verschil tussen scholen in Belgie en Nederland

Nou, ik woon in Belgie :slightly_smiling_face:
En ik zit op een katholieke school, MET uniform ö
Dat uniform is donkerblauw… Soms is het saai, maar je wordt dat wel gewoon :wink:
Bij ons zijn ze dus zeer streng op kledij, de rok is een hand boven de knie, een nette blouse en de juist kleuren…

Bij ons (ook NL) mag je niet roken hoor, alleen de bovenbouw (klas 4,5,6) en alleen op 't plein achter de school.

wij mogen niet roken, alleen buiten de schoolpoorten,
Wij mogen ook geen gsm gebruiken in de school, geen ipods, camera’s, sinds dit jaar is er ook verbod gekomen op het maken van foto’s in de school =s
wij mogen ook alleen maar buiten als je een ‘middagpas’ hebt, alleen vanaf het 5de jaar moet je toestemming hebben van je ouders en dan mag je elke middag buiten.

Mijn school is niet zo streng hoor… Wij mogen natuurlijk ook geen naveltopjes dragen en dat begrijp ik wel. Maar voor de rest mogen wij alles en we hebben kluisjes voor onze boeken in weg te bergen.
We mogen ook onze gsm gebruiken, maar niet in de les. Ipod, camera’s mogen we ook. Roken mag alleen buiten school, maar iedereen mag buiten als ze een buitenpas hebben.
Ik ben trouwens van België en zit in een katholieke school

Wees maar zeker, belgische scholen lijken soms op een gevangenis

wow,ik vind het best raar dat je mag roken op school.
Er waren hier een paar maanden geleden enkele studenten van Nederland met een uitwisseling.
Ik liep achter één van die jongens,stak hij doodleuk een sigaret op in het midden van de school.
ik dacht ‘dudeeee,wat doe je nou.’

En van die boeken,dat valt best wel mee.
In het vijfde en zesde krijg je toch bijna geen boeken meer,maar moet je zelf alles opschrijven.
Dus iedereen loopt hier met zo’n mini dakine ding.
Die met de mega eastpack boekentassen zijn meestal de eerstejaars…

Maar mijn school is gesplitst dus daar heb ik geen last van.
het eerste,tweede en derde jaar heeft een ander gebouw een paar straten verder

bwa,mijn school valt best wel mee hoor!
oke er is één oude mollige vrouw die steeds kritiek heeft op korte rokjes maar ik ontwijk die vrouw best goed haha.
De twee laatste jaren mogen enkel buiten eten. ja dat valt tegen
Uniformen zijn ook zeldzaam in België he…

En dingen zoals gsm gebruiken,rokjes tot één hand boven de knie aandoen,niet roken,… die kan je ook gewoon niet naleven,ze doen niet veel als je één van die dingen wel doet bij ons.

Hmm, ik denk dat dat heel erg aan de school ligt. Er zijn denk ik in Nederland alleen minder strenge scholen. Ik ken ook wel iemand die op een extreem strenge school zit, ik ging een keer in de zomer mee (ik had toen een keer geen polo maar een hemdje aan met een heel dun doorschijnend vest) en ik werd eruit geschopt ¬¬ Voor de rest had ik gewoon een rok tot rond mijn knieën (niet kort). Maar bij ons op school doen ze niet zo moeilijk met kleding, niks aanstootgevend of petten. En ik geloof dat er voor de leraren wel iets strengere eisen zijn, hoewel bij één de insnee soms iets te diep is, ik heb er een keer iets over gezegd bij mijn wiskunde docente die het weer tegen haar zei :stuck_out_tongue: Het is niet zo fijn werken als je de halve borst/bh van de gene voor je kunt zien (zelfs als je er niet op let).

nja bij ons kunnen sommige leerkrachten egt flippen als je een regel overtreed maja =p,

hier soms ook,lang leve gekke leerkrachten.
Waar ga jij naar school ? Lijkt me daar streng

bij ons op school is er ook zu een stomme regel, dat je niet mag kussen en handjes vasthouden !
persoonlijk vind ik dat erover!
maar eiglijk is er weinig volk dat zich daar aan houd =p, ik denk dat de leerkrachten het opgegeven hebben om daar opmerkingen over te maken ^^

wow doet iedereen hier boeken in haar kluisje?
ik heb ook wel een kluisje op school, maar doe er nooit boeken in, vind ik veel te onhandig ;o

hahaha,ja dat mag bij ons normaal ook niet.
Daar hou ik me dus echt niet aan,komop.

Ik weet nog dat er zo’n koppeltje stond te kussen,kwam die non van het secertariaat ertussen met haar paraplutje.

Ik heb zelfs vergeleken met andere scholen in NL een super chille school.
Je mag gewoon roken (heel grappig als die bruggers dan stiekem in een hoekje gaan staan en 1 sigaret met zijn vieren delen).
Je mag eten en drinken in de klas.
Je kan makkelijk spijbelen (dat is wel heel dom van de school).
In veel lessen zeggen ze er niks van dat je ondertussen gewoon met je mobiel bezig bent.
Je kan in veel lessen gewoon weglopen en 20 minuten wegblijven.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik wist niet van Belgische scholen zo streng waren!

ja idd, bij mij op school loopt er ook zo een wijf rond, als er volgens haar nog maar een koppeltje te dicht bij elkaar staat dan zie je ze daar hene vliegen niet normaal en dan begint ze te preken over het schoolregelement enal, of zoals jij zee met haar paraplu ertussen -.- xp

-

Huh, wat is dat nou voor rare regel??
Ik vind dat ze zich daar niet mee mogen bemoeien…

Nou het is echt niet chill (geloof me) als er elke dag een zoenend stel voor je kluis staat.

wauw jullie hebben echt een chille school =o,
wij mogen geneens naar het wc onder de lessen, en als je dan betrapt word met je gsm in de klas mag je die inleveren tot het einde van de dag =s, eten en drinken mag ook niet bij ons =s

Ja okee. Maar in denk niet dat je halve school staat te zoenen op school…