Verstikt, niet vrij?

Hallo allemaal,
Hebben jullie nooit het gevoel alsof je wordt verstikt in de wereld? Je bent namelijk nooit echt vrij! Je hebt AL-TIJD verplichtingen. Voorbeeld: Leerplicht, belasting betalen, werken etc.
Er zijn altijd mensen die dingen voor je bepalen, bijvoorbeeld hoelaat je op je werk moet komen, op school, hoeveel belasting je betaalt, hoeveel huur je betaalt, hoeveel loon je krijgt.
Je bent nooit echt vrij om te doen wat je wilt doen.
Je kan niet op een dag opstaan en denken: Laat ik eens stoppen met school en mijn dromen achterna gaan, lekker reizen.
Neem nou Laura Dekkers, die moest ook gewoon verder gaan met school tijdens het zeilen, en kon zich dus niet full-time op het zeilen richten.
En nou zal je denken, nou in bijvoorbeeld Afghanistan mag je niet eens je mening geven zonder neergeknald te worden, dus Nederland is behoorlijk vrij.
Moet je nagaan, Nederland is een van de vrijere landen en nog steeds heb je kei veel verplichtingen.

Dit topic heeft niet echt nut, ik wou alleen maar jullie mening horen xd
Dus, hoe denk jij hierover?

Tja, je hebt natuurlijk wel gelijk. Maar ik denk dat je daar niet al te veel over moet gaan denken, anders dan word je helemaal gek joh! ;o Geniet gewoon zo veel mogelijk van het leven, meer kan je denk ik niet doen toch?

Nou, soms heb ik ook een paar dagen niks te doen. Dan zit ik thuis en ik verveel me. Dan ga ik toch liever weer werken/school/whatever andere mensen van mij verwachten want anders is het veel te saai, én je hebt geen geld om de dingen te doen die je wilt. De meeste hippies draaiden vroeger ook behoorlijk door… ze moesten zo ‘vrij’ zijn van zichzelf dat die vrijheid een verplichting werd.

je kan best vrij zijn O_o
Loop weg van huis en ga backpacken.

Een mens heeft een vorm van discipline en orde nodig in zijn/haar leven. Anders raak je de weg kwijt. School helpt je een beetje op weg, dat is dan je discipline en orde, later kun je zelf je weg verder zoeken, maar uiteindelijk heb je toch een bepaalde discipline/orde nodig om het te redden, en tja, we leven nou eenmaal in een wereld waar gewerkt moet worden. (;

Ik denk dat je juist dóór die verplichtingen vrij kunt voelen. Als je niets verplicht was, zou het echt een rotzooi zijn in de samenleving.
Regels zijn nu eenmaal nodig om een samenleving draaiend te houden en daardoor zijn de mensen in die samenleving gelukkig. =)
Het is niet anders meid xD

Ja, dat gevoel ken ik. Alleen op dit moment ben ik toch ook wel weer blij dat over een week al mijn verplichtingen weer beginnen omdat ik me nu toch wel begin te vervelen. Maar idd soms word je wel gek van al die verplichtingen.

Ja met neverdying ben ik het ook eens(:

precies. je kan het een beetje vergelijken met het verkeer. daar kan toch ook niet iedereen zijn eigen gang gaan? daarom zijn regels gewoon nodig.

precies.

Wees blij. Zonder al die dingen waren we een ontwikkelingsland.

Beetje raar trouwens om Laura als voorbeeld te geven. Zij wordt vast verkracht door een of andere Soemalische piraat. Ontzettend onverantwoordelijk van die ouders.

Ja, oké. Enerzijds heb je gelijk, en soms als ik verzuip in het huiswerk ofzo denk ik ook weleens - fack hee, wat is dat, altijd maar die eeuwige verplichtingen, straks werken, belasting betalen, studeren, etc. etc…

Maar anderzijds; wees blij. Mensen hier hebben over het algemeen 's avonds een warm bed, goed te eten en men mag denken en zeggen wat hij of zij wil. Is dat ook geen vorm van vrijheid?

Lees eens wat over Michel Foucault :slightly_smiling_face:

Daarbij moet je jezelf denk ik afvragen, of je wel echt helemaal vrij zou willen zijn… en daarbij of je zou willen dat de mensen om je heen vrij zouden zijn. Je hebt Positieve vrijheid (de vrijheid om jezelf te ontwikkelen) en Negatieve vrijheid (de vrijheid om de ander de hersens in te slaan) Als je de ene soort vrijheid hebt, wordt de andere soort beperkt.
Het is best moeilijk om in deze weegschaal de balans te vinden.

Maar goed dit wilde je vast allemaal niet weten haha :stuck_out_tongue:

je kan toch zwerver worden ofzo.

en dat plastic zakje hierboven me heeft gelijk. het gras is altijd groener aan de overkant :grin:

het leven is hard… probeer er maar mee te leven…

vergeleken met wat?

Die verplichtingen zijn anders niet voor niets. Geef toe, zonder school zou je minder bereiken. Ik denk dat je heel vrij bent, we hebben zoveel luxe!

brood van de lidl (stond in iemands msn naam!)

Even eerlijk he, niet om je belachelijk te maken, maar als je je echt zo verstikt voelt dat je je er heel rot door gaat voelen is het misschien slim om met iemand te praten. Heel veel mensen hebben daar namelijk last van en daar zijn gewoon psychologen of sociaal werkers voor.