Verlopen id kaart gebruiken

Mijn id kaart is verlopen en heb geen nieuwe aangevraagd omdat ik mijn rijbewijs deze week kan ophalen. Ik moet morgen echter sigaretten halen, kan ik mijn verlopen id kaart dan nog gebruiken?

One way to find out, lijkt me.

Als je naar een supermarkt gaat waar je vaker komt, lijkt het me geen probleem.

Je weet wel dat je rijbewijs niet officieel telt als ID? Je hoeft maar één agent tegen te komen die z’n dag niet heeft. Daarnaast kunnen ze hem innemen op lullige momenten (aangeschoten/dronken op de fiets en je rijbewijs laten zien is riskant).

Wel, hoor. Een rijbewijs is een geldig identificatiebewijs in Nederland, enkel in deze gevallen niet:

U kunt zich op verschillende manieren identificeren. De volgende documenten worden geaccepteerd als identiteitsbewijs:

paspoort;
Nederlandse identiteitskaart;
ID-kaart of paspoort uit een EER-land;
Nederlands vreemdelingendocument.

Rijbewijs
Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.

Bron:

Volgens mij ook. Je kunt er sowieso een geldboete voor krijgen.

Je rijbewijs is zeker een geldig legitimatiebewijs, enkel in een paar gevallen niet.
Anyway, ik denk dat je die sigaretten wel mee krijgt. Geloof niet dat er iemand naar de geldigheidsdatum kijkt toch? Zou ik niet doen iedergeval.

Ah okay, thanks voor de tip! Ik meende dat een rijbewijs ook goed genoeg was, maar dan vraag ik ook nog maar een id kaart aan

Ach, als je naar het buitenland gaat heb je toch wel een ID of paspoort nodig dus het kan nooit kwaad natuurlijk. Alleen zou ik als ik TS was gelijk een paspoort aanvragen ipv een ID kaart.

Excuus, ‘vroeger’ werd het (bij agenten die een goede dag hadden) gedoogd maar mocht het eigenlijk niet, maar dat is nu schijnbaar anders. Ben ik ook weer up-to-date.

-0

Ik zou alsnog gewoon een ID aanvragen. Dan heb je dat ook gewoon geregeld als je weer op vakantie gaat oid.

Ik werk achter de servicebalie en let eigenlijk nooit op de datum dat hij verlopen is dus moet wel lukken. Maar ik zou wel inderdaad gewoon een nieuw id/paspoort aanvragen.

Ik zie echt de logica van het niet hebben van een ID-bewijs maar wel een rijbewijs niet. Zijn toch twee verschillende dingen.

Hey,
Ik ga binnenkort naar een club bij ons in de buurt en ik heb dus een probleem. Om daar binnen te komen moet je 15 of ouder zijn, en ik ben 14. Dus nu ga ik daar naar binnen met het ID van mijn zus. Ik heb zelfde lengte als mijn zus en mijn gezicht lijkt er opzich ook wel op, alleen ik heb helemaal een andere haarkleur! Mijn zus heeft donker haar en ik blond. Het is een klein dorpje en ik woon in het Oosten dus waarschijnlijk boeit het daar allemaal niet zo veel, maar toch. Mijn vriendinnnen zeggen ook wel dat ik binnen kom daar want dat doen er zoveel, maar toch zit ik ermee dat ik helemaal andere haarkleur heb. Iemand comments hierop?

Denk niet dat ze daar opletten!

Als ze moeilijk daarover doen, gewoon zeggen dat je je haar geverfd hebt.

Voor de mensen die het willen weten, ik ben gewoon binnen gekomen! :upside_down_face:
Was echt een super leuke avond dus dat wordt de volgende keer weer :wink: