Verliefd op beste vriend ?

Hey hey,
Ik heb echt even hulp nodig… Ik ken een jongen al 2 jaar, en we zijn echt de allerbeste vrienden. Nu kwam hij ermee dat hij mij leuk vindt, en ik hem dus stiekem ergens ook wel, alleen durf ik hier niet aan toe te geven. Ik ben heel bang dat onze vriendschap eraan kapot gaat, maar er is geen enkele andere jongen bij wie ik me zo op mijn gemak voel…

He! Misschien moet je nadenken, als jullie nu het niet proberen, gaat jullie vriendschap er dan ook niet aan? Dat klinkt misschien vreemd, maar stel je gewoon voor, hij vind jouw leuk en jij hem maar jullie gaan er niet verder mee, dus blijven jullie gewoon vrienden. Wat als jij dan een andere jongen begint leuk te vinden, dan word hij waarschijnlijk jaloers. En het word waarschijnlijk ook een beetje awkward tussen jullie en zo.

Als jullie beiden bereid zijn om ervoor te werken en beiden verliefd zijn, ga er dan voor. Het is misschien eng, maar ja…

Je kunt geen vrienden zijn met iemand die je leuk vind. Ook al probeer je jezelf nog zo te dwingen het lukt gewoon niet. Daarom zal jullie vriendschap er sws onder lijden maar probeer het gewoon en als het toch gewoon niet is wat jullie zoeken dan kunnen jullie alsnog vrienden zijn.

Op dit moment heb ik een relatie met een jongen met wie ik eerst al heel goed bevriend was. En ja, het was wat ongemakkelijk in het begin, we wisten allebei niet zo goed hoe het allemaal aan te pakken etc (vooral hij eigenlijk, ook omdat ik pas z’n eerste vriendin ben), maar het is echt ongelofelijk fijn, geloof me. Ik kan hem nu knuffelen/tegen hem aan gaan zitten etc wanneer ik wil zonder dat ik me af hoef te vragen of dat kan als ‘gewoon vrienden’, ik maak me niet meer druk over hoe en wat ik tegen hem kan zeggen, we spreken veel sneller (met z’n tweeën) af. Bovendien is het eigenlijk ook gewoon heel relaxed om iets te krijgen met iemand die je al goed kent omdat je je dan (ten minste ik) direct ook veel meer op je gemak voelt- hij heeft me bv al gezien in slobbertruien en zonder make-up met een vogelnest als haar dus toen ik vanochtend naast 'm wakker werd maakte ik me niet druk over de bos pluis op mn hoofd.

Bovendien, wat degenen voor mij al zeggen: je vriendschap zal er al onder lijden wanneer één van jullie de ander leuk vindt, laat staan als jullie elkaar beide leuk vinden. Want óf iemand blijft achter met een gebroken hart en dat is allemaal moeilijk en pijnlijk en vaak is vrienden blijven dan niet echt een goeie optie, of er zal die soort halve hoop blijven en om elkaar heen gedraai etc wat op gegeven moment ook ongemakelijk wordt en een vriendschap kan verpesten. En ja, natuurlijk, mocht het op een slechte manier uitgaan, dan gaat dat die vriendschap ook verpesten, maar als het goed is gebeurt dat (voorlopig) niet.

Zie je vriendschap als een goeie basis voor een relatie en wees eerlijk tegen hem (en ook tegen jezelf). (Ik lees graag nog hoe dit afloopt.)