Verstandskiezen laten trekken

Hoihoi,

Ik heb vanmorgen rond 9.15 mijn verstandskiezen laten trekken, en ik heb om 8.50 de verdoving gekregen Thank god werkt deze nog. Ik heb toen ook een zakje ibuprofen gekregen.
Nu werkt die verdoving straks uit, maar hebben jullie tips om de pijn te verzachten? Ik zie er namelijk echt tegenop. En wat moet ik eten en drinken? :’)

Groetjes.

Goed koud houden en je aan de uren houden wanneer je pijnstilling moet nemen, mij werd dat toen door de verpleging uitgelegd en daar heb ik me aan gehouden en dan valt het best mee. (Ik liet ze overigens alle 4 tegelijk trekken)

Ibuprophen maakt je bloed wel dun dus je hebt wel grotere kans op bloedingen.
Neem eerst 2 paracetamollen kijk wat voor uitwerking die hebben.
Die hebben ten 1e een koortsverlagende werking.
Werkt ook weerstand verhogend.
Die ibuprophen zou ik bewaren voor bv vanavond als het echt niet gaat.
En bv voor het slapen gaan nemen.

Om de pijn te verzachten zou ik en waterijsje eten werkt pijn verlagend en verkoelend.een lepeltje honing helpt ook en zorgt er voor dat je wondje sneller geneest.

Appelmoes ,vruchten smoothies en gewoon dingetjes proberen wat je denkt wat jij kan eten.

Wij geven altijd strikt advies.
De 1 e dag geen melkproducten te eten en te drinken
Ivm infectie gevaar geen kaas ook dus.

Niet spoelen met water maar als je bloed proeft gewoon uitspugen.
En vanavond geen tandenpoetsen

Bij de drogist kan je corsodyl kopen wat een goed spoelmiddel is tegen infecties.
Kan je na drie dagen mee gaan spoelen.
Een goedkopere oplossing is spoelen met gekookt lauw water met een half theelepeltje zout.ook na 3 dagen kun je daar mee gaan spoelen.

Meestal tussen de 2 en 4 dagen komt er een wit laagje op de wond
Dat is eiwit en zorgt voor stolling.een soort pleistertje zeg maar

Misschien een beetje oor elkaar geschreven maar hoop dat ik je een klein beetje geholpen heb.

Veel sterkte gewenst.

Ik had van te voren twee paracetamol genomen en bij thuiskomst een zakje ibu gedronken.
De zakjes ibu helpen erg goed, dus ik zou zometeen proberen iets te drinken of te eten met zo’n zakje opgelost in water.
Op de gebruiksaanwijzing staat hoevaak je zo’n zakje mag nemen, doe dat dan ook om de zoveel uur.
Vandaag niet zoveel aanzitten en de wond laten rusten.
Morgen kan je zachtjes tanden poetsen en spoelen met het zakje ibu. Zo voorkom je ontstekingen.

:frowning_face: ik moet ze in de zomer laten trekken, maar ik mag geen ibuprofen in combinatie met mijn eigen medicijnen :frowning_face:
Ik ben echt doodsbang :’)

Ah heel erg bedankt, ik heb het bij de kaakchirurg laten doen.
Oké bedankt, vooral hierboven. Ik heb ook een middeltje wat ik moet innemen als de wond aan het genezen is om het te ontsmetten. Dat tandenpoetsen is wel even jammer maar moet dan maar even. Ik heb net een paracetamol genomen, de verdoving werkt gelukkig nog. Die ibuprofen komt wel stom uit, dan heb ik dus om 9.00 genomen, dan mag ik dus na 8 uur weer, om 17.00 uur en om 1.00 weer. Beetje laat, maar wil het sowieso wel voor het slapen gaan inderdaad.

Is het slim om te gaan slapen op de kant van de wond of juist niet? Las ergens dat het helpt tegen het zwellen.

En bedankt voor die melkproducten, zou zo gebeuren. ^^

Weetje? Dat is het totaaal niet! Ik werd geroepen, ging liggen, en voordat ik het wist had ik al een verdoving gehad? Die laten ze inwerken 10-15 minuten, word je weer geroepen en dan krijg je een doek over je heen, dus je ziet niets. Boven was hij er in 10 seconden uit, onder duurde wat langer. Maar was binnen 10 minuten klaar haha. Ben dus alleen bang voor de napijn, en dat ik straks dus nog een keertje moet voor de linkerkant.

Ja ik had bij de kaakchirurg na de verdoving dus al ibuprofen genomen, ze zei ook echt dat ik thuis geen ibu mocht nemen maar 3x per dag, dus na 8 uur weer.

