verstandskies komt door en doet ontzettend veel pijn.

Hoi meiden.
Ik ben een tijdje geleden naar de tandarts gegaan en die vertelde me dat ik 3 van mijn verstandskiezen eruit moet laten halen omdat ze gaatjes zouden veroorzaken.
Gisteren had ik opeens ontzettend veel last van mn linker boven kiezen maar dacht dat gaat wel weer over.
Savonds bedacht ik me opeens dat het wel eens mn verstandskies zou kunnen zijn.
Vandaag werd ik wakker en t doet echt ontzettend veel pijn.
T liefst wil ik m er gelijk uit hebben.
Ik weet niet of hij al door is of niet want t zit tever achter in mn mond om t goed te kunnen bekijken.
Nu zit ik dus met t volgende.
Ik ga volgende week vrijdag op vakantie en zoals t er nu uit ziet doet t echt zeer.
Eten aan die kant kan niet en mn kiezen op elkaar houden doet ook pijn.
Tuurlijk is t zaterdag dus tandarts kan ik op zn vroegst maandag weer bereiken en ze zullen ook niet gelijk plek voor me hebben.
Nu weet ik niet zo goed wat te doen.
Ik wil niet nog 3 weken met deze pijn rondlopen en t verpest mn vakantie ook.
Is dit normaal die pijn? En gaat dat na een paar dagen weer over of?
Ik twijfel heel erg want t doet zo veel pijn en straks zit ik er met vakantie mee.
De tandarts zei tegen me dat ze er sws uit moeten dus maak me een beetje zorgen over hoe en wat.
Jullie tips of advies wat ik t beste zou kunnen doen tegen de pijn?
En is dit normaal bij een doorkomende kies en gaat die pijn vanzelf over of is het verstandig om toch nog voor de vakantie een afspraak te maken bij de tandarts?

Ik heb inmiddels alle vier mijn verstandskiezen en ja, die pijn hoort erbij. Is echt heel normaal. Niet heel raar ook, er is een tand op je tandvlees aan het drukken omdat die erdoor heen wil (haha sorry dat ik het zo zeg, maar het is wel de verklaring voor de pijn!)

Jaa ik had er als iets over gelezen op google maar t doet zo zeer!
En ook omdat de tandarts gezegd had dat ie eruit moet begin ik te twijfelen.
Ik wil echt niet de hele vakantie met die zeurende pijn zitten en niks kunnen eten.
Gaat de pijn vanzelf weg na een paar dagen?

Geloof mij nou maar, het herstellen van een getrokken kies is minder vervelend dan de pijn die je nu hebt. ik spreek uit ervaring haha.

en ja het is normaal dat dit pijn doen. Waarom denk je dat baby’s ook zoveel huilen als hun tandjes door komen? :wink:

Pff had nooit gedacht dat t zoveel zeer deed.
Heb nu n waterijsje haha.
Hoop dat t snel over is.
Ben bang voor de tandarts haha dus zie dr best wel tegenop.
Verdovingen, kies trekken en soms nog vlees wegsnijden.
Hij zit ook zo ver achterin, tandarts zei al tegen me dat t lastig zou worden omdat ik n kleine mond had haha.

Doet jouw tandarts dat? Bij ons sturen ze iedereen naar de kaak chirurg voor verstandskiezen.

ik heb er pas 1 maar ik heb daarvan maar 2 dagen last gehad. gezwollen tandvlees
vooral, toen hij er eenmaal door was en de druk er vanaf was had ik nergens nog last van dus gewoon afwachten, inbroprufen nemen en spoelen met mondwater van perio aid om ontstekingen tegen te gaan.

Bij ons verschilt dat. Ik moest naar naar de kaakchirurg omdat ik lange wortels heb en een kleine kaak. Chirurg lijkt me fijner dan tandarts, dan wordt het ook gehecht.

Het niet fatsoenlijk kunnen eten vond ik persoonlijk het vervelendste eraan. En met genoeg pijnstillers is het goed te doen, denk dat het minder pijn doet dan jouw pijn.

Ja ik werd doorverwezen naar de kaakchirurg maar moet 2x omdat ze maar 1 kant per keer doen.
Hoop iig dat de pijn snel weg gaat.
Tis zo een zeurderige pijn en eten gaat bijna niet bah.

