Verplichte mediation bij scheiding

‘‘De SGP heeft een wetswijziging ingediend om mediation verplicht te stellen bij echtscheidingen, waarbij kinderen betrokken zijn. Die verplichte mediation moet ervoor zorgen dat partners, onder professionele begeleiding, samen praten over de gevolgen van de scheiding. In plaats van het voeren van ellenlange procedures bij de rechter. Dat is van groot belang voor het kind, stelt SGP-voorman van der Staaij.’’

Dit was onlangs in het nieuws. De SGP wil ouders die gaan scheiden verplichten tot mediation, om vechtscheidingen te voorkomen.

‘’‘Té vaak wordt een echtscheiding een vechtscheiding. Grote verliezers bij een conflict zijn kinderen. Mediation wordt al ingezet in een deel van de echtscheidingen. Maar juist waar deze bemiddeling het hardst nodig is, wordt er geen gebruik van gemaakt. Met alle drama’s van dien.’’

[b] Wat vinden jullie hiervan?
Zijn jullie voor mediation?
Of vind je dit juist een belachelijk plan?

Ik vraag mij af of het verplichten van mediation wel nut heeft, als beide partijen dit niet willen.
Daarentegen moet ik wel vaak denken aan vechtscheidingen die dramatische gevolgen hebben voor de kinderen, met in het achterhoofd bijvoorbeeld de broertjes Julian en Ruben. Zou mediation in zo’n geval dit hadden kunnen voorkomen? Of lopen vechtscheidingen met mediation ook uit de hand? [/b]

Ik vind het een goed idee. Het kan geen kwaad lijkt me en alleen maar voordelen opleveren.
Zo’n mediator heeft precies in de gaten waar het misgaat, en kan bijsturen vóór het misgaat.

Ja, daar ben ik het inderdaad mee eens. Bedankt voor je reactie!

Ik ben tegen, ik vind niet dat je dingen moet gaan verbieden of verplichten. Er moet altijd een keuze blijven, zeker voor iets dat zo veel geld kost (ik lees op de site van de rijksoverheid dat het zo’n 150 euro per uur kost gemiddeld). Daarbij gaat het bij lang niet alle echtscheidingen mis en kan het naar mijn mening ook averechts gaan werken. Als beide partijen er geen zin in hebben, lijkt het me niet dat er iets zinnigs uit voortkomt.

Ik vind het niet verplicht. Als er al zoveel haat is dat het een vechtscheiding zou worden, heeft mediation echt geen zin. Dat heb ik ten minste uit eigen ervaring gemerkt. Als ouders bereid zijn met elkaar te overleggen doen ze dat ook zonder mediation.

Ik ben voor, maar niet met de voorwaarden die nu worden gesteld. De mediation moet vergoed worden vanuit de regering. En de kinderen betrekken bij het gesprek? Slecht plan! Mening van kinderen vragen absoluut, maar het blijven kinderen. Die horen niet bij volwassen problemen. Kinderen zijn er niet voor om voor de volwassenen de problemen op te lossen.
Ik ben van mening dat iemand gerechtelijk vervolgd mag worden als hij of zij het laat afweten bij het ouderschap. Vanuit mijn stage kom ik veel kinderen tegen die verdriet hebben dat hun vader geen contact meer met ze zoekt of dat ze in een loyaliteitsconflict zitten.

Ik ben tegen, ik heb zelf in een vechtscheiding gezeten. De ruzie’s begonnen toen ik 9 ofzo was. Je voelt je al kut genoeg als kind, en dan komt er een vreemde bij om je gezin te helpen. Ik wilde er echt geen vreemden bij, hoe erg ik het ook vond, maar als er een mediator of wat dan ook bij kwam dan voelde ik me gewoon helemaal slecht en waardeloos omdat mijn familie niet normaal is.

Maar er kunnen ook kinderen zijn die niet zo koppig en eigenwijs zijn als ik en die die hulp wel willen. Maar het moet niet verplicht worden bij elke scheiding, want het kan voor het kind ook erger worden. Ze geven zichzelf al de schuld en als er een vreemde je ouders moet helpen dan voel je je als kind echt waardeloos omdat je het zelf niet kan oplossen.

Hmm nee tegen. Mensen moeten zelf keuzes kunnen maken over hoe ze iets oplossen en daarbij gaat dit gewoon geld kosten die imo beter kan worden gestopt in bijvoorbeeld de zorg.

De kinderen worden niet betrokken bij het gesprek. Het gaat om het belang van de kinderen, maar de mediation vindt alleen plaats tussen de ouders.

Ik vind dit inderdaad echt wel weer een SGP plan inderdaad.

Maar ik denk niet dat je mensen kunt verplichten. Vechtscheidingen zijn het ergste ooit voor een kind maar dit is duur en als mensen echt geen goede wil hebben om er samen uit te komen voor hun kinderen, gaat mediation ook niet helpen denk ik.

Helemaal mee eens.

nee iedereen moet voor zichzelf kunnen bepalen hoe zijn/haar scheiding verloopt.