Verstandkies eruit maar er zit een flapje op

Ik moet maandag mijn verstandkies laten trekken, wss moet die andere er dan ook uit. Van de tandarts moest het bij een kaakchirurg omdat dat handiger was ofzo. Maar ik heb geen idee wat ik kan verwachten, alle andere topics hadden niet de vraag die ik heb.
Er zit namelijk zo’n vleezig flapje op (ja ieuw) maar ik kan er al amper bij met poetsen, hoe gaat hij dan die kies trekken? Gaan ze er in snijden?
Doet het veel zeer? Ik had het eerst de dag voor mijn verjaardag gezet maar toch maar verschoven. Alleen moet ik die dag ook nog gewoon naar school (maandag) kan ik gewoon weer fietsen erna?

En hoe zit dat met de verzekering, kost het veel geld? Nog tips om de pijn te verzachten?

Ik moest eigenlijk al een maand of 3 gaan, maar in de vakantie had ik er nog geen zin in, en ik had ook geen pijn. Nu wel dus vandaar dat ik een afspraak gemaakt heb.

Ik denk niet dat je erna nog naar school kan, je kan er wat hoofdpijn van krijgen en gewoon een beurs en zeer gevoel. Praten zal wat lastig gaan en kauwen zal ook niet gaan die dag.

Dat er wat vlees overheen zit is geen probleem, het is niet voor niets een ‘kaakchirurg’, hij kan gewoon wat vlees wegsnijden als dat nodig is. Daar voel je overigens niets van want het wordt verdoofd, plaatselijk.

Je hoeft ook niet op een operatietafel te liggen ofzo, het is gewoon een vrij standaard tandartsstoel, met dezelfde lamp erboven etc.

Zorg inderdaad dat je veel rust houdt, je moet het ‘gat’ ook af en toe uitspoelen na het eten en drinken en je mag de eerste 1 a 2 uur niets eten, en voor je gaat waarschijnlijk ook niet.

Naar school gaan erna is in ieder geval geen goed idee.
Of het duur is en of je verzekering het dekt verschilt per ziekenhuis en per verzekering…

Ik heb er laatst 2 bij de tandarts zelf laten trekken, terwijl ze er nog niet helemaal doorheen waren. Je voelt er echt niets van. Het is een beetje duwen en daarna trekt hij ze er zo uit. Als het nodig is wordt er een hechting geplaatst.

De eerste dag zou ik sowieso even thuis blijven. Je weet pas hoeveel pijn het zal doen als de verdoving is uitgewerkt. Ik zelf heb maar een klein beetje pijn gehad een paar dagen.

Wat betreft verzekering, dat ligt echt aan je verzekering zelf. Als je een aanvullende tandarts module hebt wordt het meestal tot een bepaald bedrag vergoed (bij mij tot 250 euro), ook bij de kaakchirurg. Maar ik zou voor de zekerheid even de polisvoorwaarden checken.

Ik heb dit ook bij twee verstandskiezen gehad. Bij mij gingen ze wel snijden maar je voelt er niets van want het wordt eerst verdoofd. Die prikken doen nog het zeerst.
En je kan daarna gewoon fietsen, maar ik zou daarna niet meer naar school gaan. En als je thuis bent een coolpack erop helpt tegen de pijn.

Oja, en mijn verzekering vergoed het totdat ik 18 jaar ben, maar dat zal bij elke verzekering wel anders zijn.

Ik heb er 4 laten trekken vorig jaar en bij mij hebben ze gesneden en er was zelfs één kies in twee geboord :’) Ik was wel onder narcose. Het verschilt heel erg, ik was er heel ziek van maar mijn broer bijvoorbeeld totaal niet. Ik denk niet dat je naar school kunt gaan hoor. Het kan daarna nog blijven bloeden.

Bij mij is er ook een verstandskies uitgehaald, maar ik heb nergens last van gehad. Als je kies er nog niet door is snijden ze je tandvlees open, maar daar merk je niks van. Bij mij hebben ze echt goed gecontroleerd of het verdoofd was. Van die verdoving heb ik overigens ook niets gemerkt.
Daarna wordt je kies er uitgetrokken, hoop gekraak, maar dat is eigenlijk het enige wat ik gemerkt heb.
Toen ik klaar was heb ik gewoon gelijk de pijnstillers genomen, ook al had ik geen last. Dus dat zou je sowieso kunnen doen. Thuis heb ik ook gelijk m’n kaak gekoeld door een washandje met een koelelement er tegen aan te houden, zodat het niet dik werd. De dagen erna heb ik ook geen pijn gehad. Ik was toevallig die week vrij van school, maar het had me anders niet belemmerd ofzo.
Alleen met eten en gapen merk je dat je mond niet zo ver open wil, dus dat is even behelpen, haha.
Helaas reageert iedereen anders, maar ik zou je er niet te druk om maken!

