Verstandskiezen

Ik weet niet of dit in het goede subforum is geplaatst, maar ach ik vind het wel lifestyle-achtig.

Bijna iedereen (vooral meiden) krijgen vroeg of laat wel te maken met hun verstandskiezen. Erg rot verhaal van mijn kant, want mijn tandarts had mij er altijd van verzekerd dat ze er bij mij niet uit hoefden. Nu ben ik een jaar niet naar de tandarts geweest (verhuizing, gekke tandartstarieven op je 20ste etc) en merk ik nu dat ik toch wel last krijg van mijn verstandskiezen. Ik ben intussen dus verhuist en heb nog geen tandarts, dus het is ook nog een heel rot regelen, maar daar kom ik wel uit. Probleem van mij is dat er over mijn verstandskiezen nog een ‘lapje’ tandvlees zit en aan de linkerkant is dit onstokken. Ik heb dus een dikgeworden bolletje wat enkele dagen geleden zo dik was dat ik eroverheen ging mijn mijn boventanden. Het doet niet gigantisch pijn, al lees ik via Google dat anderen het vaak wel hebben, maar is wel irritant. Ik ben echt een friemelaar en ga er dus vaak met mijn tand tegenaan, dan doet het na een tijdje wel eens pijn. Het is gewoon heel irritant en ik wil er vanaf, vooral omdat ik bang ben voor de narigheden die kunnen komen als dit niet behandeld wordt.

Conclusie is dus dat mijn verstandskiezen (aan de onderkant) er sowieso uit moeten. Daar heb ik vrede mee, maar ik ben best bezorgd om de pijn. Zonder ontsteking is het al spannend genoeg, maar ik had dus met een tandartsassistent erover gesproken en zij vertelde me aan de telefoon dat het ‘lastiger’ verdoven is met een ontsteking. Dat geeft me natuurlijk wel de kriebels, want laat ik dat nu net hebben.

Heeft iemand hier verder ervaring mee? Ik denk namelijk dat ik morgen sowieso die kies laat trekken (ben het gewoon zat), maar ik hoor graag wat ik een beetje kan verwachten. Ik denk zelf dat ik met een blinddoek en iPod op vol 100% op die stoel ga zitten en bidden dat het geen pijn doet ofzo…

Gewoon gaan en niet uitstellen. Klinkt stom, maar je kan beter denken aan de periode dat je ervan af bent. Ik heb veel gehad bij de tandarts, twee tanden laten trekken (zowel met als zonder verdoving) en twee schroeven in mijn kaak voor implantaten (stond stijf van de verdoving). Ik was gewoon bij bewustzijn toen ze die schroeven in mijn kaak boorden. De enige pijn achteraf was een hechting.

Conclusie na zoveel keer: De verdoving is het ergst van allemaal, en dat is maar een steekje van een seconde :’) Even doorbijten en het valt allemaal wel mee!!
Het gaat erom dat je er van af bent, toch? Ermee rondlopen is veel erger.

Toen mijn verstandskies kwam was het ook ontzettend ontstoken. Je kunt bij de apotheek een sterke mondspoeling kopen, kost maar 3 euro ofzo. Ik heb toen een week lang 2 keer per dag gespoeld, en toen was het over. Toen het ontstoken was wist ik zeker dat ze eruit moesten, zo’n pijn had ik. Maar die spoeling doet wonderen!

Mjah ik stel he took zeker niet uit hoor, als ik serieus dit soort kutonstekingen krijg dan moet het er gewoon uit imo :"D Maar ik wil weten of het door mijn onsteking niet veel onaangenamer wordt. Ik moet namelijk al naar een ‘vreemde’ tandarts en ach… ik wil voorbereiding. Ik heb nooit echt iets ernstigs gehad bij de tandarts dus ik ben echt nieuwsgierig. Desnoods bel ik mijn oude tandarts voor dit gedoe :"D

Ok ik moest 4 verstandskiezen eruit laten snijden, ik ga niet liegen heb er best last van gehad. (wel in twee afspraken)
Het meest pijnlijke aan de operatie zelf vond ik de verdovingen, bij mij werden er 6 spuiten gezet aan 1 kant telkens en ik merkte dat ik die heel vervelend vond de eerste keer (was helemaal wit en trillerig erna) maar de tweede keer al een stuk minder. Wat ik de tweede keer deed was gewoon mn mond zo wijd mogelijk open doen (dan doe het het minst pijn) en meteen mn ogen dicht. Zo zie je die spuiten niet en kun je het over je heen laten komen.
Daarna voel je helemaal niets van de operatie/het trekken.
Ik vond het gevoel van de verdoving wel een beetje vervelend want echt m’n hele wang tot aan m’n oor was verdoofd. Als die uitgewerkt is braaf de ibuprofen slikken waar je een receptje voor krijgt. Dan heb je echt niet heel veel last! Misschien de eerste dag. Verder niet veel praten en niet veel kauwen en dan binnen 3 dagen is de pijn wel heel dragelijk dat je gewoon je normale leven makkelijk kan hervatten (inclusief eten).

