Verstopping

Hai, vorige week had ik al een beetje last van harde ontlasting en ik ging deze week op zeilreis met alle 3e klassen van mijn school. Ik durfde op de zeilboot niet naar de wc dus ik was snel maandag ochtend naar de wc geweest. Alles was gewoon normaal met mijn ontlasting. Dinsdag ben ik niet geweest en donderdag had ik het geprobeerd maar het lukte totaal niet. Wat blijkt dus, ik bent verstopt geraakt net zoals een aantal maanden geleden. Ik heb nu een zakje poeder macragol gehad maar weet niet of het al werkt.

Wat kan ik er tegen doen en heeft iemand tips?

Kauwgom kauwen en veel in beweging werkt stimulerend voor de darmen ^^

Heel veel water drinken

^^ idd wat hier boven wordt gezegd, maar ook koffie drinken kan goed werken!

Bedankt voor de tips !

Pruimen en volkorenproducten eten. Verder heb je ook thee die goed is voor je stoelgang.

Veel bewegen, water drinken en vezels binnen krijgen.

Goed die macrogol gebruiken zoals voorgeschreven, kiwi’s of pruimen eten, genoeg drinken. En idd zwarte koffie op een lege maag werkt ook wel :slightly_smiling_face:

Dankje !

Kiwi.

Lijnzaad!

Bruine bonen of iets heel pittigs eten kan ook helpen om je darmen te stimuleren

Hallooo, hier iemand met veel ervaring (heb op een gegeven moment zelfs 12 zakjes laxeermiddel per dag geslikt, klysma’s gehad thuis en in het ziekenhuis, en drie keer opgenomen in het ziekenhuis met obsipatie: cleanprep behandeling die je normaal gesproken bij een operatie krijgt, en zelfs dat hielp niet in 1 keer)

Dus, maak je niet druk. Als de zakjes helpen is er niets aan de hand. Al het niet werkt, ga dan nooit hoger dan 4 of 5 zakjes per dag. Die zooi is niet bepaald gezond, slecht voor je maag en ik werd er behoorlijk misselijk van. Daarnaast maakt het je ontlasting vanaf boven zacht en van onder niet idien het er echt niet langs komt. Dat betekend dat je diarree krijgt die er niet uit kan óf overloopdiarree = enorme buikpijn.

Komt het vaker voor bespreek dan met je arts eventuele intoleranties.

Veel drinken!!! Meer vezels eten wordt vaak aangeraden, dit kun je proberen maar bij mij werd het hierdoor alleen maar erger. Houd het dus in ieder geval goed in de gaten. Geen 1 lichaam is hetzelfde.

Mocht het echt niet gaan en veel pijn gaan doen, probeer dan zo weinig mogelijk pijnstillers te slikken. Dit kan je darmen negatief beïnvloeden en verstopping erger maken. Een klysma is een optie, maar voornamelijk eentje die je gewoon zelf thuis kunt indienen. Die in het ziekenhuis zijn voor als je echt alles al hebt geprobeert.

Maaaar dit is allemaal voor als het niet vanzelf weg gaat, en zelfs je eten omhoog komt omdat alles vol zit…

Nja lekker verhaal: maar succes!

Vervelend probleem. Ik herken het wel. Wat het bij mij ook vaak veroorzaakt is spanning. Ik durf niet goed naar de wc op een andere plek en dan kan ik niet goed ontspannen en lukt het niet. Daarom probeer ik me altijd te ontspannen op de wc. Op mijn ademhaling te letten en rustig vanuit mijn buik te ademen (klinkt raar dat ik een soort van zit te mediteren op de wc maar het is zo haha). En een laagje wc papier in de wc gooien dempt het geluid als je bang bent dat anderen het horen!