Heel gemengd idd. Nja ik zal het zo wel merken. Tnx voor jullie reactie. Voorals nog wil ik gewoon naar school gaan. Maar even kijken hoe ik mij voel. :cold_sweat:

Dat gaat meestal wel hoor, wel goed je pijnstillers nemen! Ik ben een dagje thuisgebleven, maar bij mij gingen er drie tegelijk onder narcose uit dus ook wel logischer.

En ja ze snijden 'm eruit. De ingreep zelf is niet zo naar, al krijg je daarna wel echt een beurssss gevoel haha. Maar goed, het is nu al maandag en ik weet niet hoe laat je moet, dus heeeel veel succes!

Ken je die mop van de kies die eruit ging?

Dat ging hij niet.
Heb me verkeken datum ben pas volgende week aan de beurt :"""")
Mijn vriendje die voor mij heel vroeg op stond is going to kill me

HAHA ik moest echt lachen om je laatste reactie, toch succes hahaha

Hahahhaha meen je niet!!

Jep eerlijk waar XD

ben blij opzich, had een presentatie en die ging nu gewoon goed, volgende week is niet zo’n probleem :slightly_smiling_face:

Haha tutje. Nouja anders was je er nu vanaf geweest, maar wel fijner met je presentatie! Ik heb toendertijd 3 verstandskiezen tegelijk onder narcose laten weghalen en twee dagen later stond ik ook te presteren. Kreeg ik als feedback; je praatte ineens zo monotoom. ‘Uh ja, heb 2 dagen geleden 3 verstandskiezen laten trekken.’ Hahaha, echt zo van ‘Dat zeg je dan ook niet even’. Ik dacht bij mezelf die presentatie moet toch, dan ben ik er maar vanaf :cold_sweat:

Ik heb ook een verstandskies laten weghalen bij de kaakchirurg, ze snijden het hele stuk open waar de verstandkies zit en als die eruit is hechten ze het weer, had toen ook ibuprofen meegekregen had er meteen eentje ingenomen en heb er dus helemaal geen last van gehad, alleen was me wang wel dik en een beetje paars/rood achtig.

Ik heb er een laten trekken bij de kaakchirurg. Ze hebben hem eruit geboord in 4 kleine stukjes, en dan een hechting erin. Toen de verdoving uitgewerkt was deed het toch behoorlijk veel pijn, een zak ijs tegen je wang houden en ibuprofen slikken helpt wel. Duurde wel een week voordat mijn wang niet meer dik was en ik normaal kon eten. Ik wens je veel succes! :slightly_smiling_face:

Ik heb ze allemaal laten trekken, ze waren ook allemaal nog niet helemaal door gekomen. Van tevoren zou ik wel vast iets van een pijnstiller nemen, want je mag nog niets slikken als je tong nog verdoofd is en het gaat dan al wel pijn doen :’) Meteen daarna naar school gaan is niet zo’n goed idee. Er staan hier ook best wat verhalen van mensen bij wie het wel meeviel en ik wil je niet bang maken, maar die pijnstillers heb je zeker wel nodig als je er even veel last van krijgt als mij haha. Ik heb beide keren een week met een dikke paarse kaak rondgelopen :’)
Het wordt volgens mij gewoon vergoed, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb ze twee per keer laten wegsnijden. Vond het niet prettig en ben 3 dagen thuisgebleven (ook door de enorme hamsterwang die je krijgt :upside_down_face: ) Verder nauwelijks ibuprofen gehad, want idk had er weinig last van. Maar sommigen zijn ook wel 2 weken koortserig.
En flapje? bedoel je dat hij nog niet door is gekomen? Was bij mij iig wel zo, dan snijden ze het en dan breken ze hem en dan zuigen ze hem eruit met een tandstofzuiger :"D

oh ik zie de reacties nu pas. Dankjewel :grinning:
Het was niet heel prettig maar wel te doen, blij dat ik nu geen pijn meer heb. Ik ben alleen terug geweest om alsnog te “flapje” laten weg te snijden. Dat deed echter totaal geen pijn.

Zet hier zo een slotje op, maar wilde toch nog even dankjewel zeggen :slightly_smiling_face:

flapje hahsha