Verslaafd aan eten

Net zoals veel mensen in dit subforum ben ik al maanden bezig met een poging om af te vallen en wat strakker te worden voor de zomer. In tegenstelling tot veel mensen hier, die juist moeite hebben om genoeg te eten, is het bij mij andersom.

Ik ben constant bezig met eten en heb de hele tijd een hongergevoel, en als ik niet aan het eten ben dan denk ik wel aan eten. Als ik me niet inhoud dan werk ik met gemak minstens 3000kcal naar binnen. Dat is dan helaas ook niet aan gezond eten, maar varieërt van 6 boterhammen met hagelslag als tussendoortje tot een hele reep chocola of meerdere pakjes koekjes. Dit heb ik niet af en toe maar echt élke dag. Achteraf voel ik me ontzettend schuldig en een mislukkeling en neem ik me voor om nu meteen gezond te gaan leven (niet eens dieëten, gewoon gezond) maar de dag erna voel ik me helemaal leeg en kan ik me nergens op concentreren totdat ik me weer volgepropt heb.

Ik dacht eerst dat ik misschien emotionele honger heb want er speelde het een en ander. Dat is allemaal opgelost, buiten het ontevreden zijn met mijn lijf gaat alles helemaal prima, ik heb nergens behalve om mijn lijf iets van stress om. En tóch moet ik de hele tijd blijven snoepen en vreten, het zit vastgeroest in mijn patroon en ik kom er maar niet uit. Het gekke is dat ik ongeveer 8 maanden geleden niet echt veel moeite had om van eten af te blijven en toen ben ik op een gezonde manier 6 kilo kwijtgeraakt, maar sinds ik toen langzaam vreetbuien kreeg kon ik het niet meer terugdraaien. Ondertussen zit er nu na een paar weken gevreet weer 2 kilo terug aan en ik zie mezelf weer dikker worden, terwijl ik juist nóg 6 kilo te gaan had om echt gezond te zitten.

Ondertussen heb ik echt vanalles geprobeerd. Elke dag opnieuw probeer ik bij het ontbijt weer goed te beginnen en meestal slaat het nog voor het einde van de middag weer compleet om, in het ergste geval ontbijt ik zelfs ná mijn gezonde ontbijt nog een keer maar dan slecht. Ik heb me geprobeerd helemaal vol te stoppen met gezonde dingen om te kijken of ik dan wel overal van af kon blijven en nog lukte het niet. En doordat het eten maar niet lukt, geef ik het sporten ook steeds op, want door het enorme overschot aan kcal kan ik niet afvallen en raak ik steeds mijn motivatie kwijt.

Is er iemand hier die hetzelfde probleem wel eens gehad heeft of nu heeft? Ik weet echt niet meer wat te doen. De hoop die ik aan het begin van het schooljaar had om deze zomer weer in bikini te durven lopen of trots te zijn in mijn galajurk ben ik al verloren ondertussen want die tijd heb ik niet meer, maar ik wil gewoon die verandering in mijn leven maken en óoit echt tevreden zijn met mezelf.

ik herken me hier wel ergens in. ik eet me zelf ook een ongeluk vooral als ik alleen thuis ben. terwijl ik ook wil afvallen, maar het lukt mij ook niet. eten is ook een obsessie voor mij, als ik me kut voel koop ik chocola omdat dat ‘‘werkt’’

Jaa dat als ik alleen thuis ben heb ik ook! Dan prop ik me echt helemaal vol en achteraf denk ik weer van aaargh. Als ik me een keer rot voel dan pak ik ook weer een heleboel chocolade en koeken en dan achteraf voel ik me alleen maar erger

Ja precies dat. of als je toevallig geld mee hebt naar school dan moet je iets kopen! of als je langs de supermarkt fietst / loopt… ik herken me hier zo erg in, ik wil hier zo mee stoppen.

