verschil tussen scholen in Belgie en Nederland

hoi,
Ik woon in Belgie en ik vroeg me af hoe de scholen in nederland zijn?
Bij ons zijn de scholen redelijk streng, bij ons zeggen we gewoon ’ 1 ste leerjaar, 2de leerjaar, …’ en dan ’ 1ste middelbaar, 2de middelbaar,… 'hoe zit dat bij jullie, wanneer hebben jullien vakanties en hoelang enzu

Kzou het heel tof vinden om er wat meer over te weten ^^
( khoop dat dit niet te stom overkomt =p)

Qua vakanties hebben jullie gewoon standaard in een bepaalde periode vakantie, bij ons verschilt dat per jaar, per regio.

Ook ligt het weer per school of ze streng zijn of niet. Een zwaar-christelijke/gereformeerde school is veel strenger dan een openbare school bijvoorbeeld.

Qua inhoud van de opleidingen ligt er ook nog wel wat verschil, als ik dat elke keer goed begrijp van een vriend van mij.

Ik snap nooit waarom belgen altijd zo’n mega dikke tas hebben. Hebben jullie geen kluis?

Bij ons is het veel soepeler qua kleding enzo, ik had eens een uitwisseling met belgië, en die meisjes mochten geen grote oorringen, korte rokjes of hempjes aan… dat mogen wij wel…

alleen in het middelbaar hebben sommige scholen een kluis.

@girliez waar woon je in belgië?

Wij zeggen (over het middelbaar) eerste klas, tweede klas etc. Verder mag ik (ik zit op een christelijke school) bijna alles wel aan, behalve naveltruitjes / megaakorte rokjes (waarbij je bijna geen rokje aan hebt zeg maar) en strapless topjes & spagettitopjes, al wordt deze in de zomer niet erg streng nageleeft…
Over het algemeen hebben wij 1 week herfstvakantie, 2 weken kerstvakantie, 1 week voorjaarsvakantie en 1 week meivakantie.
Verder weet ik niet wat de verschillen zijn… Ik weet niet hoe het er in jouw school aan toe gaat haha

Als ik de verhalen hier af en toe lees lijkt het wel alsof de Belgische scholen een stuk strenger zijn. b.v. qua kledingvoorschriften&gedrag.

Volgens mij werd er wel moeilijk gedaan over naveltruitjes bij ons op school. Wat ik nergens op vind slaan, zelfs al draag ik ze niet. Ik woon zelf in Nederland als dat nog niet duidelijk was.

ja want op de basisschool heb je toch helemaal geen kluis nodig?

Ik ben van België
en ik heb geen kluis op school.
Daarom dat jullie altijd van die handtasjes als schooltas gebruiken.
Als ik dat zou doen,zou mijn arm eraf vallen na een hele dag :grinning_face_with_smiling_eyes:

Mogen jullie trouwens roken op school?
Wij niet,het vijfde en zesde jaar mag bij ons wel buiten tijdens de middag dus heb je dan de kans.

ja bij ons is het heel streng qua kleding!
wij mogen geen korte rokjes, topjes, geen open ruggen, je schouders moeten helemaal bedekt zijn, je t-schirt mag niet te ver open zijn en je mag je buik niet zien =s
De regels op mijn school zijn heel streng als het op kleding aankomt.

In de buurt van Antwerpen ^^

Ik vond mijn school en scholen in mijn omgeving helemaal niet streng. Vooral niet in de laatste jaren… Mijn school was ook een katholieke, en qua kleding… Eigenlijk mocht je alles wel dragen zolang het maar een beetje deftig was, school is nog altijd geen strand :’) Maar nu ga ik naar Gent, universiteit, en niet ver van me is een middelbare school en ik zie die mensen altijd alleen maar donkerblauw en wit dragen, en bruine schoenen. Vind ik wel een beetje dom dat je niet alle kleuren mag dragen :’)

ik woon in België & bij ons zijn ze niet erg streng qua kleding.

nee wij hebben geen kluisjes, dus je moet elke dag je boeken mee sleuren =s, hahaha daarom hebben wij zu dikke rugzakken =p

Wij mogen wel roken op school. Maar alleen de 3e en 4e klassen.

Je mag bij ons op school wel roken, als het maar buiten is. Maakt niet uit in welke klas je zit! Ik erger me er echt DOOD aan elke dag zitten er eersteklassers de ingang te blokken en heel ‘stoer’ te roken. Sommigen van onze leraren zijn echt superstreng en hun kan je echt niks flikken, maar dat weet je dan ook en dan doe je ook niks. Andere leraren zijn juist het tegenovergestelde, echt geweldig zijn die leraren i love them!

Serieus! Medelijden :’)

Niks persoonlijks, maar ik ben blij dat ik in Nederland woon nu ik dit lees.

Bij ons (NL) mag iedereen gewoon roken ( waardoor de paupermensen uit de 3e klas stoer gaan doen met hun sigaretje ;’) ) Verder heb ik echt medelijden met de mensen uit België : geen kluis! Man, mijn arm zou er afvallen!