Vervelende stiefvader

Hey!

Ik lees meestal op Girlscene, maar post meestal niet. Ik zit nu met een probleem en hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Sinds 2.5 jaar heeft mn moeder een vriend, op het eerste gezicht leek hij een aardige man, maar dit veranderde snel. Als mn moeder niet in de kamer was zou hij mij stiekem een vieze blik geven, hij gaat continue op mijn plaats zitten en maakt onnodige rotopmerkingen als mn moeder er niet is. Een vriend van mij vroeg hem als hij een biertje wilde, dit werd afgedaan met: “Ik moet dat vergif niet in mn lichaam”. Terwijl deze jongen hem niks had gedaan. Het probleem is nu dat ik studeer in Londen, dus ik heb meestal geen dagelijkse problemen met hem. Maar voor kerstmis ga ik terug naar huis en heb absoluut geen zin om terug te gaan. Ik zal een lijstje opsommen met dingen die hij doet:

• Elke verjaardag van mij heeft hij er bewust voor gekozen om mij niet te feliciteren, terwijl hij mn zusje afgelopen verjaardag een auto cadeau deed.
  • Hij maakt continue een verschil tussen mij en mn zusje, ik ben niet jaloers. Maar het zou fijn zijn als ik tenminste een smsje krijg op mn verjaardag terwijl hij mn zusje continue cadeaus geeft
  • Continue vuile blikken mijn kant op
  • Continue mijn plaats in nemen
  • Toen hij terug kwam van vakantie liep hij meteen door naar zn slaapkamer, zonder gedag te zeggen. Terwijl toen ik een paar dagen later terug kwam van een vakantie en hij binnen kwam en in het algemeen hallo zei ik niet reageerde, hij mij dat nu kwalijk neemt. Het verschil is dan wel dat ik met een jetlag van 10u zat en een reis van 19u gehad had, dus er niet helemaal bij was.
  • Mijn moeder had gevraagd hem mij te feliciteren, maar hij wilde dit absoluut niet doen.
  • Ondanks mijn poging deze zomer om het een beetje aangenamer te maken hij hier geen behoefte aan heeft.
  • Toen ik een ruzie met mn moeder had en wij op mijn kamer aan het napraten waren, was meneer daar niet blij mee en vertrok. Mijn moeder over de toeren en toen begon hij bloedleuk mij een 19-jarige trut te noemen.
  • Toen ik hem beleefd vroeg zich niet te bemoeien in een discussie met mn moeder hij zijn mond niet kon houden en ik daarom boos werd. Hij mij dit nu weer kwalijk neemt

Het probleem is dat mijn moeder hier tussen in zit en ik haar geen pijn wil doen, maar deze man maakt mijn leven onmogelijk. Ik weet echt niet wat ik moet doen aan deze situatie en zou graag wat advies willen van andere mensen die problemen hebben/hadden met hun stiefvader.

Dank jullie!

DL

Weet je moeder hiervan?

Ja, spijtig genoeg weet ze hiervan en weet niet goed wie ze moet geloven. Sinds ik naar een psycholoog ben gegaan om hier over te praten begint ze in te zien dat mijn problemen daadwerkelijk waar zijn. Maar buiten met hem erover praten doet ze er niet veel aan, aangezien ze hem niet kwijt wil raken. Het is natuurlijk ook een feit dat mn zusje hem wel leuk vind en daarom het al snel overkomt dat ik jaloers ben.

Ja, spijtig genoeg weet ze hiervan en weet niet goed wie ze moet geloven. Sinds ik naar een psycholoog ben gegaan om hier over te praten begint ze in te zien dat mijn problemen daadwerkelijk waar zijn. Maar buiten met hem erover praten doet ze er niet veel aan, aangezien ze hem niet kwijt wil raken. Het is natuurlijk ook een feit dat mn zusje hem wel leuk vind en daarom het al snel overkomt dat ik jaloers ben.

Ik zou gewoon teruggaan met kerstmis, en het proberen. Niet vijandig of defensief overkomen, maar probeer het leuk te houden.
Gaat het écht niet… Vertrek dan. Hoe moeilijk ook, je moeder en ook je zusje moeten inzien wat hij voor lullige dingen tegen je doet.

Meer kun je niet doen, want hij heeft echt wel in de gaten dat hij het niet moet doen waar de rest bij is…

En praat eens goed met je moeder! Hij is toch wel een keer weg, om boodschappen te doen of de auto te wassen ofzo? Geef aan dat het zo echt niet meer gaat. Succes!

Dank je voor je advies, ik kan alleen zo makkelijk niet weg gaan. Ik zal mn best doen, maar na zovele pogingen gaat het gewoon echt moeilijk worden.

Blijf zo positief mogelijk, zeg gewoon een paar keer hallo achter elkaar of koop is een klein kadootje voor hem en kijk hoe hij reageert…

Het probleem is dat ik het zat ben de eerste stap te zetten. Aan de andere kant zou het vrij gênant zijn als ik hem een cadeau koop voor kerstmis en hij niks voor mij heeft natuurlijk

Haha, thanks! Hoop dat het toch nog een beetje als kerstmis gaat aanvoelen