Ik heb het niet in zulke extreme maten, maar ik herken het wel. Al is het bij mij geen hongergevoel, maar meer willen eten om het eten ofzo :’)

Wat bij mij hielp was een alternatief vinden voor eten, omdat het deels ook een gewoonte was geworden en dat moest doorbroken worden. Ik ben gaan sporten (hardlopen), wat als voordeel had dat ik me gezond voelde achteraf en daardoor automatisch minder behoefte had aan me vol te stoppen (eet je van te voren veel dan kun je niet lopen, en achteraf voelde ik me zo goed en sportief dat ik het niet wilde). Bovendien neemt dat vaak een uur in beslag: half uur hardlopen, half uur douchen en omkleden. Door dat op tijdstippen te doen dat ik normaal zou gaan eten (tussen 4 en 6) kon ik dat vreetmoment al uitsparen.
Ook luister ik nu beter naar mijn hongergevoel. En dit is heel verraderlijk omdat je vaak gewend bent ongezonde dingen te eten dus denkt daar zin in te hebben. Maar ik heb gemerkt dat ik soms toch echt meer trek heb in een bakje yoghurt met muesli of een stuk fruit (van een bakje druiven kun je heerlijk snacken). Als je zoiets een paar keer probeert merk je misschien ook dat dat alternatieven voor de pakjes koeken en zakken chips zijn.

Als je echt langere tijd veel last hebt van eetbuien is het misschien toch iets om langs een diëtiste te gaan. Die is er niet alleen voor mensen met overgewicht, maar kan ook helpen om je voeding weer op de goede lijn te krijgen. Ik kan me voorstellen dat dit best een grote stap is en dat je het eerst zelf wil proberen, maar als het echt niet lukt is dat ook nog altijd een optie :slightly_smiling_face:

Wat knap trouwens dat je eerder wel 6 kg bent kwijt geraakt! :slightly_smiling_face: Weet je nog hoe je daarmee bent begonnen, en hoe je toen die knop wél omkreeg?

Wat vervelend dat je zo’n problemen hebt met eten!
Ik herken mezelf hier niet in maar ik hoop dat ik je een beetje kan helpen. Ga lekker veel bewegen. Als ik terugkom van een flink rondje hardlopen heb ik geeneens zin om naar iets zoets te grijpen. Maak bijvoorbeeld een lekkere vruchtensalade of smoothie van fruit als je terugkomt.
Ik heb op het werk ook wel eens de neiging om te snoepen tussendoor. Er staat een flinke snoeppot waar gewoon iedereen wat uit kon pakken. Vaak ging ik uit verveling of om af en toe gewoon even te kunnen lopen snoepen zodat ik even van mijn werkplek af kon komen. Ik heb nu een aantal gezonde tussendoortjes gevonden die ik lekker vind, zoals cherrytomaatjes, druiven of een appel. Ik leg deze in de koelkast. Als ik dan even wil lopen of zin heb in iets lekkers, moet ik naar de keuken lopen en heb ik gelijk iets gezonds. Probeer tussendoortje te vinden die lekker en gezond zijn en voor je gevoel ook vullen, zodat je niet na een half uur weer iets gaat eten.
Nog een tip: als je het niet koopt of niet in huis hebt kun je het ook niet eten. Mijn vriend houdt van hele andere chips dan ik. Dus voor hem koop ik wat hij lekker vindt, en ik pak dit toch niet omdat ik ze niet lust. Ik zit dan 's avonds met een schaaltje met plakjes komkommer op de bank.
Wat ook helpt is veel water drinken (of thee). Het is handig als je altijd een flesje of een glas water bij de hand hebt. Als je zin hebt in een tussendoortje drink je een paar slokken. Heb je later nog honger dan kun je alsnog een gezond tussendoortje pakken. Bij mij helpt dit water drinken enorm, want omdat het toch in de buurt staat drink je het sneller en je zit sneller vol.

