Verschil HBO/WO

Ik moet 4 januari mijn voorlopige profiel keuze inleveren, en ik wil graag een E&M profiel gaan doen.
Nu moet ik van mijn vader uitzoeken wat het verschil is tussen een HBO opleiding en een WO opleiding (de economische kant dus) en dan vooral of ik er meer voor nodig zou hebben. Het enige dat ik kan vinden is dat in het WO het werktempo hoger ligt en dat het theoretischer is enz. maar ik moet dus vooral de verschillen weten qua toelating.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

doe je havo of vwo?

De verschillen qua toelating kun je vinden op websites van hogescholen en universiteiten, staat bij de opleidingen

Hoe bedoel je precies ‘qua toelating’? Voor wo moet je vwo gedaan hebben, voor hbo havo, maar da’s nogal logisch. En verder verschilt het heel erg per opleiding wat de eisen zijn. Dan kun je beter specifiek gaan zoeken naar opleidingen die je interesseren en daar kijken wat de eisen zijn en of er bijvoorbeeld een loting is.

o sorry, beetje dom om dat niet te melden ik doe vwo

Dit

Ik doe zelf WO rechtsgeleerdheid… Volgens vriendinnen die op hbo hebben gezeten is het verschil best wel groot, qua werklast, que diepgang en qua niveau, maar dat gaat dan wel over de opleiding rechten…

WO is echt heel anders, niet alleen het niveau, de toelatingseisen, etc. Maar ook qua instelling van de mensen, de docenten en je omgeving. Er wordt heel erg veel van je verwacht, zelfstandigheid misschien nog wel het meest… Dat moet je ook maar kunnen. :slightly_smiling_face:

Op websites van universiteiten (iig op de website van de Universiteit van Tilburg) staat precies beschreven wat het verschil is tussen WO en HBO…

Toelatingseisen verschillen per opleiding, niet per niveau.

ik heb hbo gedaan en nouja het is nou niet zo dat je daar extreem veel praktijk doet en bij wo nog minder… want vooral qua economische en wiskundige kanten is het ook gewoon theoretisch. maar ik denk dat je bij wo net iets dieper op de stof in gaat, ook heb je een paar keer per week college in een grote zaal en op hbo heb je gewoon een week vol met lessen, wo wordt je dus meer op jezelf gelaten.
Toelatingseisen: niet alle opleidingen hebben van die strenge eisen hoor, als jij economie wilt doen moet je waarschijnlijk gewoon een E&M pakket hebben maar N&G of N&T kan ook met economie of m&o als bijvak tenminste deze combinaties ben ik vaak op zulke sites tegengekomen. maar dit kun je heel makkelijk vinden op de site van de opleidingen zelf daar staat het als het goed is gewoon vermeld. tenminste bij de hbo opleidingen is dat wel zo.

Ik studeer zelf Economie aan de Universiteit van Tilburg, dat is eigenlijk de universiteit met de meeste Economische opleidingen en hij staat ook het beste aangeschreven voor de economische richtingen. Ik zou dus daar eens op de site kijken om informatie in te winnen over economische WO-opleidingen! En zoals iemand hierboven al zei, daar staat ook precies het verschil tussen hbo en wo beschreven.

Verder hoef je je met vwo E&M om de toelatingseisen geen zorgen te maken, daar kan je gewoon zo mee naar een economische opleiding, of het nou WO of hbo is. Als je dus zoiets wil gaan doen zou ik dat profiel gewoon kiezen en dan kan je daarna uit gaan zoeken welke opleiding je precies wil gaan doen en op welk niveau (:

Verder is qua Economische opleidingen het grootste verschil dat het tempo op het WO hoger ligt en dat we dieper op de stof in gaan dan op het hbo. Het is bij een economische opleiding gelukkig niet zo dat het alleen maar theorie is op de universiteit!

oke, bedankt iedereen :slightly_smiling_face:

Je doet toch vwo? dan ga je toch gewoon studeren? waarom zou je dan een niveau lager iets gaan doen als je wo gewoon kan? het is gewoon een feit dat je veel meer kan met een universitaire onderscheiding.

Ik doe ook VWO, maar misschien ga ik toch wel HBO doen want daar zijn veel meer/leukere opleidingen. Dat kan toch een rede zijn?

o, sorry! ik dacht dat je bij hbo en wo wel ongeveer de zelfde richtingen hebt maar dat wo een niveau hoger was.