verplicht werken op koninginnedag?

Ik zou met Koninginnedag met vriendinnen naar Gent gaan, gezellig enzo, maar ik zag dat ik die dag moest werken. Ik kon geen vrij meer nemen dus ik dacht jammer dan, maar nu hoor ik dat ze je helemaal niet zonder te vragen mogen inroosteren op deze feestdag. Dat ik niet verplicht ben om te werken op Koninginnedag. Weet iemand of dit waar is?

Ik weet het niet, maar het lijkt mij nu wel te laat om nog af te zeggen…

Ik zou het niet weten

In mijn cao staat er niets over, en op internet staat dat ik niet verplicht ben om te werken, maar ik weet niet of ze het dan eerst aan mij hadden moeten vragen of ik wel wilde werken.
En het is idd laat om af te zeggen, maar als mijn baas verplicht is mij eerst te vragen of ik wel wíl werken dan, en hij doet dat gewoon niet, dan is het z’n eigen schuld…

Dat had je een paar dagen eerder moeten bedenken lijkt mij, nu kan je er niks meer aan doen.
Maar even ontopic, ze hadden aan m’n zus gevraagd of ze vandaag kon/wilde werken (zij zit achter de kassa bij de ah), maar ze hadden mij niks gevraagd, dus ik ging er soortvan uit dat ik niet hoefde te werken (ik ben vakkenvuller bij de ah). Maarja, ik sta wel gewoon ingeroosterd, van 14 tot 19 zelfs.
But anyway, ik krijg dubbel betaald, en normaal doe ik toch niks met konginginnedag dus ik vind het wel lekker.

Ze hadden het inderdaad wel even aan je mogen vragen. Wat zeggen ze erover als jij dat verteld dan?

Het is inderdaad wel laat, maar ik vind het echt genaaid dat ze mij niks hebben gevraagd. Ik ging er vanuit dat het dan wel verplicht zou zijn om te werken, omdat ik normaal zaterdag ook werk. Ik hoor nu dat ze een andere collega het wél hebben gevraagd of ze wilde werken.
En dan hebben zij misschien nu een probleem als ik nu niet zou komen, maar dan zou dat hun eigen domme schuld zijn toch? Daarom wil ik weten of het in overleg moet, of dat ze mij mogen inroosteren en dat ik er zelf achteraan moet als ik niet wil werken.

krijg je vandaag dubbel betaald??

waar werk je dan? Want dat maakt ook nogal uit denk ik. Als je bijvoorbeeld in de horeca zit dan weet je dat je op dat soort dagen zou moeten kunnen werken…

snap dat je je genaaid voelt ja, waar werk je als ik vragen mag?
ik ben echt blij dat de Only dicht is, anders had ik ook moeten werken :stuck_out_tongue:

ik heb van half acht tot half elf gewerkt, en voor het dubbele uitbetaald gekregen jeeeej

Volgens mij mogen ze je ‘standaard’ inroosteren (zonder het te vragen) als je normaal ook op zaterdag werkt, maar dat weet ik niet helemaal zeker hoor!

Ik werk bij Albert Heijn. En ze hadden het bij een ander meisje ook geflikt die vrij had gevraagd… Maargoed ik ben maar gewoon gaan werken, ik kon toch niet meer mee.

Inroosteren moet altijd in overleg gaan, tenzij jij bijvoorbeeld zegt ‘Ik werk iedere zaterdag’. Dan roosteren ze je standaard zaterdag in, en aangezien het vandaag zaterdag is mogen ze je ook gewoon standaard inroosteren dan idd.

Dan is het je eigen schuld als jij niet op tijd vrij hebt gevraagd, je werkt immers altijd op zaterdag.

Je krijgt wel dubbelbetaald, heb ook gewerkt net, dus krijg nu 13 uur uitbetaald ipv 6.5

Dit is een nationale feestdag, als 2e kerst op een zaterdag zou vallen mogen ze me ook niet standaard inroosterne. Daarbij hebben ze het aan de rest wel gevraagd.

haha het was denet op 538 nieuws wel een uur of 2 geleden maargoed

dat c1000 jumbo en ah mensen in roosteren op koninginnen dag en dat ze het eerst moesten vragen ofzoo dat het niet goed is

tjaa ik ben vergeten in iedergeval het was op 538 nieuws

Ik heb idd wel eens gehoord dat werkgevers werknemers niet zomaar mogen inplannen op Koninginnedag. Maar ik weet niet hoe officieel dit is, of het alleen in de AH was waar ik toen werkte of dat het een nationale regel was.

ik weet niet of dat mag, maar als je volgens mij standaard op zaterdag werkt hebben ze een punt. En jij had gewoon vrij moeten vragen, dat sowieso.

Als je niet gaat werken terwijl je wel ingeroosterd staat is dat werkweigering, en daarvoor kun je ontslagen worden. Voortaan opletten dus!

Als je ze trouwens vandaag ingeroosterd hebben, en je werkt normaal niet op zaterdag, moeten ze je drie dubbel uitbetalen! Dus da’s wel lekker, misschien een tip om achteraan te gaan / na te kijken voor meer mensen hier. ;]