Verschil in lonen tussen België & Nederland

Hee, (sorry als hier al een topic over is, niet gevonden)

ik zat laatst met een belg te praten over lonen. Ik hoorde dat ze daar veel (zwart) werken en dan gemiddeld zo’n ¤8,- per uur verdienen, op 16-jarige leeftijd. Hier in nederland verdien je met die leeftijd gemiddeld rond de ¤4,- per uur. Dat is dus een heel groot verschil!

Nu vraag ik me af, is het echt zo dat je in belgie zoveel verdient & hoe zou dit komen?

Ja dat had ik laatst ook met een belg!
Ik: Ik moet gaan werken.
Hij: Oh, waar werk je?
Ik : Als serveerster bij blahblah.
Hij: Oke, hoeveel verdien je per uur?
Ik; 3,31.
Hij: En je bent 16?
Ik: Ja.
Hij: Wow ik dacht dat 6,75 weinig was voor een vakkenvuller!

Uh ja.

Ons land scoort wel hoog qua zwartwerk… Maar ja, je hebt hier ook gewoon jobs die vijf euro betaald worden ofzo hoor. Dat verschilt gewoon van job tot job.

En als wij al meer betaald worden ligt dat dan waarschijnlijk aan het zwartwerk en gewoon aan andere politieke structuren.

-

ik vind 6,50 ook veel hoor, voor 16 jaar:P

In een bakkerij verdien je dan ook minder dan in een restaurant. In België verdien je ook ong. 6.5 in een bakkerij hoor.

Ja dat klopt, maar bij ons als je dan 5,- per uur krijgt en je bent 15/16 jaar is dat best wel veel! En in belgie is het best veel als je 10,- per uur krijgt! Dat is het dubbele:|

belgië is gewoon duurder, dat compenseert

Ik ben 15 en verdien echt minimum van het minimum XD.
2,65 per uur …

Goh, dat weet ik niet hoor. Misschien op sommige vlakken, maar op het gebied van studies en sociale zekerheid hebben wij het hier best goed. (En dat is een eufemisme)

Nou, dat valt dus ook zwaar mee. Ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die in belgie gaan wonen, daar zijn de huizen enzo ook goedkoper! De rest is ook net duurder ofzo, iig niet dat het opmerkelijk is…

-

-

Ja oke, ik begrijp wel dat die daarvoor niet hun bed uit zouden komen:P! Ik werk gedeeltelijk zwart, verdien 4,- per uur en ben 15 (maar heb net loonsopslag gehad, hoor eigenlijk 3,5 te verdienen). Dus als je hier (gedeeltelijk) zwart werkt, verdien je nog niet eens veel meer.

Oke, dat begrijp ik wel! Wel lullig als ze zo doen, alleen omdat je dan zwart werkt…

op andere vlakken, ik ken namelijk een stel dat een maal in de maand naar nederland rijdt en daar hun inkopen doen

wel chill als je 6,50 verdient als 16-jarige! Ik ben achttien en verdien bruto net 6 euro… bij de kassa dan. van de appieheijn. xD Ahja en als je in belgië meer krijgt dan mogen ze terecht blij zijn:)

Het is niet omdat je meer verdient in België dat ze meer zwart werken.
Ik ben 17 en ik verdiende 11,23 per uur mét contract en dus niet in het zwart en van mijn vriendinnen werkt er ook niemand in het zwart hoor.

Ik werkte als schoonmaker in de maand juli, een gewone studentenjob dus.

Qua studies, rijbewijs en openbaar vervoer is het in België ook een stuk goedkoper dan in Nederland.

-

Maar in de horeca wordt er inderdaad wel meer in het zwart gewerkt denk ik.

ik vind 't schandalig, ik wil ook zoveel verdienen:P