Verkoopactie hoe geld krijgen?

Lekker duidelijke titel maar goed.
Ik heb geregeld dat er wat kinderen langs de deuren gaan met lijsten om producten te verkopen voor een goed doel.
Dit moet allemaal in hoog tempo geregeld worden.
Nu wil ik de kinderen met lijsten langs de deuren laten gaan, dan schrijven ze daar de gegevens op enz en na afloop koop ik de producten in.
Maar met zo’n officiële actie zetten mensen altijd hun rekeningnummer op deze lijsten en dan moet je op de een of andere manier het geld van hun rekening af kunnen halen.
Misschien is het een domme vraag maar weet iemand hier hoe dit werkt?

Ik zou het eigenlijk niet weten. Maar als je erna de producten inkoopt moet je ze natuurlijk ook weer bij de mensen afleveren, misschien dat je dan gewoon contant kan vragen?

Tsja, volgens mij heb je het dan over het afgeven van een machtiging tot eenmalige incasso. Moet je dan geen incasso-overeenkomst met je bank hebben en een bedrag voor de verwerking betalen? Je moet in ieder geval een aantal gegevens op het formulier vermelden, zoals “bedrijfsnaam”, waarom en wanneer het geld afgeschreven wordt, de naam, het adres en het bankrekeningnummer van de betaler, zijn/haar handtekening en om welk bedrag het gaat. Daarnaast moet je vermelden dat de betaler geen recht van heeft op terugboeking.
Ik zou hier contact over opnemen met je bank.
Persoonlijk zou ik kinderen niet om contante betaling laten vragen; naast het gedoe om dat gepast te krijgen lopen ze dan ook risico’s. Afhankelijk van het gebied waarover het gaat zou je kunnen overwegen om een volwassene voor je de producten te laten brengen en het geld op te laten halen.
Los van dit alles weet ik overigens niet of je een vergunning moet hebben voor dit soort acties, of dat je misschien het goede doel in kwestie om toestemming moet vragen. Niet dat ik je goede bedoelingen/voorpret wil bederven ik probeer mee te denken… Goed dat je iets probeert te doen!

Ik denk dat je dat het beste bij je eigen bank kan vragen.

Moeten zij dat niet overmaken? Anders zou ik het inderdaad even aan de bank vragen.

Bedankt voor jullie reacties (:

Ik heb uiteindelijk de bank gebeld en ze zeggen dus dat ik het niet van de bankrekeningen kan afhalen. Dus er is geen andere optie als contant aangezien ik niet de tijd heb om te wachten tot ze het naar mij overmaken.

@didi2011 Bij ons komen ze wel vaker met verkoopacties langs de deur waarvan ik zeker weet dat ze geen vergunning hebben. Het gaat verder allemaal via school dus het zal wel goed komen ;p

Ik zou het contant vragen. En niet wanneer ze het product ook effectief krijgen, maar op voorhand.