En nog iets belangrijks: focus je op je doel! Het klinkt misschien raar, maar ik heb wat inspirerende teksten en foto’s in mijn werkkamer opgehangen. Als ik dan even geen zin heb, peppen de foto’s me op en ga ik toch iets doen!
Ik hoop dat deze tips je een beetje op weg helpen! Veel succes!

ik heb t altijd als ik van school kom stop ik niet met eten en blijf maar door gaan 3 broodjes chocopasta en dan hoop ik dat mn honger over is maar dat ik meestal niet het geval omdat ik gewoon trek heb en jahoor dan komt t koekjes wafels ontbijtkoeken en alles en bij het avond eten heb ik geen honger eet ik amper en dan savonds prop ik me weer vol

Dat lijkt me zo naar! Ik heb wel een tip om van zoetigheid afteblijven:
Maak appelchipjes, een hele bak en zet het afgedekt op tafel. Als je de neiging krijgt om iets zoets te eten pak je wat appelchipjes. Die dingen zijn zo zoet! Bij mij help dit wel om van de paaseitjes die ernaast staan afteblijven.
Veel succes!

Bedankt, helaas doe ik het meeste hiervan al ;( Hardlopen zou ik heel graag doen, heb het al 4x opnieuw geprobeerd op te bouwen maar ik ben nogal zwak gebouwd dus ik zak elke keer door iets heen, heb al goede schoenen maar kom toch altijd met een blessure thuis.
Water drinken doe ik al gigantisch veel, minstens 2 liter per dag, maar dat wil dus ook nog niet echt helpen. Gezonde dingen in de plaats pakken ook nog niet zo, want dat ‘stilt’ de trek niet zegmaar, ook niet als ik wacht.
Niet in huis halen gaat helaas niet, ik woon nog gewoon thuis en de rest wilt het wel in huis hebben.

En ja dat focussen probeer ik heel hard maar die motivatie verdwijnt dus nu wel een beetje.

Dat klinkt wel interessant, hoe maak je die? Gewoon plakjes in de oven zetten?

Ik denk trouwens dat het vooral een suikerverslaving is bij mij, is er iemand die ervaring heeft in het ‘afkicken’ daarvan?

Ik herken het heel erg.
Voordat ik serieus begin met afvallen ging ik iedere dag naar de winkel. Dan kocht ik een zak chips, pak koekjes en zak snoepjes. Ik had een constant hongergevoel en een soort ‘hunkering’ naar suiker en zoetigheid. Ook al had ik voor het avondeten een zak chips op ging mijn avondeten zo naar binnn met nog ijs na. En later op de avond zat ik weer aan de zak snoepjes. Verschrikkelijk vond ik het en wat haatte ik mezelf.
Uiteindelijk ben ik met behulp van acupunctuur bezig om af te vallen. De avond dat ik er naartoe moest had ik alweer een zak chips leeggegeten.
Toen ik daar 's avonds was kreeg ik te horen dat ik naast de behandeling ook geen suiker meer mocht eten als chips, gebak, vlaai, snoepjes, koekjes en nog veel meer niet.

Op dat moment besloot ik gewoon om de knop volledig om te zetten en sinds die avond heb ik geen chips of koekjes of snoepjes aangeraakt.
De acupunctuur zorgde ervoor dat ik minder zin had in suikers, en dit merkte ik ook wel. Maar nog steeds had ik lekkere honger wn was ik vaak chagerijnig omdat ik niet kon eten waar ik écht zin in had, of dat familie en vrienden om me heen allemaal dingen naar binnen aan het werken waren.

Uiteindelijk ben ik dolblij dat ik die knop heb kunnen omzetten. Als ik honger tussendoor heb pak ik een boterham met mager beleg of een pakje crackers. Ook at ik veel fruit (totdat ik last kreeg van allergieen) en hielp meer water drinken. Er zijn momenten dat ik nog in de snoepkast thuis kijk en dan bij mezelf denk:’ is het dit echt waard?’ ‘Wil ik eten om me beter te voelen of omdat ik daadwerkelijk honger heb?’ En als ik me bedenk daadwerkelijk honger heb maak/pak ik me iets gezonds en probeer ik daar zo lang mogelijk mee te doen!

