Verprutste stofwisseling herstellen.

Door het volgen van talloze dieeten waaronder recentelijk een proteinedieet, is mijn stofwisseling totaal naar de knoppen. Door het gecrash en keer op keer lijnen, I know. Ik heb op internet gelezen dat dit wel te herstellen is, wellicht vanzelf bij het aannemen van een normaal en gevarieerd voedingspatroon? Ik heb echt geen idee, maar vind het wel belangrijk om dit hersteld te krijgen omdat ik mijn gewichtsbeheersing op een meer gezonde manier wil voortzetten. Hebben jullie tips voor me, of iemand die er meer vanaf weet?

In ieder geval niet meer eindeloos verschillende dieeten proberen! Probeer een soort vast voedingspatroon aan te nemen en op gezette tijden te eten, iedere dag weer.
Let er ook op dat je genoeg slaapt; als je minder dan 6uur slaapt is je stofwisseling 20% lager…

Je moet sowieso (als je dat nog niet doet) sporten daarmee verhoog je je stofwisseling er zijn ook voedingsmiddelen die je stofwisseling verhogen (chillipeper) maar als ik jou was zou ik rustig weer eten gaan opbouwen. In 1x heel veel te eten als je stofwisseling laag is gaat mis en duurt wel lang voor dat je alles weer herstelt! Helaas,.

Als je een slechte stofwisseling hebt is het beter om 6-7 kleinere maaltijden te nemen ipv 3 grotere maaltijden. Dus ongeveer om de 2-3 uur iets eten. Zo blijft je stofwisseling bezig en gaat het niet stil liggen.
Zie het maar als een motor, die heeft ook brandstof nodig om te blijven draaien.
Het is beter om dit ook op gezette tijden te doen, zodat het regelmatig word.

Volgens het voedingscentrum hoor je dit ongeveer op een dag te eten:

200gr groente
200gr fruit
200gr aardappelen, rijst, pasta etc.
5-6 sneetjes volkoren brood met halvarine
450ml melkproducten
100gr vleesproducten, ei, vis, vleesvervangers
1 el olie of bakboter
1500-2000ml dranken

Probeer je hier een beetje aan te houden en zorg er voor dat je het goed over de dag verspreid.

Als het echt heel erg is, zou ik trouwens naar een dietiste gaan.

Je kan ook de basislijst aanhouden van proudtobeme om een beeld te krijgen van een gezond en normaal voedingspatroon.
Er zijn 3 verschillende basis lijsten, ik hoop dat je daar iets aan hebt!

Thanks allemaal! Ik sport wel al heel erg veel, maar het proteinedieet bevatte max. 30 g. koolhydraten per dag wat overeenkomt met ca. 3 crackers. Ik zit er sowieso aan te denken om een dietiste in de arm te nemen. Door mijn strenge dieeten waarin ik vrijwel niets mocht hebben, ben ik gaan geloven dat zelfs eten volgens de schijf van 5 etc. ontzettend slecht is. Wellicht dat zij mij er weer bewust van kan maken dat het helemaal niet slecht is:) Het zal even gaan duren, maar ik ga er gewoon aan beginnen en doorzetten. In ieder geval fijn om te weten dat het dus wel op te lossen valt. Thanks guys!

Naar een dietiste gaan is idd wel verstandig! De eerste 4 contacturen worden als het goed is trouwens vergoed door je verzekering. :slightly_smiling_face:

Misschien een ‘detox’ doen om je stofwisseling te ‘resetten’. Moet je maar een googlen, mn moeder wilde het doen maar dat kan niet ivm haar diabetes.