Verstandskiezen laten trekken?

Hallo meiden,

Ik zit met een probleem. Ik ben 15 en mn verstandskiezen komen al door. Mn tandarts vind dat ik ze maar moet laten trekken, maar ik ervaar totaal geen pijn of problemen door deze kiezen en ik ben als de dood voor ziekenhuizen en operaties en alles. Ook las ik dat het laten trekken van verstandskiezen ook heel veel complicaties met zich mee kan brengen. De tandarts zei tegen mij dat het niet dringend was, maar dat ze volgens haar uiteindelijk der wel uit zouden moeten. Ik twijfel hierover. Zijn er meiden die hier ervaring mee hebben en er iets over kunnen vertellen? Ik ben met name geïnteresseerd in de eventuele complicaties en hoe zo’n operatie gaat.

In principe is het geen grote operatie als je dit in het ziekenhuis laat doen, het wordt slechts door een kaakchirurg gedaan in plaats van door de tandarts.
Ik heb het zelf jaren uitgesteld. Ik wist dat het ooit zou moeten, maar ik was ontzettend bang. Ik had nog nooit eerder verdoving gehad en dat leek me zo naar, alleen daarvoor wilde ik al niet gaan. Bij mij was het probleem dat de ene verstandskies net een klein beetje te veel naar de binnenkant groeide. Die hoefde er niet per se uit, maar het zou verstandiger zijn van wel. De andere kant was helemaal mis, want de de kies groeide scheef en hij zat ook letterlijk scheef, oftewel de bovenkant zat aan de zijkant. Links en rechts kunnen niet tegelijkertijd gedaan worden, dus ik koos ervoor eerst de slechtste kant te doen. ‘Dan had ik het ergste maar vast gehad’. Van de verdoving heb ik niks gevoeld en hoewel ik het geluid van het boren en het breken van de kies in mijn tand zeker niet plezant vond, viel het me heel erg mee. De kies moest er in 6 stukken uit en er zat een groot gat dat gehecht moest worden, maar alles is perfect genezen. De enige complicaties die ik had, was dat ik al langer niet lekker was waardoor mijn weerstand niet optimaal was en mijn mond vol aften zat. Dat had echter niks met het trekken zelf te maken dus. Bij de tweede kies duurde het inwerken van de verdoving langer dan het trekken zelf… Ook daar geen complicaties.

Zodra het erop zit, zeg je dat het meevalt. Geloof mij.

Misschien kun je vragen waarom ze er per se uit moeten? Is er te weinig ruimte oid of groeien de wortels verkeerd? Dan kun je zelf bedenken of je het nu wil, later of pas als je er last van krijgt.

Als het niet dringend was had ik het niet gedaan. Maar ik ben als de dood voor tanden/kiezen trekken en alles wat daarbij komt kijken.

Ik was er zo bang voor en jeetje wat is het meegevallen zeg!
Verdoving vernam ik bijna niks van, en ze waren er zo uit.
Achteraf heb ik er ook helemaal geen last van gehad.

Dit inderdaad. Mijn verstandskiezen groeiden namelijk scheef en drukten tegen m’n andere tanden aan, dus het was logisch dat ik ze eruit liet halen. Maar als ze op dit moment geen pijn doen en ze niet scheef groeien, kan je beter even vragen waarom je ze eruit zou halen (en of dat nu moet).

Het lijkt enger dan het is. Ik was twaalf (!) toen mijn onderste eruit gingen en ja ik ga niet liegen, dat deed pijn. Vooral de verdoving en de eerste drie dagen erna, ik zweette me rot omdat ik bang was, de ingreep zelf valt reuze mee. Je hoeft niet bang te zijn, na een week is alles goed en ben je het weer zo goed als vergeten. Mijn bovenste ga ik er denk ik vrijwillig uit laten halen want het ontsteekt constant, dit schijnt minder pijn te doen, maarja ben wel een beetje bang natuurlijk. Mijn pijngrens ligt redelijk hoog, maar ben niet zo’n fan van de tandarts. Plus dat iedereen anders reageert, miss vind je het wel helemaal geen pijn doen enzo.
Maar informeer eerst eens waarom ze eruit moeten ja!

