. Ja ik heb er ookal eens over nagedacht om naar de jeugdzorg te gaan maar volgensmij is dat meer voor situaties waar huiselijk geweld aan bodt komt? En bij mijn oma is ook geen optie want ze is vrij oud en woont in een verpleeghuis :S

oh jee, dat is niet zo fijn.
praat met je oma over een mogelijke oplossing!

je kunt ook inderdaad naar jeugdzorg gaan, zodat je misschien begeleidend kunt gaan wonen. dan heeft je moeder wat tijd voor zichzelf en kan ze goed nadenken over zichzelf.

wat is dit balen voor je, ik wens je heel erg veel sterte!

Jouw moeder lijkt depressief, of kan een oude situatie niet loslaten.
Iemand uit de familie moet met haar stappen ondernemen, dokter, psycholoog of iets.
Heb je vriendinnen of iets die je op kunnen vangen af en toe? Om thuis even geen zorgen te hebben.

wauw dit is best wel heftig allemaal… Ik denk dat jouw moeder heel depressief is en dat laat ze merken doordat ze vaak een huilbui heeft, of ineens heel boos wordt en dan weet ze niet hoe ze er mee om moet gaan. Dat doet ze dus door hele erge dingen te zeggen, en jullie de schuld te geven. Dit ligt dus niet aan jullie, maar dat doet ze alleen maar zodat ze de schuld aan iemand anders kan geven.

Ik denk dat het beste is dat je met vetrouwlijke mensen gaat praten samen met je zusje. Ik zou ook een psycholoog voor je moeder inschakelen. En heb het er ook over met je moeder. PRAAT met je moeder samen met je zusje, en laat je tranen maar stromen waar ze bij is. Dan pas kan ze zien hoe erg dit allemaal is, laat zien wat je voelt.

Veel succes, liefs Cacharell

Jeugdzorg is niet direct de beste optie. Ik heb het ooit gekregen na mishandeling en ben er nog niet vanaf. Ze bemoeien zich daarna volledig met je tot je 18 bent.
Toch wil ik wel ingaan op je opmerking: “maar volgensmij is dat meer voor situaties waar huiselijk geweld aan bodt komt.”
Ik wil niet heel veel zeggen, maar met spullen gooien, schreeuwen, slaan valt ook onder mishandeling. Bijdeze de definitie van kindermishandeling:
Kindermishandeling is minderjarige personen onthouden van noodzakelijke behoeften en elke bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard die mogelijk lichamelijke of psychische schade veroorzaakt bij het kind.
Je hebt er last van, anders niet dit topic. Je loopt niet voor niets bij een psycholoog…
Ik wil absoluut geen situatie van je erger maken. Want ik ken natuurlijk het hele verhaal niet. Dit is echt niet mijn bedoeling. Alleen wil ik dus wel zeggen; je komt allang voor jeugdzorg in aanmerking. Al had je een probleem op school mag je namelijk richting jeugdzorg.
Is er bij jullie in de stad/dorp geen centrum van jeugd en gezin?:face_with_raised_eyebrow:
Daar zit óók jeugdzorg in, maar ook gewoon wat algemenere hulp. Ook de WMO zit daarin en stichtin MEE en nog meer. Het is een algemeen gebouw met alle soorten hulp. Je hebt dan niet meteen 1 instantie waar je aan vast zit. Je kan er namelijk meestal gewoon eventjes naar binnen lopen voor wat vragen.
Verder heb ik echt geen idee wat je kunt doen. Daarvoor ken ik je situatie niet goed genoeg.
Sterkte!!!