Vervelende huisgenoot of stel ik me aan?

Hey meiden, ik zit ergens mee dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Ik woon op dit moment op kamers met 6 andere huisgenootjes, maar het gedrag van 1 van mijn huisgenoten kan ik niet helemaal begrijpen.
Eerst kon ik nog wel goed met hem opschieten (hij woont hier nu vier maanden), maar de laatste twee maanden vind ik dat hij zich wel erg opdringerig gedraagt. Hij heeft erg veel commentaar op hoe ik dingen op hoe ik dingen doe, van dagelijkse dingen tot mijn liefdesleven.

Even een dag als voorbeeld:
Op de laatste dag dat ik samen met hem en andere huisgenoten at (vorige week donderdag) ging ik na t eten mn was uit de wasmachine halen. Hij liep toen mee (wtf) en begon te zeiken dat mn was te nat was en dat ik daarmee de vloer nat zou maken. Dus dat ik mn was terug moest doen en nog een keer moest centrifugeren. Ik had zoiets van ‘ehh de wasmachine doet dit heel vaak en wat maakt t uit als de vloer in de gang een beetje nat wordt want er ligt 20 jaar oud zeil’. Dus ik klapte een wasrek uit, maar dit ging niet zo soepel. Ik gebruik namelijk altijd mn eigen wasrek maar die hing nu vol. Hij begon me vervolgens uit te lachen met het commentaar ‘hoe kan je nou zelfs falen bij het uitklappen van een wasrek’.
Hierna ging ik de vloeren van de keuken, woonkamer en gang stofzuigen, want dit was mijn huistaak. Hij ging vervolgens op de bank tv kijken, niks mis mee natuurlijk. Zodra ik de stofzuiger aanzette kwam hij aan met ‘ik zou dat stopcontact gebruiken niet die andere want dan red je het niet, heb je dat nou nog niet door HAHAHA’ ‘volgens mij is de stofzuigerzak vol’ ‘Je hebt toch wel de borstels naar buiten staan he’. Toen ik ging ging dweilen zei hij ‘Echt grappig hoe ik hier zit te chillen en jij aan t schoonmaken bent.’ Toen zei ik ‘grappig man’ Waarop hij weer zei ‘Ja maar zo hoort dat toch ook, dat de vrouw schoonmaakt.’ Ik wilde toen echt die dweil door zn strot duwen maar ik hield me nog redelijk in zei tegen hem dat hij zn mond moet houden want hij moet ook gewoon zn huistaak doen.

Dit alles gebeurde in een half uur. Dit was wel een dag waarop hij lekker bezig was maar elke avond dat ik thuis ben en met de rest mee eet (we eten altijd samen met iedereen die thuis is btw) maakt hij wel een opmerking waarvan ik denk 'oke dit had niet gehoeven/ dit had je aardiger kunnen zeggen/ dit gaat je helemaal niks aan.

Ook vorige week toen ik samen met een vriendin aan t avondeten was bij mij en we met zn 2en in de woonkamer zaten kwam hij erbij zitten. Op zich niks mis mee, is vaak hartstikke gezellig. Maar in dit geval was zij mij aan t vertellen over haar nieuwe vriend en vroeg me om advies met dingen. Gezellige meidenpraat dus. Hij kwam vervolgens op de bank tussen ons in zitten waardoor ik én moeilijk verder kon eten omdat ik tussen hem en de leuning geplet zat en ons gesprek stil viel. Toen werd t super awkward.

Waar ik me ook erg aan irriteer is de hoeveelheid waarin hij zich bemoeit met mij en de jongen waar ik nu bezig ben. We zijn nu ongeveer 2 maanden aan t scharrelen en t is niet super serieus. Mn scharrel is islamitisch en daarom vind mn huisgenoot dat ik daarmee moet oppassen en hij heeft daar allemaal racistische argumenten voor. Ik ben volwassen en kan mn eigen keuzes maken en het gaat hem gewoon niks aan als huisgenoot dus ik vind dat echt heel erg ongepast dat hij dat zegt. Bovendien kwetst dat me gewoon. Telkens (de afgelopen 3 weken elke keer) als ik samen met hem ben op mn kamer komt hij langs voor de meest random dingen ‘heb jij een schroevendraaier’ ‘weet jij waar deze knop op de wasmachine voor is’. Serieus dat kan je toch ook een andere keer vragen. Hij weet trouwens op dat moment dat ik met hem ben want hij is bijna altijd thuis en dan ligt hij op zn bed met de deur open.
Op dit moment belt mn scharrel mij als hij voor de deur staat ipv van aan te bellen. Als hij aanbelt dan loopt mn huisgenoot ook naar de voordeur en dan kijkt hij toe hoe wij elkaar groeten, gewoon normaal hoor btw met een kus en een knuffel. Maar dit vonden wij allebei best wel vreemd dus nu moet dat zo. Ook doen we altijd mijn deur aan de binnenkant op slot omdat mn scharrel bang is dat hij er een keer komt dat hij gewoon binnenkomt stormen.