En bedankt voor al jullie advies :grinning:

Qua eten at ik vooral vloeibare of makkelijk hapbare dingen (soep, vla, banaan, kleine stukjes appel, zachte boterhammen). Let wel op dat er niet teveel troep in je wondjes komt (ik zal je een goor verhaal van m’n huisgenoot besparen, maar bij haar ging het ontsteken). Opzich zal het niet zo snel gaan ontsteken, maar ik zou geen cruesli gaan eten ofzo want dat krijg je er niet meer uit.

Qua pijnstilling zou ik gewoon doen wat goed voelt, ik nam vooral snachts van die hele grote ibuprofen zodat ik zou slapen. Verder zou ik iig een halfuur tot uur voordat het gaat uitwerken (hoelang duurt die verdoving ook alweer, 4u ofzo?) pijnstillers innemen.

Bij de tweede keer ging ik savonds alweer gezellig naar een vriendin om even een taartje voor haar verjaardag te eten. Het valt echt mee, succes!

Oh, wat fijn om te lezen. Mijn grootste probleem is het gepriegel in mijn mond, dat ik ondanks de verdoving wel voel dat ze hem eruit halen (ookal voel je dus geen pijn, maar gewoon dat hem eruit halen) en dat ik niet kan slikken. Want als ik niet kan slikken, word ik echt panisch :’) krijg ik kotsneigingen enzo. Heb ik ook gehad bij de orthodontist.

De napijn lijkt me ook niet zo fijn, maar dat is gewoon pijn en dat heb ik liever dan alle dingen die hierboven noem.

Jij mag dan in iedergeval extra paracetamol.
Neem de avond van te voren een paracetamol
En voordat je er heen gaat.
Neem iemand mee als je echt heel
bang bent.
Eet waterijsjes erna.
En blijf vooral rustig
De stress ervoor is nog veel slechter en zorgt ook voor een minder snelle genezing.
Heb wekelijks van extreme angstpatienten in de stoel.
Als je het prettig vind om muziek te luisteren waardoor je rustiger bent kan je je mp3 meenemen.
Of anders vragen of ze muziek opzetten.

bedankt :slightly_smiling_face: Ik was inderdaad al van plan om mijn nicht mee te nemen.

[quote author=DoItMyWay link=topic=268933.msg272320999#msg272320999 date=1366103905]
Ah heel erg bedankt, ik heb het bij de kaakchirurg laten doen.
Oké bedankt, vooral hierboven. Ik heb ook een middeltje wat ik moet innemen als de wond aan het genezen is om het te ontsmetten. Dat tandenpoetsen is wel even jammer maar moet dan maar even. Ik heb net een paracetamol genomen, de verdoving werkt gelukkig nog. Die ibuprofen komt wel stom uit, dan heb ik dus om 9.00 genomen, dan mag ik dus na 8 uur weer, om 17.00 uur en om 1.00 weer. Beetje laat, maar wil het sowieso wel voor het slapen gaan inderdaad.

Is het slim om te gaan slapen op de kant van de wond of juist niet? Las ergens dat het helpt tegen het zwellen.

Nee

En bedankt voor die melkproducten, zou zo gebeuren. ^^

Nee wij geven altijd advies om de 1 e drie dagen op je andere zij te gaan slapen
Omdat er een zwelling zit en er dan juist veel druk op komt.
Kan je meer hoofdpijn krijgen en het geneest minder snel.
Ook proberen aan de andere kant te eten. Zo min mogelijk etenswaren in de wond omdat ze in het wondje kunnen gaan zitten.
Eet waterijsjes.dat zorgt dus voor minder zwelling.
En het verlaagd de pijn.
Geen roomijs softijs of ander ijs op basis van melk vandaag.

deed het pijn…?

Er is echt niks aan, ze kwamen mij halen en gingen met mij in mijn bed naar een soort gang waar ik mijn infuus en dergelijke kreeg ingebracht, verschillende keren kwamen verpleegsters checken of alles goed ging met me en stelde vragen die me reeds werden gevraagd zodat alles zeker in orde zou zijn. Dan rijden ze je binnen in het operatiekwartier en zie je echt een hoop mensen alles in gereedheid brengen. Alle verplegers/verpleegsters waren enorm vriendelijk en vertelden steeds wat er zou gebeuren en dingen die ik zag. Wanneer ze klaar waren gaven ze me een spuitje n brachten ze me een masker op mijn neus en mond en zeiden, zo meteen ga je in slaap vallen en over een hele korte tijd ben je terug op je kamer. Toen viel ik na enkele seconden in slaap en werd in terug wakker in een kamer met andere bedden met andere mensen die ook moesten ontwaken en wanneer ik voldoende wakker was, werd ik terug naar mijn kamer gebracht. Ik had een zak ijs rond mijn kaak liggen en een hoeveelheid watten in mijn mond om het bloed op te vangen. Ik was wel nog wat suf enzo maar dat is natuurlijk logisch van de verdoving. Ik heb een dik uur nog moeten wachten vooraleer ik naar huis moest, ik moest een bekertje met cola leegdrinken en aan een raketijsje zuigen en ook kregen we de verdere instructies in verband met medicijnen die ik zou moeten nemen en het spoelen van mijn mond na elke maaltijd.

