Verlegenheid overwinnen

Hoi,
ik heb last van verlegenheid en niet zo’n beetje ook. Ik heb in de klas geen vrienden, (waardoor ik dus ook niet met plezier naar school ga)ik zit ook alleen in de pauze en in de klas. (ik word niet gepest ofzo) Ik denk dat het aan mezelf ligt, doordat ik nooit iets zeg of een gesprek aan ga met mensen. Buiten school heb ik wel gewoon vrienden, maar die heb ik gemaakt toen ik op de basisschool zat, toen was ik nog niet zo verlegen. Nu zit ik dus te denken, hoe moet ik mijn verlegenheid overwinnen? Het is echt superirritant, elke keer als mensen tegen me proberen te praten zeg ik niet zoveel terug of zeg ik alleen “ja” of “nee”.
Ik vraag me af of dit bij meerdere mensen voorkomt?

Kan iemand me misschien tips geven om stap voor stap mijn verlegenheid te overwinnen?

Je verlegenheid overwin je niet zomaar, je moet klein beginnen. Met bijvoorbeeld je vinger opsteken in de klas. Dan kan je er al een beetje aan wennen dat mensen je aankijken als je aan het woord bent. Een keer hoi zeggen als je langs iemand loopt of de klas binnenkomt. Of stel een keer een vraag oid
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het komt wel, zolang je er maar voor open staat en wat probeert. Maar het gaat niet vanzelf en ook niet in één keer