Ik vind het heel erg vervelend dat ik me op dit moment gewoon niet op mn gemak voel in mn eigen huis. Het voelt alsof ik mijn ouders maar dan extreem controlerend in 1 persoon in mijn huis heb wonen. Ik vermijd hem door zo min mogelijk thuis te eten maar daardoor zie ik mn andere huisgenootjes ook veel minder en dat vind ik echt jammer.

Mijn vraag aan jullie is, vinden jullie dat het aan hem ligt of dat ik mij best wel aanstel? Als jullie dat niet vinden, weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Als ik namelijk al mn irritaties aan hem vertel denk ik namelijk dat dat nogal uit de lucht zal komen vallen. Het is namelijk niet 1 ding, maar gewoon een opstapeling van alles bij elkaar.

Thanks voor het lezen!

(O ja ik weet niet of dit het duidelijker maakt maar als extra info: ik ben 19, mijn huisgenoot is 20 en scharrel 21)

Wat een vage gast zeg! Doet hij alleen zo tegen jou of ook tegen anderen?

Met je vriendin zou ik als het over zulke onderwerpen gaat gewoon even lekker op je kamer gaan zitten zodat hij daar niet bij kan storen en inderdaad de deur van binnen dicht als je scharrel er is. Maar eigenlijk is het van de zotte dat je je deur op slot moet doen omdat hij zomaar binnen kan komen stormen. En die random vragen en dat geoordeel over je scharrel? Zou bijna denken dat hij jaloers is en jou leuk vindt als hij die andere rare dingen niet had gezegd.

Ik zou eigenlijk gewoon eens recht voor raap zeggen dat hij zijn mond moet houden, je zelf heel goed je eigen keuzes kunt maken en ook echt wel weet hoe je moet stofzuigen en dweilen. (of gewoon heel kinderachtig gaan zitten terwijl hij schoonmaakt en dingen naar zijn hoofd roepen. maar nee WIJ zijn wel volwassen, zuchtt…)

En als hij alleen zo tegen jou doet hulp vragen aan je andere huisgenoten? Vragen wat die er van vinden en zeggen dat je het moeilijk vindt om tegen hem in te gaan alleen en of ze je willen bijstaan als hij weer gekke opmerkingen maakt tijdens het eten.

Wat een mafkees zeg…

Thanks voor je reactie!
Tegen anderen heb ik hem ook weleens soort gelijke opmerkingen horen maken. Laatst vroeg hij aan iemand waarom niet al haar jassen in de gang hingen terwijl ze toch thuis was en dat kwam heel psycho over. Haar reactie was ook ‘oh wauw…’

Maar bij de meeste dingen die hij heeft gezegd (sws alles over mn scharrel) was niemand anders bij. Daarom heb ik het ook nog niet besproken met andere huisgenoten omdat zij dat niet allemaal meekrijgen. Ik wil eerst even zeker weten dat het niet aan mij ligt haha.

Ja ik denk dat ik inderdaad maar gewoon moet reageren en zeggen dat hij zn mond moet houden als hij zo’n opmerking maakt ipv dat ik naar hem toe ga van he je doet raar.

Ga een keer met hem in gesprek. En als jouw huisgenoten zijn gedrag herkennen, ga even met z’n allen praten.
Zeg dat je niet vind dat het lekker gaat en dat je je er onprettig bij voelt als hij zo doet.

Ik weet niet hoe je huisgenoten erop reageren, maar als zij het ook ontzettend vervelend vinden kan je zelfs zeggen dat hij het moet veranderen en mocht hij dat niet doen, hij beter een ander huis kan zoeken.

Je hoort je niet ongemakkelijk te voelen in je eigen huis. Goed op gesprek gaan met hem, misschien heeft hij zelf niet door dat hij zo vervelend doet.

Volgende keer zeggen als hij je weer op je vingers kijkt en opmerkingen maakt dat hij het dan lekker zelf kan doen als hij het toch allemaal beter weet. Dat hij zich niet zo moet bemoeien met jou zaken. bah wat een sukkel!
Ga met je huisgenoten in gesprek dat dit je is opgevallen en zeg dat ook tegen hem dat je zijn gedrag irritant vind. Als hij je zo ligt te bekritiseren dan mag hij het ook eens terug verwachten.

Denk dat het goed is om eerst na te gaan of de andere huisgenoten hier ook last van hebben of dat hij het alleen ‘op jou gemunt’ heeft.

Bah nee ik vind niet dat je je aanstelt, zou me ook zeer ongemakkelijk voelen.

Als jij in de woonkamer zit, dan vind ik dat het zijn goed recht is om erbij te komen zitten. Dus dat met je vriendin kun je hem niet kwalijk nemen, behalve dat hij tussen jullie in kwam zitten (wtf?), beetje ruimte geven mag wel :’)
De andere dingen die hij doet zijn inderdaad raar. Vooral dat met je vriend is echt niet oke.