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt!

Dankjewel!

Ik denk inderdaad dat het toch een kwestie is van in één keer de knop omzetten en afkicken ja. Ik ben er eens op gaan googlen en lees zo hier en daar dat je na een week al redelijk goed afgekickt bent van de suikers. Dat zou bij mij een boel verklaren want ik hou het dus bij geen enkele poging die hele week vol. Dus ik moet er eens voor zorgen dat ik nu minstens een week doorga met het gezonde.
Ik begin per direct nu en dan hopen dat het lukt.

Is het misschien een gewoonte geworden? Dat merkte ik bij mezelf, ik was aan eetmomenten gewend en dan krijg je honger terwijl je het niet hebt, snapje? Het duurt een paar weken om een gewoonte te doorbreken en je nieuwe aan te leren maar het is het waard!

Als je gezonde dingen gaat eten krijg je steeds minder trek in troep. Waar ik tot een maand geleden elke week wel burger king kon eten uit school moet ik er nu echt niet aan denken.

Gezonde dingen kunnen ook lekker zijn; havermoutkoekjes, bakje gemengd fruit, yoghurt of kwark met fruit, komkommer met een kwark-knoflook dipje, rijstewafels(snack a jacks of zelf gesmeerd).

Probeer deze regel aan te houden:
Heb je honger? Wil je fruit of groente eten?
Nee? Dan heb je ook geen honger. Geen honger = niet eten.

Het werkt echt maar je moet hem wel steeds herhalen.

Onderschat jezelf ook vooral niet, denk niet van te voren dat je iets niet kan. Wil je jezelf echt confronteren ga dan met je zak chips naakt voor de spiegel en eet 'm op terwijl je naar jezelf kijkt. Ik zag die in een quote op instagram en denk dat die heel goed zal werken, al is het denk ik niet leuk.

Sport ook! Je gaat je lekkerder in je vel voelen en gaat jezelf daardoor een gezonder leven gunnen.

Wat ik nu merk en wat je ook zult merken in het begin is dat je dat hongergevoel blijft houden (de eerste week/ paar weken) Probeer het zo lang mogelijk uit te stellen door een stuk fruit of een vers sapje tussendoor te nemen (tenzij je natuurlijk echt honger hebt!) na een tijdje zul je het grote verschil merken tussen lekkere honger hebben en gewoon honger hebben. Ook merk je dat je na een tijdje sneller vol zult zitten

Wat ook helpt is om aan je ouders te vragen om geen snoep etc te kopen die jij lust, óf het goed verbergen. Daarnaast ook zo weinig mogelijk/ geen geld op zak hebben als je naar/langs de winkel loopt. Probeer daarnaast ook zo lang mogelijk te genieten van je ‘goede’ ontbijt/lunch/diner en echt goed kauwen!

Ik ken het… Helaas :’) Lekker eten is gewoon zo verslavend en naja vind maar eens iets ter vervanging…

Soms dan zit ik thuis en dan heb ik gewoon ergens zin in en dan pak ik koekjes en daarna heb ik weer trek en ja dat gaat zo door. Maar dat gevoel wat je er na hebt is zo kut. Zo van, he alweer niet gelukt.

Niks in huis halen gaat helaas niet, ik woon gewoon nog thuis dus het moet er wel zijn voor de rest van het gezin zegmaar.

Maar ik denk inderdaad dat ik echt door zo’n punt heen moet ja. Wel erg lastig :c Merk ook dat hoe meer ik ga eten hoe groter die behoefte ook blijft de dagen erna en dat blijft dan maar erger worden.

Ik herken het ook wel ja, alleen heb ik er niet altijd last van…
Het is bij mij echt in fases. Ik blijf dan maar eten terwijl ik al lang misselijk ben, heel rot is dat. Maar ik zou niet weten hoe je er vanaf komt. Misschien eens langs je huisarts?

Wat betekent trouwens je onderschrift?haha
Ik zag je al eerder voorbij komen in verschillende topics en toen was het -5.0