Verslaafd aan chips

Het probleem
Ondanks dat ik de afgelopen twee jaar een flinke dosis zelfvertrouwen heb opgebouwd, blijft eten voor mij een lastig stuk; en dan met name chips. De verleiding om ‘s avonds een zak chips open te trekken is zo groot dat ik soms in pyjama nog op de fiets stap naar de supermarkt. Ook als het al 21:00 is. Vaak koop ik dan ook nog iets anders. Zo van: dan weet niemand dat ik speciaal voor chips naar de winkel ben gegaan… schaamte…

Als ik er over begin
Wanneer ik hier over begin, merk ik dat mensen al gauw reageren met sussende woorden. Zo van: het is toch helemaal niet zo erg dat je af en toe lekker geniet? Je bent helemaal niet dik, dus dan is het toch niet erg?
Allereerst is het sowieso niet erg om dik te zijn. Dat is ook niet waar dit om gaat en toch denken mensen dat al gauw. Dikke mensen zijn mooi, net als dunne. Iedereen is mooi op zijn of haar eigen manier. Het maakt niet uit welke vorm of kleur je hebt.
Ten tweede gaat het in mijn geval niet meer om genieten… ik merk dat ik afhankelijk ben. Het lijkt wel of mensen het er liever niet over hebben, omdat ik een ‘gevoelig’ onderwerp aankaart. Er wordt al gauw geïnsinueerd dat ik een probleem van iets onbelangrijks maak.

Mijn vraag
Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen of zoiets hebben meegemaakt. Het lijkt me super fijn om lotgenoten te spreken of fijne tips te krijgen. Tips als “eet een komkommer” enz. helpen niet echt, dus ik ben benieuwd of er andere ideeen zijn. Alles is welkom <3

Bij mij helpt het om het gewoon niet in huis te halen. Maarja, dat wordt wel lastig als je er zelfs voor in je pyjama voor naar de supermarkt racet om 21:00 's avonds :laughing:.

Misschien helpt het om te denken dat je weer onnodig geld uitgeeft, je het niet per se eet omdat je honger hebt maar gewoon lekkere trek, je bent weer een tijdje onderweg alleen voor die chips… Probeer van te voren nadelen te bedenken. Misschien helpt zoiets?

1 like

Ja thanks!

Ik probeer ook echt die nadelen te onthouden idd. Toch merk ik wel dat als dat “signaal” er eenmaal is ik mezelf echt niet kan inhouden en dan op zoek ga naar redenen waarom het wel mag.

Bijvoorbeeld: het mag want ik had een drukke dag of het mag want ik ben ongesteld… enzovoort.

Hi! Zelf nooit meegemaakt, maar kan het me wel voorstellen. Love chips :upside_down_face:

Hier wat ideetjes:

• Misschien dat je er een gezonde saus bij kan maken (Bijvoorbeeld met avocado). Er zijn genoeg verschillende gezonde sausrecepten voor bij chips. En nee de verslaving gaat hierdoor niet weg, maar wellicht dat je je ‘zelfvertrouwen’ toch wat kan boosten omdat je het compenseert met iets gezonds:)
    Ik maak zelf regelmatig een saus met avocado, tomaat, creme fraiche en kaas: heerlijkkk.

• Ooit toastjes gegeten? Vast wel. Misschien ook een goeie vervanger. Kan ook van alles op.

• Je hebt ook recepten voor (gezonde) chips die je zelf kunt maken. Bijvoorbeeld met zoete aardappel. Misschien is het leuk om een keer zelf chips te maken ipv het halen. Dan heb je iets gezonders en ben je ook lekker bezig.

• Bananenchips zijn trouwens ook lekker. Ken je die?

• Misschien helpt het om, als je zin in chips hebt, in de avond een schaaltje te vullen en daarna de zak ‘onbereikbaar’ maken. Gewoon even hoog op de kast leggen zodat je er ‘lastiger’ bij kan. Probeer dat als doel te stellen, bijvoorbeeld: 1 schaaltje deze avond.

• Als je de vervangers die ik heb genoemd niets vind, kan je opzoek gaan naar een andere vervanger. Er zijn er zoveel!

Je hoeft je trouwens helemaal niet te schamen voor dat je chips haalt! Zelf ben ik daar juist trots op, als ik paar zakken chips en flessen cola haal whahaha:) Probeer jezelf te vertellen, als je het haalt, dat je jezelf alleen maar blij maakt en dat is het allerbelangrijkste wat er kan zijn. Ennnn je fietst wel lekker naar de supermarkt en terug in de buitenlucht.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips.
xx agape

Ga naar de huisarts. Volgens mij heb je een eetstoornis.

1 like

Ik heb soms de neiging om allemaal ongezonde dingen en dingen voor mijzelf te halen. Ik koop soms zo ontzettend veel. Bij mij helpt het om al het geld in een kistje te doen achter slot en grendel.

Probeer zeer langzaam af te bouwen misschien? Aangezien gewonn stoppen niet lukt. Of geef jezelf elke dag een hoeveelheid?