Verschrikkelijke collega.

Hello.

Ik werk sinds 3 weken bij Albert Heijn en heb het ontzettend naar m’n zin. De meeste collega’s zijn heel aardig en gezellig, behalve een.
Ze is al wat ouder (in de 60 denk ik) en zeurt over alle andere collega’s uit ons team. Dit is niet goed, dat is niet goed. Naar die moet ik maar niet luisteren want de dingen die ze zegt zijn toch niet waar en ga zo maar door.
Ik heb het laten gaan, maar ze heeft nu iets gezegd wat me enorm pissig maakt. De moeder van een collega is -zoals de meeste zullen weten- twee weken geleden overleden. Ik neem dus vooral zijn tijden over. Maar nu zei ze van de week over hem; hij moet gewoon weer komen werken want thuis zitten helpt ook niet.
Ik dacht dus; niet reageren, niet reageren. En dat lukte redelijk, tot een vriendin zei wat ze vanochtend zei. ‘Hij moet blij zijn dat hij z’n vader en zus nog heeft.’
Dit is voor mij echt de druppel, dit kun je niet maken! Ik ben dus echt ontzettend boos. Ik spreek die jongen dagelijks en leef echt met hem mee. Dit doet mij zelfs pijn.

Iemand die tips heeft om hiermee om te gaan? Als ze zoiets volgende keer tegen mij zegt word ik echt laaiend, maar ik zit nog in m’n proeftijd, dus misschien niet zo’n goed idee.

Gewoon negeren. Er op ingaan maakt het alleen maar erger.

Ik denk dat die vrouw gewoon een beetje een aparte manier van denken heeft. Als ze zo zeurt over collega’s vindt ze misschien het werk zelf niet zo leuk, en daar zou ik me dan verder oko niks van aantrekken.

En wat ze zegt over die jongen… dat komt natuurlijk heel gemeen over, maar misschien bedoeld ze het niet zo. Want hij moet ook zn leven weer oppakken zeg maar, hij moet ook weer zn dagelijkse dingen gaan doen, hoe moeilijk het ook is. En nou is het natuurlijk niet aan haar om daar over te praten en te oordelen, maar ik denk echt dat ze het niet zo slecht bedoeld. En over die opmerking dat hij blij moet zijn dat hij zn vader en zus nog heeft… je weet natuurlijk niet in wat voor contest dat gebruikt is?

Inderdaad. En iedereen heeft verschillende meningen.

waarschijnlijk heeft ze zelf gewoon een zwaar saai en oninteressant leven dat ze zich zo met andere bezig houdt. Ik snap heel goed dat je boos bent, maar het beste is om haar te negeren, hoe moeilijk dat ook is…

Ja maar hallo? Ik vind echt dat dat wijf wel moet weten dat ze d’r bek moet houden, anders houdt 't nooit op!

Dus; wat wil je doen dan? Zeggen dat ze haar mond moet houden? Succes.
Er wordt hier toch gevraagd om tips, we geven er een aantal, gewoon gebaseerd op wat we zelf misschien zouden doen in zo’n situatie.
Ik zou anders misschien zeggen dat ik het gewoon niet mee eens ben met wat zij zegt. Maar dat iedereen daarbij wel gewoon zijn eigen mening heeft en iedereen dingen op zijn eigen manier oplost of ermee omgaat.

kaart bij haar aan dat je dit het niet prettig vind wat ze gezegd heeft en dat ze zelfs jou er boos/verdrietig over maakt.
als je dit op een normale manier zal brengen en zij een normaal fatsoenlijk persoon is, zal ze er heus wel wat rekening mee houden.

verder kun je er niet zoveel want dit is echt haar mening, dus naar je leidinggevende gaan lijkt me wat te ver gaan.

Ik zou die collega er toch op aanspreken dat ze het niet kan maken dit te zeggen.
Dit ook kwetsetend is voor jullie als naaste collega’s om haar dat zo te horen zeggen.
Of vertel het tegen iemand die jullie leidt. Of iemand die hoger staat.
Geroddel op de werkvloer is not done.

Afstand houden van haar.

Ik denk dat je haar best kan zeggen dat je vind dat ze dat niet hoort te zeggen maar eigenlijk denk ik dat met zo’n iemand het toch geen zin heeft. Zij is al zo lang wie zij is dat jij er echt weinig aan kunt veranderen. Persoonlijk zou ik gaan voor lekker negeren.

Ik zou haar negeren. Ik had, toen ik nog bij de Drik van den Broek werkte, ook diverse collega’s die zo reageerde, die het wel beter wisten, alleen maar konden vertellen wat ik fout deed in plaats van wat ik goed deed.

Ik zou het vooral negeren. Sta erboven, jij weet wel beter. Het klinkt makkelijker dan het is. En anders sta je erboven, en vertel je gewoon wat JIJ ervan vindt. En dat zij niet zomaar zo over iemand kan praten zonder dat ze weet hoe de situatie precies in elkaar steekt. Wie weet was de moeder van die jongen al ernstig ziek, was het plotseling, is de thuissituatie niet optimaal. Hij zal zijn leven opnieuw op de rit moeten zien te krijgen.
Je moeder verliezen is niet niks! Daar dien je niet zo over te praten.

Ik vind ook dat ze moet weten hoe onbeleefd en onbeschoft ze zich gedraagt.
Maar je moet niet boos of kwaad reageren anders loopt alles uit de hand (been there)

Kaart t aan bij je baas… doe ik zo vaaak en ook ik werk bij AH

Laten merken dat je het erg vervelend vindt en vragen of ze in het vervolg beter kan letten op de dingen die ze zegt.

Dit soort collega’s zul je in je verdere leven waarschijnlijk nog veel vaker tegen gaan komen…
Je zult moeten proberen dit soort dingen te negeren, en je kunt het eventueel aankaarten bij je leidinggevende als dit soort dingen vaker voorkomen.