Verkeerde wiskunde voor studie, iemand ervaring?

Hey,

Ik zit nu in 6vwo en heb al een hele leuke studie gevonden die ik graag wil gaan doen. Er is helaas één probleem, wiskunde a of b is vereist en ik heb nu wiskunde c. Dit gaat me best prima af, ik sta er een 6.5 voor maar als ik minder lui was zou ik er een 7 of hoger voor kunnen staan (denk ik). De universiteit waar ik graag heen wil biedt gratis toelatingstesten aan, op 13 december, op 1 mei 2018 en op 9 augustus 2018. Het liefst zou ik de toets van 13 december willen maken. Dat zou dan wel betekenen dat ik in iets meer dan een maand de hele stof van wiskunde a onder de knie zou moeten hebben. In prinicipe zijn de verschillen tussen wiskunde a en wiskunde c niet zo groot, al heb ik het idee dat ze in de praktijk zeker wel merkbaar zijn als ik mn klasgenoten moet geloven. Ook zijn er natuurlijk van die cursussen die je kan volgen, maar die kosten meer dan 1000 euro dus die wil ik graag als een back-up oplossing houden. Ik heb er zelfs aan zitten denken om een tussenjaar te nemen zodat ik in dat jaar aan wiskunde kan werken…

Ik heb echt veel te veel getypt en het boeit waarschijnlijk helemaal niemand maarja. Heb ik het in ieder geval tegen iemand 'verteld :grinning_face_with_smiling_eyes:.'Ik kan hier echt wel heel erg gestresst van worden, vooral omdat ik nu al denk dat ik het nooit ga halen. Echter heeft mijn wiskundedocent wel vertrouwen in me, maar ik wil haar niet geloven omdat dat echt de vaagste en meest warrige vrouw is die ik ooit in mn leven heb gezien.

Nou was eigenlijk mijn vraag of iemand van jullie hier ervaring mee heeft of misschien tips heeft over hoe ik het allemaal het beste aan kan pakken

en alvast bedankt voor het lezen van mijn gezeur en gezeik hihi

Ik heb ook ooit hetzelfde probleem gehad met scheikunde. Dat heb ik toen opgelost door een zelfcursus te volgen bij de NHA. Dat kost wel geld, geen 1000 euro, maar het helpt wel. Je moet dan eigenlijk staatsexamen doen bij NHA, alleen dat zou ik dan overslaan en de methode alleen gebruiken om je kennis te vergroten, aangezien het maken van die toets op de uni genoeg is. Het kost wel echt wat toewijding en tijd. Ik weet dus niet of de toets van december haalbaar is… En zelfs als je die behaalt, is het belangrijk dat je de stof ook echt onder de knie hebt voor je opleiding, anders zouden ze het niet verplicht stellen. Dus zorg dat je het dan ook echt goed kent!
Ook kun je een tussenjaar nemen en op het vavo dat vak gaan volgen. Dan zou je zelf misschien ook wis b erbij kunnen doen, aangezien je dan zo veel tijd hebt.
Wat wil je gaan studeren? Just curious.

Ik zou vavo gaan doen.
Ja, dat kost meer tijd. Maar dat kan haast niet mislukken. 1 vak in 1 jaar.
Thuisstudie kost veel discipline.
Ik denk ook dat je je er niet op moet verkijken hoeveel wiskunde A is. (al wil ik ook niet zeggen dat het super moeilijk is hoor ) maar ff in 1 maand wiskunde A doen lijkt me behoorlijk ambitieus.

Daarnaast moet je het ook zo zien: wellicht lukt het je allemaal in 1 maand om wiskunde A in je hoofd te stampen. Maar waarschijnlijk zal je geen heel hoog cijfer halen (zeg ik aangezien je nu een 6,5 voor wiskunde C staat). Nu draait het ook niet allemaal om het cijfer. Maar hoeveel zal je dan uiteindelijk onthouden als je aan je studie begint. Ik zou gewoon een goede basis leggen voor je begint aan je studie. En niet dat je straks tijdens je studie allerlei wiskunde bijlessen moet gaan volgen als je dan wiskunde vakken hebt.

Ik ben van wiskunde A naar wiskunde B overgestapt en het is toch wel echt even doorzetten. Toen ik nog op school zat had ik aan mijn mentor gevraagd of ik niet een paar lessen wiskunde B mee kon kijken maar dat was toen zo anders dat ik er toen niet mee door ben gegaan. Uiteindelijk toch wiskunde B certificaat gaan halen maar het verschilt wel.

Nou vind ik wiskunde A toch een stuk makkelijker, dus misschien dat je het wel snel redt. Als ik jou was zou ik gewoon een paar oefenexamens van wiskunde A maken en kijken hoe goed je het doet. Je zou ook aan een klasgenootje die in wiskunde A zit kunnen vragen of je een paar paginas uit hun boek kan kopiëren zodat je kan oefenen. Ik zou geen cursus nemen, daar ben je sowieso maanden mee bezig.

Thanks voor je reactie! Ik wil bedrijfs- en consumentenwetenschappen gaan studeren in Wageningen

Thanks y’alllll