Als het niet dringend is zou ik het nog niet laten doen. Wel moet je het in de gaten houden want ze kunnen scheef gaan groeien waardoor ze tegen je kiezen aan gaan duwen. Dat is ook de reden waarom ze er vaak uit gehaald gaan word. Het gaat dan irriteren en kan gaan ontsteken/ pijn gaan doen.
Het weghalen is allemaal niet zo spannend, zeker als je er al geen last van hebt. Het is voor iedereen anders of je er last van krijgt of niet, maar maak je er vooral niet zoveel zorgen om want dan word je er alleen maar banger voor!

Ik zou ze er lekker uit laten halen, ze worden tot je 18e nog vergoed door je zorgverzekering wat ik zelf als een pluspunt zie. Bij mij zijn ze eruit gehaald omdat ze tegen mijn andere tanden drukten en ze dus weer scheef zetten na mijn beugel, maar de hele ingreep was nog minder erg dan bloedprikken. Je ziet er helemaal niks van en na 5 minuten stond ik weer buiten ongeveer.

Uiteindelijk moeten ze er toch uit, dus ik zou het maar alvast doen zodat je ervan af bent. Het is inderdaad een kleine poliklinische ingreep, wat inhoudt dat je gewoon daarna weer naar huis mag. De verdovingsprikken doen even pijn maar de ingreep zelf voel je niet en daarna krijg je pijnstilling. Heel goed schoonhouden daarna voorkomt ontstekingen.

Je moet er goed rekening mee houden dat meestal de verstandskiezen weinig plek hebben, en dat het zo kan zijn dat verstandskiezen schade toe brengen aan de kies die er naast ligt. Als je tandarts zegt dat je hem zou moeten laten trekken, dan zou ik dat dus wel doen! Als je echt veel schrik hebt, meld dat van te voren bij de behandeling en vraag ook daar nog is wat de mogelijke complicaties zijn. Als ze eruit moeten, moeten ze eruit, daar kun je weinig aan veranderen. Mijn verstandskies links onder komt normaal door, maar bij heel veel mensen is dat niet het geval, wat dus waarschijnlijk ook bij jou zo is.

Ik heb mijn verstandskiezen er ook uit laten halen voordat ik mijn beugel kreeg vorig jaar. Ze waren nog niet doorgekomen maar duwden wel tegen mijn andere kiezen aan. Als ik dan een beugel zou nemen en niet mijn verstandskiezen zou laten trekken, zouden mijn tanden na een tijd weer scheef gaan staan door te weinig ruimte. Ik heb ze alle vier tegelijk eruit laten snijden. Ik ben er wel voor naar België gegaan :’)
Ik ging onder narcose, vervolgens werden ze eruit gesneden en opeens werd ik wakker zonder verstandskiezen. Ik heb werkelijk geen enkele last gehad van pijn. Ik kon alleen een week niet fatsoenlijk eten omdat ik aan alle vier de kanten dus wondjes had. Ook waren mijn wangen blauw, geel, rood, groen :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik ben wel blij dat ik ze alle vier tegelijk weg heb laten halen want dan hoef je maar één keer te gaan. Dan is het tenminste meteen klaar.

Dankjulliewel voor de vele berichten! De tandarts heeft niet gezegd waarom ze deruit moesten, alleen dat er later complicaties kunnen ontstaan(en nu is der dus nog niks aan de hand, ze zijn ook nog niet volledig doorgekomen geloof ik). Jullie hebben mij wel wat gerustgesteld met de behandeling maar ik zie t alsnog echt niet zitten om daar te liggen en dat ze dan in me gaan prikken en ik hoor hoe mn kiezen verbrijzeld worden en alles, ik weet sowieso dat ik hem dan helemaal ga panieken :confused:

misschien is die narcose dan toch het beste. Kan je dit gewoon aanvragen, kost dit extra en is dit mogelijk in vrijwel elk ziekenhuis?

