Vervelend probleem met ouders waar ik erg last van heb

Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje een behoorlijk groot probleem met mijn ouders. Ik sta er slecht voor op school, ik doe erg mijn best maar het lukt gewoon niet goed. Ik wil heel erg graag over mede omdat ik een ontzettende leuke klas heb maar mijn ouders motiveren mij totaal niet. Ze zeggen altijd dat ik niet goed genoeg mijn best doe, dat ik lui ben en dat ik volgend jaar blijf zitten of een niveau lager moet gaan doen. Mijn moeder bemoeit zich echt óveral mee. Wie ik allemaal volg op social media, dat mijn kamer altijd een rotzooi is, dat ik mijn huiswerk niet maak enz. enz.
Ik kan mij thuis totaal niet concentreren en ik heb bijna geen motivatie om mijn schoolwerk te gaan doen. Ik kan hier natuurlijk met iemand van school over praten maar ik zie het niet zo zitten dat mijn coordinatoor, mentor enz. hiervan weet. Altijd als ik met mijn ouders er over wil beginnen begin ik te janken en loopt het altijd uit op discussies, ruzies en schelden. Ik heb echt geen flauw idee wat ik moet beginnen. Ik wil echt heel graag over maar het begin van de zomervakantie duurt niet heeel lang meer. Wat kan ik doen?

Dit is heel erg lastig en vervelend. Ik weet natuurlijk niet wat voor niveau je doet, en in welke klas je zit maar als het je echt allemaal teveel word is een niveau lager doen helemaal niet erg. Er zijn meerdere wegen naar Rome, of je moet echt een specifieke studie op het oog hebben waardoor je dat desbetreffende niveau nodig hebt. Maar vaak heb je hetzelfde ook op een lager niveau. Met kader kun je bijv al naar MBO 4, en vanuit daar kun je makkelijk naar HBO. Net zoals dat je bij de meeste studies na 1 jaar HBO naar de uni kan.

Wat ik hiermee probeer te zeggen is, de middelbare is gewoon heel zwaar. En je faalt niet als het allemaal niet in een keer lukt. Soms is het goed om een stapje terug te doen, ondanks dat je nu bijvoorbeeld een leuke klas hebt. Als het echte vriendinnen zijn blijf je ze toch wel zien.

Qua dat met je ouders, daar moet je echt met ze over in gesprek gaan, dat hun jou continue eigenlijk afkraken kan natuurlijk niet en is erg slecht voor je zelfvertrouwen. Probeer ze uit te leggen dat het je gewoon allemaal even niet lukt en het gewoon te veel is. En als je echt niet met ze zelf kunt praten omdat ze bijvoorbeeld steeds boos reageren gelijk, probeer dan het gesprek te voeren met mentor of een ander familie lid erbij.

Jij komt er wel!

Ik had op mijn middelbare school (en later de vavo ook) een soort huiswerkkamertje op school. Misschien motiveert dat je wel om huiswerk te maken? En dan zien je ouders ook wel dat je daar een paar uur per dag zit (doordat je dan later thuis bent van school).

Je doet goed je best zeg je, maar je hebt geen motivatie om je schoolwerk te doen. Misschien zien je ouders pas dat je je best doet als je je schoolwerk doet?