Je moet je wel bedenken dat ik dus mijn verstandskiezen moest laten snijden en dan ze ook hebben moeten boren en in het bot bezig geweest zijn dus ik had een vrij extreme operatie :stuck_out_tongue:

Ja waterstofperoxide toch? Ik merk ook wel dat het helpt. Ik gebruik het sinds dinsdag en het is wel minder. Dat gebruik ik ook sowieso tot ik bij een tandarts terecht kan. Ik ga een drukke periode tegemoed en dan kan ik niet echt missen om 2 dagen ‘ziek’ thuis te zitten (mocht het echt vreselijk verlopen). Dus als ik morgen niet direct geholpen kan worden reken ik daarop. Maar liever heb ik hem er toch wel echt uit hoor, ik erger me dood.

Waarom bel je niet de tandarts en vraag je wat het inhoudt als je ontstoken kiezen hebt die eruit gehaald moeten worden en of je er last van zal krijgen. Wij zijn natuurlijk geen tandartsen, slechts de ervaring kunnen we delen. De procedure zelf niet.

Ik precies hetzelfde verhaal!

Bne zóóó blij dat ik er nu vanaf ben =)

Het punt is dat je dus niet zomaar naar een tandarts toe kan lopen om te vragen voor zo’n behandeling. ik ben dus net verhuist en heb nog geen tandarts in deze streek. Ik heb gisteren echt de halve stad afgebeld voor een afspraak, maar dat gaat gewoon zomaar niet. Ze vertellen direct dat ze geen patienten meer aannemen en dat ze vol zitten. Ik kan dus bij een ‘noodtandarts’ terecht, dat is elke dag een ander. Dus als ik dat wil moet ik op die dag bellen voor een afspraak nog diezelfde dag. Er is niet echt veel mogelijkheid voor overleg bij een random tandarts omdat ik niet hun patient ben en ze me daarom geen advies willen geven ofzo (ja, Nederlandse zorg).

Ik heb zelf ook 4 verstandskiezen laten trekken, ze groeiden ook scheef en gedeeltelijk met de huid erover heen, maar gelukkig geen ontsteking. Ik kon het ook niet gewoon bij de tandarts laten doen, maar moest naar de kaakchirurg. Zelf vond ik eigenlijk de verdoving het vervelendst, dat zijn echt even pijnlijke prikken, maar ze werken eigenlijk vrijwel meteen, dus lang last heb je daar niet van. Vervolgens voel je eigenlijk bijna niets van het trekken zelf, alleen dat ze aan het rommelen zijn in je mond.
Op het moment dat de verdoving een uur of 3 later uitwerkt is het wel vervelend, maar je krijgt pijnstillers voorgeschreven en het viel bij mij best wel mee. Ik moest ook antibiotica slikken, en jij waarschijnlijk ook omdat je al een ontsteking hebt, en die vond ik erg vies. Daarnaast is het de eerste paar dagen lastig met eten en drinken, en je mag de eerste 24 uur je tanden niet poetsen, dus je krijgt een spoeldrankje wat je een tijdje moet gebruiken. Probeer daar wel zo snel mogelijk mee te stoppen en geen thee/koffie/cola te drinken vlak voor je ermee gaat spoelen, want dan krijg je een vervelende aanslag op je tanden! (dat had ik dus… ik had veel te lang met dat drankje gespoeld, en toen kon ik nog terug naar de tandarts om m’n tanden te laten polijsten).

Maar het vervelendste van alles is de verdoving, en daar ben je binnen een minuutje vanaf. Dus ik zou ze wel gewoon gaan trekken, de ontsteking is waarschijnlijk vervelender!

Niet uitstellen.
Prik is beetje gevoelig en het nare gevoel van eruit trekken is zo gepiept.
Ik deed de ene kant in de kerstvakantie en de andere in de meivakantie.
Geen vrij van school, stage of werk en lekker in bed liggen.
ben blij dat ik ze niet meer heb.

Bij verhuizing heb je recht op een andere tandarts, ook al zitten ze ‘vol’. Meld dus dat je verhuisd bent.

Bij een tandarts dus niet blijkbaar. Ik heb het op verschillende punten gemeld, maar de inschrijving gaat in mei weer open. Ik kreeg dus zo’n noodtandarts verwezen (voor als het een noodgeval betreft en je geen vaste tandarts hebt). Ik vond het ook allemaal raar want ik had wel binnen no time een huisarts gevonden.