Vernieuwde 2e Fase + HAVO + Studie Geneeskunde = ?

Hallo, ik ben 16 jaar… Ik wil al plastisch chirurg worden sinds ik 10 ben… Het probleem is echter, ik heb het flink lopen verpesten in de 2e en in de 3e waardoor ik nu belandt ben op de HAVO (5e), hierdoor zijn mijn mogelijkheden om door te stromen naar de universiteit hard beperkt… Ik vroeg mij af, is het mogelijk om toch de studie Geneeskunde te doen, zónder het VWO? En in België heb je zo’n ‘toelatingstest’ waar ik steeds over blijf lezen, hoe zit het daarmee?
Alvast heeel erg bedankt!! (L) :angel:

Toelatingstest in belgie is lastig. En ook voor dat heb je vwo nodig! (althans dat was zo 5 jr terug).
Voor de rest, ik studeer zelf geneeskunde, weet er dus ook wel wat over hoe je binnen kan stromen. Zonder VWO moet je dus een omweg maken, eerst jaartje hbo(iets medisch gericht, laborante ofzo) dan je P halen en dan doorstromen naar WO 1e jr, denk aan Biologie en daar je P halen. En dan aanmelden voor geneeskunde.

Het beste is om maar meten vwo te gaan doen. Is het tegenwoordig nog mogelijk om 5 en 6 vwo in 1 jr te doen? Is allemaal te lang geleden voor mij :s maar als dat kan, zou ik voor dat kiezen en effe 1 jrtje goed je best doen. En je zit dan al op een hoger niveau dan Havo en is je overstap naar Geneeskunde makkelijker. Onderschat de studie geneeskunde niet!

En platisch chirurg…dan heb je nog een hele lange weg te gaan!

Hoi!
die toelatingstest in belgie, moet je ook nederlands VWO voor hebben. Wat je inderdaad kan doen is dus VWO 2 jaar doen, of op VAVO vwo 5 en 6 in 1 jaar, maar je kan ook je propedeuse halen voor een HBO studie die aansluit op geneeskunde, zoals Verpleegkunde (andere studies moet je zelf maar even opzoeken). Een propedeuse haal je vaak in 1 a 2 jaar.
Uiteraard moet je zo goed als altijd meeloten voor geneeskunde en volgens mij kom je dan met een propedeuse in categorie C, de tweede categorie (A stroomt meteen door zonder loten).

Als het je leuk lijkt, kan ik misschien wel regelen dat je een dagje met mij meeloopt. Ik ben geneeskunde 2e jaars in nijmegen.

www.umcn.nl/student → linkermenu kies je ‘aankomend student GNK’ —> veelgestelde vragen
Daar staan een heleboel dingen beschreven

Oh ik vergeet decentrale selectie. Hier in rotterdam worden 50%(missh is het al weer verandert) vd plekken weggegeven via decentrale selectie. Dat houdt in dat jij je motivatie moet insturen waarom JIJ aangenomen moet worden voor de studie geneeskunde. Hierbij moet je laten zien dat jij anders bent dan de rest, bijv ben jij een toptalent in vb evenementen organiseren ofzo … Vervolgens wordt je uitgekozen om mee te doen aan aantal toetsen en aan hand daarvan wordt er beslist of je wordt aangenomen of niet. Als je wordt aangenomen dan doe je niet meer mee aan de loting maar heb je direct een plaats bemachtigd.
Wat de toelatingseisen zijn bij decentrale selectie dat weet ik niet meer.
Missch effe kijkje nemen op: http://www.eur.nl/scholie…ropleidingen/geneeskunde/

s6! :slightly_smiling_face: zit trouwens al in de 4e van geneeskunde vandaar dat ik sommige toelatingseisen enzo niet meer weet, het verandert steeds :S