Slik je nu ook al pijnstillers? Anders zou je die het beste kunnen pakken voor als je op vakantie gaat en als je terug bent ze eruit laten halen.

Na de behandeling duurde de pijn/dikheid ongeveer een weekje, 4 weken erna moest ik voor de andere kant. Dan ben je er ook gelijk van af.

Ik slik nooit pijnstillers.
T zit wss tussen mn oren maar ik eet alle pillen mer chocolade want krijg ze met water niet weg.
Ik neem daarom ook nooit asprines ofzo wat die smaken zo vies dan heb ik liever pijn, heb ook niet t idee dat ze zo geweldig helpen.
Even doorbijten dan maaren hoop idd dat is na de vakantie snel aan de beurt ben dan ben ik er mooi vanaf.

Ik heb altijd begrepen dat wanneer kiezen gewoon getrokken kunnen worden, de tandarts dat voor je kan doen. Maar de tandarts mag niet snijden en dat is vaak nodig om de onderste kiezen eruit te krijgen, omdat die vaak nog niet helemaal door en soms ook nog eens overdwars in de kaak liggen (was bij mij het geval).

Ik heb er toen trouwens drie tegelijk uit laten halen, onder narcose. Dat mocht, omdat ik zo bang was. En een ander meis liet er zelfs vier tegelijk uit halen. Maar dat mag/kan alleen onder narcose. Anders is je tong teveel verdoofd en kan je stikken, als je gewoon bij bent en je hele mond is verdoofd. Bij een narcose word je natuurlijk geintubeerd.

Kan je beter voor de vakantie nog een afspraak maken, zeker als je naar de kaakchirurg gaat.

Ik vond het ook echt vies op het begin (is zo’n poeder dat je door het water moet doen). Maar als ik het niet slikte at ik ook helemaal niks doordat het pijn deed en dat is ook weer niet de bedoeling.

Ibuprofen 600 werkte wel goed moet ik zeggen

Klopt ik ga onder narcose over 2 weken en dan gaan ze alle vier er tegelijk eruit.
Ik ben echt een schijtluis als het om zulke dingen gaat :’)

Ik zou zou gewoon maandag gelijk bellen anders loop je straks tijdens je vakantie met pijn rond, is ook niet leuk!
En inderdaad, de tandarts trekt m alleen als het gewoon zo eruit te halen is. Meestal doet de kaakchirurg het omdat het gesneden moet worden. Ik heb zelf maar 1 verstandskies maar heb er nooit last van gehad gelukkig.

Haha niets om je voor te schamen toch? Het gebeurt blijkbaar veel vaker ook. Ik heb toen de eerste eruit laten halen toen ik 16 was en ben toen zo vreselijk bang geweest (tot angstaanval aan toe) dat de chirurg dat ruim 5 jaar nog wist. Toen mocht de rest er onder narcose uit :slightly_smiling_face:. Ik had er ook echt heel veel last van, de bovenkant kwam ook ineens heel snel door en de onderkant was al een heel klein aangetast. Dus het is wel belangrijk dat je ze weg laat halen, zeker nu alles nog gezond is.

Tsja ik wil ze er t liefst gelijk uit laten halen maarja voor de vakantie gaat t niet meer lukken.
En als t wel ging zit ik in de vakantie met die hechtingen enzo dus is allemaal niet echt handig.
Ben nu echt op t punt te gaan schreeuwen zo pijn doet het.
Ik ga maandag de tandarts bellen als t dan nog steeds tzelfde is want dit is echt te pijnlijk.

@estranged: wauw, zou dat ook wel willen dan konden ze er alle 3 in 1x uit.
Maar dan moet je wss een speciaal verzoek hebben ofzo.
Mn moeder moest ook onder narcose omdat ze niet tegen n stofje in die verdoving kan, zwelt alles op.
Heb al eens een kies getrokken bij de tandarts, was ook geen succes.
Zat muurvast en ze moesten me met 2 man vasthouden anders rukte die tandarts me uit de stoel met die tand haha.

Als je pijn hevig is, dan zal de tandarts het als een noodgeval beschouwen en dan is de kans groot dat je volgende week nog geholpen wordt, hoor.

Wachttijd voor narcose is ook veel langer. Als je al pijn hebt, gaat dat geen optie zijn ben ik bang.