Verschil spiegelreflex en digitaal?

Heei. Ik vind foto’s maken echt heel leuk, en ik wil graag een wat professionelere camera. Nou kan ik een Sony digitale camera krijgen met 12x optische zoom, of een spiegelreflex camera. Wat is het verschil? Wat is beter? dankje! x

1. Digitale camera of digitale spiegelreflexcamera?

Er zijn twee soorten digitale camera’s: de compact camera en de digitale spiegelreflexcamera (DSLR). Deze type toestellen kennen enkele overeenkomsten, maar ook veel verschillen. Een groot verschil zit 'm in de lenzen. Bij de DSLR’s heb je de mogelijkheid tot verwisselen van een lens. Je kunt zo je camera aanpassen aan de foto’s die je wil maken. Bijvoorbeeld natuur- of voor sportfoto’s. Bij een compact camera heb je een vaste lens, waarmee je alles moet doen. Je hebt alleen de optische zoom om wat te variëren

Verder kijk je bij een digitale spiegelreflexcamera in feite dwars door je lens via een zoeker. Je ziet daardoor precies wat je fotografeert. Bij een compact camera is het beeld dat je fotografeert geprojecteerd op een lcd-scherm. Dat is minder nauwkeurig. Een digitale spiegelreflexcamera heeft tevens veel meer instelmogelijkheden dan een compact camera. Daardoor zijn ze wel ingewikkelder in de bediening. Het vereist enige interesse in fotografie om foto’s te schieten met een DSLR. De compact camera’s worden wel steeds beter. Tegenwoordig heb je al goede compact camera’s, die nauwelijks onderdoen voor de instapmodellen van spiegelreflexcamera’s.

Bron:
http://www.besteproduct.n…r_de_digitale_camera.html

Inderdaad wat hierboven staat ^^

De kwaliteit vind ik veel mooier en ik vind het ook meer echt fotografie als je door middel van de zoeker foto’s maakt en niet simpelweg op je lcd-schermpje kijkt wat de foto al zal worden. En bovendien, als je fotoshoots wilt gaan doen dan staat een spiegelreflex toch wel veel professioneler :wink:

Ik zou voor de spiegelreflex gaan! Heb er zelf ook een, het is echt een fijn ding.

En weet hoe ik hieraan kwam: Google!
Moet je echt een proberen, fantastisch je kan alles vinden, ik raad het aan iedereen aan!

Als je het verschil niet eens weet zou ik toch eerst maar voor de ‘digitale camera’ gaan (een spiegelreflex kan net zo goed digitaal zijn…)

Eigenlijk ben ik het eens met LisArt, ik denk niet dat je toe bent aan een spiegelreflex :slightly_smiling_face:
In je vorige artikel wou je een spiegelreflex en nu blijkt dat je niet eens weet wat dat nou precies is…
Het beste is om te beginnen met een gewone digitale compact camera, deze zijn vele malen gemakkelijker.
Zeker als je eerst steeds een mobieltje hebt gebruikt.

Haha, dat is echt achterlijke uitleg? :’)
Kwaliteit oke, dat kan nog wel, maar dat is niet eens altijd zo, en meer fotografie omdat je door de zoeker kijkt? Slaat op niks he. En het staat proffesioneler, is al helemaal debiel ><.

haha :’)

Pff ik zeg alleen wat ík vind, niet wat wetenschappelijk vaststaat ofzo!
Omdat dat mijn mening is hoef je die niet meteen helemaal belachelijk te gaan maken hoor!

Ik ben het er wel mee eens hoor, dat het zeker een voordeel heeft dat je door de zoeker kijkt. Bij een compactcamera kijk je tegenwoordig eigenlijk altijd op je schermpje, dat is toch anders.
Maar ik zou inderdaad geen spiegelreflex kopen alleeeen omdat het professioneler staat :stuck_out_tongue: (Zeker niet als je dat niet bent, want zo kom je niet over… (@ TS))