Ik vond het ook doodeng toen één van m’n verstandskiezen er uit moest, maar ik heb nergens last van gehad. De verdoving heb ik niet gevoeld en van het er uit snijden ook niet. Het ging allemaal heel snel, maar het is gewoon raar dat ze zo aan je kies staan te trekken. :’) Bij mij is het bij de kaakchirurg gebeurd trouwens.
Het is mij in ieder geval 200% meegevallen. Achteraf heb ik ook nergens last van gehad. Het zit er voor mij nu aan te komen dat er nog één uit moet, maar dat vind ik eigenlijk helemaal niet erg.

Je kunt om een second opinion vragen als je er niet helemaal zeker over bent.

Het is een kleine ingreep. Ik heb een maand geleden de eerste twee eruit getrokken, volgende week maandag de andere twee. De verdoving is eventjes bijten, maar daarna voel je niets meer. En zolang je goed blijft spoelen en je houdt aan wat de kaakchirurg zegt kan er vrijwel niets fout gaan. Die verstandskiezen zijn echt nutteloze dingen, dus je kan ze beter er nu uithalen dan wanneer het nodig is omdat je gebit scheef gaat groeien.

Dit gebeurt alleen als beide kiezen in je onderkaak er tegelijkertijd uit moeten, anders gebeurt dit hoogstwaarschijnlijk niet onder narcose. En geloof mij, narcose kan vervelender uitpakken dan gewoon plaatselijke verdoving. Je kunt het vragen, maar als je een goede kaakchirurg hebt, dan is de kans zeer klein tenzij ze er allemaal tegelijkertijd uitgehaald worden.

Tandartsen willen de verstandskiezen er meestal meteen uit hebben als ze doorkomen omdat veel mensen er later last van krijgen of dat ze voor een ontsteking zorgen. En ze kunnen ook andere kiezen opzij duwen waardoor je gebit scheef gaat staan.

Ik zou niet voor de narcose gaan. Dan kan je van tevoren niets eten terwijl ik mij juist steeds helemaal heb volgepropt voordat die verstandskiezen eruit gingen omdat het daarna toch wel zeker 2 dagen lastig eet. De ingreep zelf duurt ook niet zo lang. Bij mij duurde het verdoven nog langer dan het kapot maken en eruit halen van de verstandskies en het hechten. Het duurt niet langer dan 20 minuten. Ik zou wel echt een muziekje opzetten want dat geluid van die kies is echt niet om aan te horen.

Ik vond die verdoving trouwens echt vreselijk. Niet om je bang te maken, maar het deed echt superveel zeer en dat had ik echt niet verwacht. De tweede keer was het daardoor ook minder omdat ik het toen heel extreem verwachtte. Die verdoving vind ik echt het ergste van alles. Heb zelf ook wel een beetje een angst voor naalden. (Ooit vertelde een vriendin van mij heel gedetailleerd hoe bij haar een naald afbrak en die in haar lichaam bleef steken)

Als je ze niet wil laten trekken moet je het gewoon niet doen hoor, ik ga ze zelf ook niet laten trekken. Dat dat ‘moet’ van de tandarts houd niet in dat je niet daarover voor jezelf mag beslissen

:upside_down_face:

^ Het is maar net welk risico je wilt nemen. Ik laat ze er liever uithalen als mijn gebit nog recht staat en er geen ontsteking is rondom de verstandskies. Het zegt natuurlijk niet dat die dingen altijd gebeuren, maar ik zit echt niet te wachten om weer een jaar met een beugel te gaan lopen of zo’n kies eruit te halen als hij ontstoken is, dat doet namelijk veel meer pijn (zei mijn tandarts).