Vermelding van bronnen

Misschien ben ik de enige die zich hier heel erg aan irriteert hoor omdat ze hier bij mij op de studie erg op hameren, maar waarom worden er in de artikelen nooit bronnen vermeld?

Wanneer je een plaatje, cijfers, informatie, etc. van een andere website of een ander medium gebruikt moet je de bron vermelden, anders is het plagiaat. Ik zie dit in de artikelen op Girlscene nooit gebeuren, of ben ik nu zo blind?

Bij artikelen wordt dat wel vaak gedaan, toch :’)? En voor de rest let ik daar eigenlijk niet zoveel op! Maar je hebt wel gelijk.

Heb ik inderdaad al een keer een opmerking over gemaakt. Beetje onproffesioneel.

Volgens mij word het wel gedaan hoor, nouja af en toe tenminste, want ik heb het wel eens zien staan. Maar het zou slecht zijn als het niet zo is…

@ICExCOLD
Oh, dan kijk ik daar misschien overheen. Ik zal zo eens een aantal artikelen doorspitten. :stuck_out_tongue:

@Kloot
Niet alleen dat, maar ook strafbaar.

Inderdaad, fraude! Bij ons in de studie zijn ze geobserdeerd door de APA- norm. Staat dat niet in je verslag, heb je fraude gepleegd en word je geschorst. Ik bedoel maar :’)

Ik heb er een paar vluchtig doorgekeken. In een aantal artikelen staan wel bronnen, maar een aantal ook niet. Eigenlijk zou je niets zonder bronnen moeten publiceren. (Vooral niet als er cijfers in staan, maar dat is mijn persoonlijke mening.)

Bij afbeeldingen hoeft het niet mits deze rechtenvrij zijn. Dit kan ik niet controleren…

Bij dat recente artikel over blond zijn, staan ook cijfers zonder bronmelding. Maar als je naar Ze.nl gaat (waar ze naar verwijzen, want hetzelfde artikel staat ook op die website omdat de auteur daar ook blogt) staat opeens wél de bron van die cijfers erbij! Snap niet waarom ze dat weggelaten heeft op Girlscene…

Maar dat viel mij ook wel eens op :wink:

En wij moeten op school ook altijd citeren, vooral omdat het dan om wetenschappelijke artikelen gaat. En ik neem aan dat als je journalistiek (zoals een paar op Girlscene toch? die doen stage?) studeert, dit toch moet weten!

Hi meiden,

Klopt, onder artikelen vermelden wij altijd de bron. In dit geval onze zus Ze.nl, en hebben wij de statistieken (afkomstig van Andrelon) over het hoofd gezien. Inmiddels is het aangepast.

Geniet nog even van het mooie paasweekend!

Groetjes, Marjolein

Hey Amperbroekie! Welke studies volg je misschien? Dit topic interesseerde me toen ik de titel zag, want ik volg namenlijk journalistiek. Het is inderdaad zo dat wanneer je een tekst ergens van neemt, je de bron erbij moet vermelden, anders is er direct sprake van plagiaat en kan dit lelijk bestraft worden. Zeker bij een site zo groot als Girlscene! Maar over het algemeen valt het goed mee vind ik. Behalve bij de afbeeldingen inderdaad!

@pindabottles
volgens mij krijg je dat bij heel veel opleidingen (niet alleen journalistiek). Zeker op de universiteit (maar ik denk ook bij HBO) wordt het er echt in gestampt (soms zeiken ze ietsje te veel als je het mij vraagt x’]). Daar wordt je gewoon van de opleiding geschopt als je plagiaat pleegt…

vaak staat er onder de berichten hier wel een auteur of bron hoor. soms van plaatjes niet inderdaad maar soms ook wel.
Bij mij op de opleiding wordt je in geval van plagiaat 3 maand geschorst en als het nog een x gebeurt wordt je eraf gestuurd.

Hey Moonpie, ik wist inderdaad dat dit bij vrijwel alle opleidingen die ooit in de toekomst bronvermelding moeten hanteren erin gestampt wordt :slightly_smiling_face:. Maar ik wou het gewoon eventjes vragen omdat dit mij aantrok!

Misschien ben ik dan een zeikerd hoor,
Maar Weheartit, is net als bvb tinypic gewoon een image library, simpelweg om foto’s te delen. Weheartit heeft geen rechten op die foto’s, maar heeft gewoon heel eerlijk de links naar de rechtmatige eigenaars erbij staan.

Waarom staat er toch constant onder die foto’s ‘bron; weheartit.com’?
Ik snap dat het lekker makkelijk is voor als je meerdere foto’s hebt, maar als professionele website zou je toch moeten weten hoe je bronnen hoort te vermelden, en dat als bron een image library aangeven toch best wel not done is, omdat je dus geen credits geeft aan de echte makers.

Kun je voorbeeld laten zien?

De 2 meest recente posts en een aantal oudere;

http://www.girlscene.nl/f…hoe_zet_je_een_knoop_aan_
http://www.girlscene.nl/l…/2011/augustus/op_kamers_
http://www.girlscene.nl/f…weer_schoon_en_glanzend

Deze is zelfs nog erger, bron: tumblr.com en weheartit.com
http://www.girlscene.nl/l…stus/25x_walk-in_closet

Ben het wel met je eens ja. Beetje hetzelfde als ‘google.com’ als bron noemen.

Ja inderdaad, dat is nog een beter voorbeeld dan tinypic. :slightly_smiling_face:

Het klopt wel wat je zegt hoor. Bij de afbeeldingen van weheartit.com staat ook een link naar de bron van die afbeelding. Die zou dan eigenlijk gebruikt moeten worden. Maar ja, gemakzucht.