Verslaving aan Social Media

Hallo iedereen.
De zomervakantie is weer (voor mij in ieder geval) begonnen en ik merk dat ik veel tijd besteed op social media, bijvoorbeeld Tiktok, Instagram, Netflix en Youtube. Ik heb laatst mijn hele dag verspild aan Tiktok. Elke dag als ik wakker word open ik Tiktok of een van de andere apps. Ik merk dat dit echt te veel gebeurd en ben er helemaal klaar mee. Dat zal vast voor meer gelden. :slight_smile: Ik vind het heel lastig om niet de programma’s te openen. Heb daarom besloten al deze programma’s op Netflix na te verwijderen, maar hierdoor ben ik mij wel gaan vervelen.

Ik ben opzoek naar nieuwe (zomerse) hobby’s die je (het liefst) alleen kunt doen of samen met vrienden/vriendinnen. Drop een comment als je iets weet en alvast een fijne vakantie toegewenst aan iedereen!

1 like

Misschien is het een idee om iets creatiefs te doen als je dat leuk vindt. Schrijven, tekenen, schilderen of een instrument (leren) spelen bijvoorbeeld.

1 like

Ik herken het hoor, en achteraf heb ik spijt dat ik bijna m’n hele vakantie heb besteed aan m’n laptop :upside_down_face:

Ideeën om in de zomervakantie te doen:

• Wandelen of fietsen, bijvoorbeeld in een mooi bos of op het strand (fietsen wordt moeilijk dan maar ok) en hier eventueel mooie foto’s maken of picknicken.
  • Fotoshoot met vriendinnen of je huisdier(en).
  • Leuke en lekkere zomerrecepten proberen, zoals smoothies, zelf ijsjes maken, frisse zomersalades etc.
  • Als je graag fitter wilt worden heb je nu mooi de tijd om hier aandacht aan te besteden. Probeer work-outs uit via YouTube en stel voor jezelf een doel (wel realistisch), bijvoorbeeld dat je na zoveel weken een workout helemaal af kunt maken, of na zoveel tijd 30 push-ups kunt doen.
  • Je hebt nu ook tijd voor creatieve projecten. Misschien wil je altijd al een groot schilderij maken, een jurk naaien, een figuurtje zelf in elkaar kleien, een bullet journal beginnen… Er zijn op Youtube meer dan genoeg tutorials.
  • Ga je kamer herinrichten of zoek leuke spulletjes om je kamer mee op te pimpen.
  • Ga alvast shoppen voor schoolspullen voor het komende jaar.
  • Probeer gekke of opvallende make-up stijlen uit die je normaal nooit zou dragen.
  • Probeer een andere haarstijl uit, bijvoorbeeld van die ingewikkelde haarstijlen op Pinterest :wink:
  • Ga een dagje op stap met vriendinnen of familie naar een stad waar je nog nooit geweest bent en ga daar een dagje shoppen, lekker eten etc.
  • Begin een blog over iets dat je leuk vind.
  • Ga langs de bieb en zoek wat boeken uit die je leuk lijkt en ga deze lezen, of begin aan een boek dat je misschien al heel lang hebt liggen maar waar je nooit aan begonnen bent.
  • Ruim je kledingkast op en richt deze opnieuw in, wat je niet meer draagt doe je weg.
  • Bij de Hema heb je eindeloos veel kleuren nagellak voor een aardig prijsje. Koop wat kleuren en probeer leuke of gekke combinaties op je nagels.
  • Als je toch graag Tiktok wilt gebruiken, bedenk zelf wat leuke Tiktoks :grinning_face_with_smiling_eyes:
  • Maak een nieuw instagram account aan en probeer hier een mooi thema voor te bedenken, zoals foto’s met dezelfde filter, dezelfde kleuren, dezelfde onderwerpen in de foto’s (alleen maar bloemen, dieren, outfit-inspiraties, etc.).
  • Begin een Youtube kanaal en verzin een leuk onderwerp om video’s over te maken.
  • Zoek een leuk zomerbijbaantje. Misschien als oppas, of een buurman/vrouw die een hond heeft die je kunt uitlaten, of misschien bij de supermarkt of een winkel. Een paar dagen in de week is prima te doen, misschien maak je nieuwe vrienden/vriendinnen, en je verdient ook nog eens lekker bij!

Ik hoop dat je hiermee een beetje vooruit kunt! Fijne vakantie, geniet ervan :sun_with_face:

2 likes

Ik herken dit zo erg!

Wat ik doe:

• Boeken lezen (ereader of lenen bij de bibliotheek hoeft niet veel geld te kosten)
  • Opruimen/uitzoeken/andere klusjes die ik lang heb uitgesteld
  • Creatief bezig zijn: ik ben bezig met kleding vermaken en ik doe aan diamond painten. Ook doe ik soms makeup tutorials na

Wat me het allermeest helpt:

• Stel timers in voor je apps op je telefoon
  • Als het mogelijk is: zet een timer op je tv of waar je dan ook series kijkt
  • Wees streng voor jezelf, maar beloon jezelf bovenal als je je er netjes aan hebt gehouden. Als ik doordeweeks mijn schermtijd heb verminderd mag ik in het weekend best een dagdeel een serie binge watchen bijvoorbeeld. Heb ik me er niet aan gehouden dan mag ik dit ook niet van mezelf.

Hopelijk helpt je dat wat!

1 like

Lezen, puzzelen, wandelen.

1 like

Ik zie al heel veel tips, maar ik vind diamond painting ook heel leuk om te doen.
Painting by number bestaat ook, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

1 like

Leuk topic , heel herkenbaar!

Ik ben helemaal gestopt met:

• Instagram
  • TikTok (ik was hier dagelijks zo’n 5 uur mee bezig denk ik)

En wat ik nu wel (veel) meer doe:

• Wandelen/fietsen (alleen of met mijn vriend of een vriendin)
  • Lezen, in 'n echt boek, niet vanaf mijn schermpje
1 like

Heel herkenbaar! Ik ben een alternatief gaan zoeken in sporten. Ik wilde namelijk ook graag buiten zijn maar wist niet goed wat ik in me eentje kon doen, naast gewoon zitten in de tuin (vind ik vrij saai). Nu heb ik een mountainbike gekocht waar ik als het mooi weer is mee ga fietsen. Ik voel me er zoveel beter door en het is heerlijk om lekker buiten te zijn met je favoriete muziek op. Je kan dit alleen doen en lekker op je eigen tempo. Ik houd dan bij met mn horloge en een app hoeveel calorieën ik verbrand en welke route ik fiets en zo is dit altijd weer een uitdaging

@Mirrorball waar haal jij je diamond paintings? Ik doe het ook graag maar elke keer als ik op AliExpress bijvoorbeeld bestel is het niet compleet of zijn de kleuren raar en ik hou niet van lang wachten dus zou liever in NL bestellen.

Ik heb mijn eerste twee bij de Aldi weg, zijn ze niet zo heel groot. De derde heb ik van de Action en ik ben nu met mijn vierde bezig, die heeft mijn vriend besteld ergens uit China, maar is wel met een foto van mijn twee katten.