Verschil Universiteit Maastricht en Universiteit Tilburg

Halloo!

ik wil graag gaan studeren volgend jaar (International Business Administration/International Business), maar ik ben er nog niet uit of ik dit in Tilburg of in Maastricht wil doen.
Nou is het zo dat in Tilburg een ‘normale’ manier van lesgeven is en dat ze in Maastricht ‘probleem gericht’ lesgeven maar wat houdt dit precies in? Heeft iemand ervaringen op dit gebied?
Is er verder iemand die aan de uni van Tilburg of Maastricht studeert/heeft gestudeerd en wat zijn jouw ervaringen?
Let me know! :fu:

X

Ik studeer aan de universiteit van Tilburg, en vind de campus erg fijn en voel me er welkom. Ook wordt er veel gedaan en georganiseerd voor studenten :slightly_smiling_face: alles is goed geregeld en verzorgd vind ik. Met jouw studie heb ik geen ervaring

Afgelopen woensdag ben ik ook even wezen kijken op de Universiteit van Tilburg en ik vond het er ook gezellig (vooral de ‘studieruimtes’ hihi) maar al mijn vriendinnen gaan weer naar Maastricht pff. Wat een moeilijke keuze zeg! En dan heb je ook nog dat ‘aparte’ onderwijs in Maastricht waar ik niks van snap dus ik hoop dat iemand mij het even goed kan uitleggen!

ups!

Ik weet niks van de uni’s, sorry, maar ik wil wel even tegen je zeggen dat het heel belangrijk is dat je die studie en universiteit voor jezelf kiest! Dus niet ergens heengaan omdat al je vriendinnen daar ook heen gaan, harde waarheid: jullie groeien toch uit elkaar en dan heb je jezelf ermee als je op een universiteit zit die je minder leuk vindt dan een ander.

er zullen toch vast meiden zijn die op de uni van Tilburg of Maastricht studeren? haha!

Geen idee, maar in Tilburg wonen in elk geval de leukste mensen :grin:

Daar ben ik me heeeeeel goed van bewust maar toch bedankt!
Ook zonder mee te rekenen waar mijn vriendinnen naartoe gaan, weet ik niet wat ik moet kiezen. Tilburg is voor mij dichterbij dus dan hoef ik meteen op kamers maar op een gegeven moment ga je toch op kamers en Maastricht is een leukere stad, *zucht*.

Maar is er iemand die mij meer kan vertellen over het systeem van lesgeven in Maastricht?

upa

Ik ga naar Maastricht dit jaar hoop ik! ik ben vorig jaar naar een verdiepingsdag geweest en ik denk dat er vooral in groepjes wordt gewerkt. ook is het meer zelfstudie dan naar de uni gaan, bijv. bij de studie die ik wil, european studies, hoef je geloof ik maar ong. 10 uur per week op de uni te zijn als ik het goed begreep…

Ik studeer in Tilburg, ik vind het echt een hele gezellige en leuke universiteit. En een groot voordeel dat het gewoon één (leuke) campus is, wat de meeste universiteiten in Nederland toch niet echt hebben. (Maastricht ben ik niet geweest. ;p)
En ik doe ook die studie, alleen dan de Nederlandse variant. Ik heb voor Tilburg gekozen om bovengenoemde reden, en omdat de Economische studies in Tilburg natuurlijk hartstikke goed aangeschreven staan. (:

Maar als je twijfelt tussen die twee, zou ik eens bij allebei gaan proefstuderen/meelopen. Dan merk je ook vanzelf wat je van de verschillende manieren van onderwijs vindt (al vraag ik me af hoe verschillend die zijn) en wat je zelf het fijnst vindt!

Bedankt voor jullie reacties en Tilburg staat inderdaad goed aangeschreven!

ups

ups

-

Ik woon nu al een tijdje in Tilburg, vind het een hele leuk stad waar je je heel snel thuisvoelt. Ik weet niks van de universiteit in Tilburg, ben er nog nooit geweest.
Maar Tilburg is een gezellige stad met in de zomer veel te doen.

Dus ik zou voor Tilburg gaan. xD
maar daarentegen, ik weet ook niks van maastricht,

Toch bedankt voor je reactie!

Zijn er nog studenten uit Maastricht?

up

ik neem aan dat je bedoeld dat ze in Maastricht met het PGO (probleem gestuurd onderwijs) werken. Hierbij krijg je een casus en die moet je met de rest van je groep (ong 12 mensen) gaan uitwerken, hieruit haal je dus je probleem en de oplossingen etc hiervoor. Zelf studeer ik ook in Maastricht maar dan verloskunde (HBO) en wij werken hier ook mee. Tot nu toe vind ik het echt heel fijn werken!

Dat is inderdaad wat ik bedoelde! Betekent dit ook dat je meer contacturen hebt of juist minder, maar dat je dan meer zelfstandig (= in groepjes) moet werken?