verstoord eetpatroon

Hoi!

Ik woon sinds een half jaartje op kamers, dus doe ik zelf mijn boodschapjes en kook ik zelf.Het is alleen dat ik soms te veel lekkers eet. Voorbeeldje: ik kocht vandaag een rol oreokoekjes, nog nooit gekocht, maar wilde het eens proberen, heb binnen twee uur de hele rol op gegeten, en heb nu dus geen avond eten gehad. lekker ongezond dus, ik heb gewoon een lage zelfcontrole wat betreft zulks lekkers. Was eigenlijk van plan een hele week te doen met die koekjes. The thing is, ik merk niet dat het ongezond is, waardoor ik niet van zelf ‘gestraft’ wordt vanwege al dat ongezonds. Ik ben ook totaal niet dik, ben eerder te dun. Dat komt mede dus doordat ik soms me volvreet met koekjes en daardoor minder avond eet (en nu zelfs helemaal niet, omg). Voor de rest eet ik best gezond, fruit groente etc. Ik eet vaak geen aardappeltjes/rijst/pasta omdat ik extra groente eet, omdat me dat gezonder qua vitaminen lijkt (ben vegetarier). Maar daardoor mis ik wel koolhydraten. Ik eet te veel suikers (en doe altijd chocopasta op mn brood wat ook super ongezond is omdat het heel vet is naast alle suiker).

ik ben bang dat ik later last zal krijgen van dit eetpatroon, zoals een hartaanval (wat veel voor komt in de familie) of diabetes.

heeft iemand tips?
ik probeer in de winkel me altijd tegen te houden en me te beperken tot één rol koekjes of iets anders lekkers. Ik weet dat je beter zonder honger kunt boodschappen doen, maar dat helpt ook niet altijd.

Ik denk dat je na zo’n uitschieter beter wel kan avondeten. Al is het iets later of iets minder. Als je dat overslaat raak je namelijk al helemaal uit je patroon, en blijf je craven naar suiker e.d.
Het kan ook komen door een koolhydraten te kort dat je naar suikers grijpt. Dat merk ik bij mezelf heel vaak, mijn lichaam heeft veel koolhydraten nodig. En negeer ik dat, dan vraagt mijn lichaam er alleen nog maar harder om en dat uit zich in zoete dingen!

Ik denk dat je het beste een eetlijstje kunt maken.
Ook kun je het beste van tevoren boodschappen doen voor het avondeten, zodat je al weet wat je gaat koken.
Dan denk je misschien ook van: ‘ik ga over 1 uur al avondeten, dan kan ik die koekjes beter vanavond eten’
Ook is het zo dat alles wat je koopt, ooit in je buik komt te zitten. En aangezien je zo’n pak koekjes nogal snel opeet, kun je misschien beter minder koek kopen, dan eet je er ook minder van :wink:

^ Je kunt juist beter boodschappen doen na het avondeten. Als je dit vlak ervoor doet heb je misschien al trek en ga je juist lekkere dingen in huis halen. En dat is nu net het probleem.
Het is gewoon een kwestie van discipline opbouwen, vooral tijdens het boodschappen doen. Misschien helpt het als je een boodschappenlijstje maakt. Zo hoef je alleen maar naar je lijstje te kijken en dus niet naar andere dingen. Tuurlijk ga je zo weleens dingen vergeten, maar zo leer je wel de lekkere dingen te laten liggen.

Maar van heel erg af en toe gewoon heel veel koekjes een ga je niet dood hoor. Je zit pas net op kamers, geniet even van je vrijheid en dat je eindelijk alles mag doen wat je thuis niet mocht. Over een paar weken/maanden ben je al dat gesnoep wel zat (o.a. omdat het best duur is) en dan ga je waarschijnlijk vanzelf wel normaler eten hoor :stuck_out_tongue:

Ik had dat ook heel erg toen ik op kamers ging! Mijn grootste tip is op zondag bedenken wat je de hele week gaat eten en dan maandag boodschappen doen MET EEN LIJSTJE! En zet daar dan echt letterlijk op wat je wilt hebben. Dus niet “iets van fruit”, maar echt: 6 bananen. Zoiets. En als je dan toch wat lekkers ziet, dan onthoud je dat dat er is, misschien voor de volgende keer, maar dan moet je het wel op je lijstje zetten (wat je waarschijnlijk vergeet haha).

Is ook heeeel veeeel geldbesparend als je zo boodschappen doet! Ik ben meestal onder de 20 euro kwijt aan boodschappen, terwijl mijn kastje echt het volst is van iedereen :’)