Ik zou eerst een gesprek met je huisgenoten aan gaan zonder hem, om te kijken of ze dit herkennen en wat zij vinden van wat hij zegt tegen jou. Dan kun je daarna misschien met elkaar met hem in gesprek.
En ik denk dat je hem daarbij voor de keuze moet stellen, of hij kapt met dat opdringerige gedrag, of hij gaat weg. Maar hier heb je wel al je huisgenoten voor nodig, die beslissing kun je niet in je eentje maken anders ben jij straks de lul en sta jij op straat.

Je stelt je zeker niet aan, wat een rare kerel… Ik zou hem er eerst zelf op wijzen, vind zijn opmerkingen echt raar, maar misschien is dat zijn ‘humor’ wel gewoon.

Ik weet niet waarom maar dit idee krijg ik ook heel erg? Straks is dit zijn manier van flirten? :’)

Dit was daarvan ook eigenlijk mn punt haha, t is niet verboden hoor als hij erbij komt zitten. T was zo raar dat hij er tussenin kwam zitten en echt ons gesprek zo blokkeerde zeg maar (en dat we geplet werden terwijl er nog een bank is).

Ik vind zelf de optie om hem ‘eruit te gooien’ een beetje te ver gaan. Dat kan trouwens ook niet want het is in een complex van een studenten woningbouwvereniging dus je kan er alleen door hun uitgezet worden. Ik denk ook niet eigenlijk dat hij vrijwillig zal vertrekken ofzo.

Ik vind t wel lastig om erover te beginnen tegen andere huisgenoten want ik weet zeker dat 2 mensen die zich een beetje afsluiten er geen last van hebben. Van die andere 3 zou ik het niet weten. Ik ben er ook wel een beetje bang voor dat zij dan denken ‘ok, nee.’ en het dan tegen hem zeggen ofzo. Ik heb 1 huisgenootje die ik wel goed vertrouw dus ik denk dat het het beste is als ik er tegen haar over begin.

Mijn scharrel en 1 andere vriendin (dezelfde als die met die bank), hebben dat idee ook ja. Maar dat zou echt een hele rare manier van flirten zijn…

Ja sommige mensen zijn erg raar haha :cold_sweat: Maar zo’n vibe kreeg ik er ook bij, en sommige mensen uiten zoiets gewoon heel raar.

ik zou echt boos worden.
Ik zou echt uitvallen zoals wtf zeg jij man, bemoei je met je eigen leven.
Ik zou ook echt niet stil zijn geweest toen hij tussen jullie in kwam zitten en zeggen kan je weg, we willen je hier niet bij hebben we praten hier.

Wtf man nee, hij is niet normaal. Je stelt je niet aan/

Ik zou er wat van zeggen. Aangeven dat je het echt niet leuk vindt wanneer hij steeds commentaar levert op alles wat je doet. Het lijkt bijna alsof hij je leuk vindt want het is vreemd dat hij je steeds achterna loopt. Maar dit doet hij op een wel heel irritante manier dus dat is het misschien ook niet. Hij doet echt vreemd. Je stelt je zeker niet aan, je kunt er zeker wat van zeggen! Als je er niets aan doet wordt het misschien erger aangezien hij merkt dat je er ‘toch niets van zegt’.

Ze zegt toch ook nergens dat ze het erg vond dat hij erbij kwam zitten, alleen dat ze het vervelend vond dat hij tussen hun in kwam zitten…

Maar oke, ik zou gewoon met dat ene huisgenootje praten die je vertrouwd en dan ook met hem gaan praten. Het moet toch niet de bedoeling zijn dat je je in je eigen huis moet verstoppen… Geef aan dat je het niet leuk vind dat hij dit soort opmerkingen/grappen maakt, misschien heeft hij er een reden voor. (Zoals hierboven genoemd: mss vind hij je leuk)

Thanks voor alle reacties!

Ik ga eerst kijken of het helpt om er gewoon telkens iets van te zeggen als hij zo’n opmerking maakt. Misschien houdt hij er dan wel mee op omdat hij nu misschien denkt dat het oke is omdat ik er bijna nooit wat van zeg. En als het niet stopt vraag ik hem wel gewoon recht in zn gezicht waarom hij zo doet. Hopelijk is dat genoeg en hoef ik niet mijn andere huisgenoten erbij te betrekken. Misschien bespreek ik het wel met mn ene huisgenootje maar dat zie ik nog wel.

Wtf is dat voor een vent ? Ik had hem dus echt met die dweil een gegeven haha.
Zou het eens met een huisgenootje waar je goed mee kunt opschieten erover praten ? Kijken of hun het ook opvalt of hetzelfde hebben.
En erna misschien met jullie alle of jij alleen een gesprekje met hem hebben.
Ik zou het me iig niet laten gevallen wat die allemaal zegt.

Ik vind hem ook echt wel raar hoor. Ik zou eens bij je andere huisgenootjes polsen wat zij van hem vinden.
En een goed gesprek met hem aangaan waarin je aangeeft dat je het storend vind dat hij overal commentaar op heeft.