Het was ook mijn eerste keer in een ziekenhuis en het is me eigenlijk goed meegevallen voor zover een operatie goed kan meevallen natuurlijk!

Ijsjes en koude drankjes! Sowieso eerste dag geen warm eten want dan loop je risico op een bloeding. Morgen kun je gerust weer warm eten, kijk wel een beetje uit met bv. heet eten (in smaak). Sowieso mag je ibuprofen slikken, kijk even op de verpakking hoeveel mg per dag je mag (weet niet hoe oud je bent, meestal mag je vanaf een jaar 12 gewoon de dosering voor volwassenen hebben). Is dat niet afdoende, kun je de eerste dagen daar ook nog paracetamol slikken en dat om de x aantal uur nemen dat je een spiegel opbouwt zeg maar. Ook daarvoor even op de verpakking kijken hoeveel je mag, weet ik niet uit mijn hoofd.
En waarschijnlijk heb je ook wel spoeling meegekregen? Anders zelf totdat de wond dicht is, spoelen met lauw water en een beetje zout na elke maaltijd. Alleen vandaag nog even niet, ivm die bloeding evt!

Succes en beterschap ook een beetje :wink:

^ Wow, ik zat in de wachtkamer, werd geroepen. Ik ging in de stoel zitten, en ze vroegen me of ik nog medicijnen slikte. Dan ga je even liggen, kreeg je paar prikjes (voel je niks van?) dan voelt het heel grappig en gaat het een beetje kietelen enzo en hahaha. Daarna werd ik dus weer geroepen, andere kamer, ging liggen, kreeg doek over me heen zodat alleen m’n mond zichtbaar was. Ik heb rustig door mn neus geademt, erop gelet dat ik in een tempo ademde, en alles werd gepiept. Het enige wat ik voelde was dat de assistente een keer op de linkerkant van mn mond leunde, dat wat niet verdoofd was. Daarna krijg je hechtingen, voel je ook niks van, een ijszak en kan je je medicijnen ophalen en naar huis.

Ben allang blij dat ik ERNA pijn krijg en niet tijdens :’) Is natuurlijk geen pretje maar denk eraan; ze kunnen zo tegen je andere kiezen gaan duwen dat het gaat verschuiven enzo.

Ik heb een spoeling ja, weet niet meer precies hoe het heet! En dankje, ik ben 16 haha dus heb inderdaad die dosering. Jammer, had net zo’n zin in het avondeten van vanavond, maarja, moet maar even hé! Gezondheid gaat voor.

Heeeel erg bedankt! Vond het een beetje eng om verhalen op internet te zoeken :")

Oh dat ging helemaal anders dan! Maar je hebt misschien ook niet alle vier de tanden ineens laten trekken? Mijn bovenste zaten trouwens ook dwars, dus er zal wat meer snijwerk aan te pas zijn gekomen denk ik ;p

[quote author=Renée link=topic=268933.msg272321086#msg272321086 date=1366105626]
Ijsjes en koude drankjes! Sowieso eerste dag geen warm eten want dan loop je risico op een bloeding. Morgen kun je gerust weer warm eten, kijk wel een beetje uit met bv. heet eten (in smaak). Sowieso mag je ibuprofen slikken, kijk even op de verpakking hoeveel mg per dag je mag (weet niet hoe oud je bent, meestal mag je vanaf een jaar 12 gewoon de dosering voor volwassenen hebben). Is dat niet afdoende, kun je de eerste dagen daar ook nog paracetamol slikken en dat om de x aantal uur nemen dat je een spiegel opbouwt zeg maar. Ook daarvoor even op de verpakking kijken hoeveel je mag, weet ik niet uit mijn hoofd.
En waarschijnlijk heb je ook wel spoeling meegekregen? Anders zelf totdat de wond dicht is, spoelen met lauw water en een beetje zout na elke maaltijd. Alleen vandaag nog even niet, ivm die bloeding evt!

Succes en beterschap ook een beetje :wink:

Was ik dus vergeten te zeggen
Geen warm eten en ook geen gloeiend hete thee.
Beter om iets afgekoeld te drinken.
Lauw zeg maar.
Indd mag je morgen weer warm eten.
Hele hete thee of koffie zal ik pas over twee dagen weer langzaam aan proberen.
Verder dus heel goed advies van hier boven.