Verlatingsangst?

Ik heb een probleem waar ik best wel mee zit. Ik ben vaak heel bang dat mn vriend bij me weg zal gaan. Hoe vaak hij ook tegen me zegt dat hij van me houdt/me lief vindt/me mooi vindt, op een of andere manier geloof ik hem nooit of ik denk na een half uur al weer dat het niet zo is. Ik ben altijd bang dat hij me heel vervelend vindt of zich aan me ergert, en bij me weg zal gaan.
Vaak ben ik me er dan ook wel weer van bewust dat ik echt belachelijk bezig ben en dan voel ik me echt zo’n zielig, afhankelijk mens.

Ik ben zelf heel erg onzeker, en durf sommige dingen dan ook niet met hem te bespreken omdat ik bang ben dat hij het raar of dom vindt. Voor mijn gevoel (misschien ligt dit ook wel aan mijn onzekerheid en angst dat hij me vervelend vindt) is hij namelijk ook erg kritisch.
Ik heb al geprobeerd dit met hem te bespreken, maar dat was op een moment waarop ik me al niet prettig voelde en die gevoelens extra erg waren. Dat gesprek liep er toen dus op uit dat hij nog extra zei dat hij van me houdt en dat hij helemaal niks op zou kunnen merken wat hij negatief aan mij vindt.

Toch blijf ik die gevoelens houden. Zijn er meiden die ditzelfde probleem hebben? Hoe hebben jullie dit aangepakt? En hoe kan ik dit probleem het beste met hem bespreken? Ik wil niet wanhopig bij hem overkomen.

Wat vervelend dat je dit gevoel zo vaak hebt, maar ik denk dat je beren op de weg ziet. Je geeft aan dat je vriend jou een fantastisch leuk en lief meisje vind en dit vaak voor je bevestigd. Onzekerheid is hier de grootste oorzaak, probeer je negatieve gevoelens los te laten, desnoods door er wel met je vriend over te praten. Misschien lucht het op, maar alsnog, je vriend verlaat je echt niet zomaar hoor! Hij is niets voor niets je vriend.

ja, ik weet ergens ook wel dat dat zo is. Ik heb soms gewoon buien dat ik dit super erg heb ineens, en dan daarna voel ik me zo’n overly attached girlfriend. Dankjewel!

Iemand misschien nog meer tips, of iemand die in dezelfde situatie zit/heeft gezeten?

Ik zit precies in dezelfde situatie, hoe het kan … ik weet het niet. het ene moment is het veel erger als het andere moment. als we ruzie hebben wordt ik helemaal hysterisch en begin ik te hyperventileren. toch weer een ander soort angst dan de angst die jij hebt…

ik probeer toch vaak te denken aan de woorden die hij zegt, dat ik zijn meisje ben, hij trots is dat hij mijn vriend mag zijn en dat hij zielsveel van me houdt en dat hij het wel jammer vind dat ik dit niet altijd in wil zien…

ik heb geen tips voor je, ik weet zelf hoe irritant het is! :hugs:

Ik zit ook in dezelfde situatie, ik ben altijd heel onzeker geweest. Bij zowel mijn vriendinnen als mijn vriendje heb ik soms het gevoel dat ik een last ben terwijl ik andere momenten me juist heel goed voel bij hen. Soms heb ik heel erg last van die gevoelens en heb ik de neiging mensen van me weg te duwen omdat ik bang ben dat ze me zullen kwetsen/ verlaten. Dit is inderdaad verlatingsangst en het is niet zo maar opgelost door er over te praten met je vriendje, bij mij helpt het tijdelijk als hij me gerust stelt dat hij van me houdt maar die onzekere gevoelens zullen altijd terug komen. Heb jij er ook last van gehad bij vorige vriendjes en ook bij je vriendinnen? Dan denk ik dat het een angst is waar je mee zult moeten leren omgaan. Als je de gevoelens voelt opkomen, probeer dan rustig diep in en uit te ademen en denk aan al de lieve dingen die je vriendje ooit tegen je zei. Wees je er bewust van dat je echt wel de moeite waart bent en dat hij je helemaal niet vervelend vindt. Sorry als ik je niet echt kan helpen, het enigste wat ik je wil duidelijk maken is dat het gevoelens zijn waar je zelf mee moet leren omgaan en dat erover praten met je vriend het niet volledig zal oplossen maar het is natuurlijk wel belangrijk dat hij weet hoe jij je voelt.
Nog een extra tip die ook wel kan helpen denk ik; schrijf in een boekje alle kleine dingen die hij voor je doet waaruit blijkt dat je iets voor hem betekent en dat hij je graag ziet. Het mogen echt de kleinste dingen zijn, bijvoorbeeld dat hij vraagt hoe je examen is gegaan. Of dat hij voor je kookt of zelfs als hij letterlijk zegt dat hij van je houdt. Als je dan terug eens last hebt van die onzekere gevoelens, lees dan gewoon eens door het lijstje dat je hebt opgesteld en dit kan je zelfvertrouwen al heel wat verhogen en je gaat je echt terug beter voelen.

Dank jullie wel! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik heb hier ook weleens last van… Ongeveer op dezelfde manier als jou.
Komt denk ik gewoon door onzekerheid.
Je zult gewoon moeten geloven wat je vriend zegt :wink: